Brev
Min far drikker og det er så ubehageligt!
Hej jeg er en dreng på 14 år
Min far drikker og har gjordt det lige siden jeg var lille. Det er grunden til at ham og min mor blev skilt, for når det blev for svært derhjemme tog han bare ud på en bar og drak sig fuld.
Han har nu en kæreste og hun er virkelig sød og de har været kærester i ca 4 år nu. Der er bare det at hun (samt min lillesøster og jeg) aldrig rigtig snakker om min fars alkoholmisbrug hverken hvis han er fuld eller hvis han har været det aftenen før. Det er mega ubehageligt at der er sådan en stor elefant i rummet, men jeg kan godt forstå hvorfor vi ikke tager emnet op fordi vi vil bare gerne lade som om at det ikke skete. Det er bare nemmere.
Heldigvis har vi en ordning hvor jeg kun er hos min far hver anden weekend. Det er faktisk kun fordi han bor ret langt fra min skole ikke fordi at han drikker, for min mor tror at han er stoppet med at drikke. Jeg har aldrig sagt det til nogle, selv ikke mine ALLER tætteste venner.
Når han bliver fuld sker det som regel sådan her: han skal bare lige hurtigt ud med sine venner i 1 time. Så bliver det til 2, så 3 og 4, og så videre. Når han så endelig kommer hjem er han hammerstiv og har meget kort lunte (det skal lige siges at min far generelt har et meget stort temperament). Heldigvis har han ALDRIG slået hverken mig, min søster, min mor, min søsters mor eller hans nuværende kæreste. Det ville han heller aldrig gøre.
Det værste er når han bliver så sur over at jeg aldrig ringer, men når jeg så gør er han for det meste fuld og irriteret, selv på hverdage. Jeg har overvejet at sige at hvis han ikke stopper så gider jeg ikke at se ham, men jeg elsker ham jo stadig og jeg ved at han også elsker mig. Han er sød når han er ædru men det er ikke rart at have en konstant frygt for om min far kommer hjem fuld..
PS. Min far er ikke ALTID fuld og han har helt sikkert kun et mildere alkoholproblem, så der ligger altså ikke flasker og dåser ud over det hele)
Hilsen en rigtig trist 13 årig dreng.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år.
Det lyder rigtig ubehageligt, at du hele tiden skal gå og frygte hvornår din far er fuld igen. Det er bestemt ikke en følelse som er nem, at gå med helt selv. Jeg kan godt forstå, det gør dig trist og ked af det. Det er rigtig godt, at du har skrevet herind. Jeg vil meget gerne prøve, at hjælpe dig.
Der behøver ikke ligge flasker og dåser ud over det hele for, at man har et alkoholmisbrug. Din far kan godt have et misbrug af alkohol, selvom det ikke er tydeligt for andre. Nogle voksne med alkoholmisbrug, er måske slet ikke klar over, at de har et misbrug. Nogle vil måske ikke indse det.
Voksne skal heller ikke slå, før det gør ondt på børn. Det kan godt gøre rigtig ondt psykisk på børn, når man går og frygter hele tiden. Derfor er det super vigtigt, du har skrevet, og gør noget for, at få det bedre. Det er så flot af dig, at du har modet til det.
Du skriver, at du konstant har en frygt for, at din far kommer fuld hjem. Det lyder rigtig ubehagelig. Det er på ingen måde i orden, at du skal gå med den frygt. Børn har ret til, at føle sig trygge derhjemme, og forældre har pligt til at passe på deres børn. Det lyder som om, din far har lidt svært ved, at passe på dig lige nu. Måske det kunne være en idé, hvis nogle andre voksne hjalp ham med, at blive bedre til det?
Jeg tænker, at det kunne være rigtig godt for dig, at snakke med din mor om det. Det er ikke okay, at du bliver ked af det, når du er ved din far. Det er heller ikke okay, at du skal lade det fortsætte, fordi du er bange for, at han bliver ked af det, hvis du siger noget. Det er ham der er den voksne og dig der er et barn, som han skal passe på. Det er ikke dit ansvar, at din far har problemer. Det er hans ansvar, og de andre voksnes ansvar. Som barn kan man komme til at tage ansvar og bære det på sine egne skuldre. Det er ikke ok.
Som jeg forstår dig, så elsker du din far og vil gerne bruge tid med ham. Samtidig gør han dig rigtig ked af det når han drikker. Ud fra det, vil jeg prøve at komme med et forslag til hvad du kunne gøre nu.
Du kunne måske starte med at tage en snak med din mor, hvor du fortæller hende hvordan du har det. Alt det du har fortalt mig. Måske du kan vise hende dit brev til brevkassen og mit svar til dig? Her beskriver du nemlig rigtig fint hvordan du har det.
Du og din mor kan tale om, hvad I skal gøre med dig og din far. I kan måske sammen snakke om nogle løsninger, som gør at du ikke skal gå med den frygt i dig. Bagefter kan I måske sammen præsentere jeres forslag for din far.
Det kan være i aftaler, at hvis han kører ud til sine venner når I er ved ham, så må I ringe til jeres mor og bede om at blive hentet. Eller jeres fars kæreste kører jer hjem til jeres mor. På den måde kan I måske sætte nogle grænser for, hvad I vil være med til. Det kan også være i aftaler, at I kun er ved ham nogle timer i løbet af dagen, hver anden weekend.
Du skriver at du har en lillesøster. Jeg kommer til at tænke på, hvordan din lillesøster mon har det med, at din far drikker? Det er ikke sikkert hun har sagt noget, men måske går hun også og er ked af det. Måske du og din mor skulle tage din lillesøster med i snakken. Du kunne også spørge hende ind til, hvordan hun har det. Det kan være hun bliver rigtig glad for, at kunne snakke med dig om det.
Måske ville være en god idé, hvis I generelt snakkede lidt mere om din fars problem. Både du, din søster og din mor. Måske også med din fars kæreste og din far. Så er det måske lidt lettere for dig, at sige når du bliver ked af det fremover. Rigtig mange børn og unge gør hvad de kan for at skjule, at ens forælder har et alkoholproblem og man har svært ved at mærke sine egne grænser. Man tager meget, alt for meget hensyn til den, der har alkoholproblemet. Det hjælper desværre ikke på, at problemet forsvinder. Der skal hjælp til. I kommunen kan din far få gratis hjælp til alkoholproblemet. Han kan også gå sin læge og få hjælp.
På BørneTelefonen.dk kan du finde gode råd til, hvad du også kan gøre, når der er alkoholproblemer i din familie. Du kan også læse breve fra andre børn med lignende problem. Du kan komme ind på hjemmesiden her.
Jeg kan også anbefale dig, at kigge på TUBAs hjemmeside. TUBA er en rådgivning for børn og unge der er vokset op i en familie med alkohol- eller stofmisbrug. De giver også anonym rådgivning og har hjulpet rigtig mange børn og unge. Du kan finde linket her.
Jeg kan godt forstå, det er for hårdt, at gå med alle de følelser selv. Det kan føles som, at have en maske på hele tiden. Man kan aldrig rigtig vise hvordan man har det inde bag ved. Jeg håber at en snak med din mor, kan hjælpe dig med at få masken af, så du kan få hjælp til, at få det bedre.
Hvis det ikke bliver bedre, eller du har brug for at snakke igen, er du meget velkommen til at skrive endnu et brev. Du er også altid velkommen til, at ringe til BørneTelefonen eller skrive på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen