Brev
Min far drikker
Min far drikker og jeg tror godt selv han ved det men det som om at han ikke rigtigt vil gære noget ved det.
Jeg har sagt det til min mor for hun synes nemlig også han drikker for meget
vi har prøvet at fortælle at vi mere end hellere gerne vil hjælpe ham men han vil ikke han reagere som om der ikke er noget problem.
Vi har også hvist ham en masse sider hvor han kan få hjælp men han lader som igen ting.
Hvad skal jeg gøre
håber i kan hjælpe
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig.
Det er meget omsorgsfuldt af dig, at du gerne vil hjælpe din far ud af sit problem med alkohol. Det lyder som om, at det med at hjælpe hinanden i en familie, når der er problemer, betyder meget for dig. Det er en rigtig stor og positiv ting, du bærer med dig.
Samtidigt er det et stort ansvar, at du skal sørge for, at din far får hjælp. Jeg ved fra andre unge med samme problem, at forældrene har svært ved at passe på deres børn og sørge for, at de er trygge. Det er ikke i orden, fordi det kommer til at gå ud over din barndom. Jeg ved, at andre unge ikke har lyst til at være væk hjemmefra, fordi de føler, at de skal passe på deres forældre. Man kan sige, at rollerne bliver byttet om. Så er det dig, der tager dig af din far – og det er ikke meningen.
De fleste, der har et alkoholproblem, har svært ved at se problemet selv – ligesom du skriver om din far. Jeg kan godt forstå, at du har lyst til at hjælpe din far, men det er en umulig opgave for dig at løse hans problem alene. Det skal der nogle voksne til, som ved noget om den slags problemer.
Det lyder som om, at dig og din mor har et tæt forhold til hinanden, så I kan snakke om din fars alkoholproblem. Jeg tænker på, at det er vigtigt, at det er din mor, der sørger for, at din far får hjælp – mon du kunne tale med din mor om det? Din mor kan bede kommunen om at hjælpe hende med at få hjælp til din far.
Du kan faktisk også selv ringe til den kommune, du bor i og tale med en sagsbehandler om, at du vil have, at de hjælper din far med at stoppe med at drikke. Ved du mon, hvad en sagsbehandler er? En sagsbehandler har alle mennesker nemlig i deres kommune. En sagsbehandler er en person på kommunen, der er der for at hjælpe dig. Hvis du google’r din kommune, kan du finde deres telefonnummer og ringe dem op. Så kan de sørge for, at du taler med den rigtige. De tager det også meget alvorligt, hvis forældre drikker – de har pligt til at hjælpe.
Samtidigt tænker jeg også, at det er vigtigt, at din far bliver overbevist om, at det er vigtigt at få hjælp. F.eks. kunne du skrive et brev til din far, hvor du fortæller, hvordan du har det med, at han drikker, og hvor glad du ville blive, hvis han fik hjælp til at holde op. Mon du ville have mod på det? Det ændrer selvfølgelig ikke på, at din far skal have hjælp uanset hvad, men ofte gør det stort indtryk på forældre, hvis deres børn fortæller, hvordan de har det med f.eks., at forældrene drikker for meget.
Jeg bliver nysgerrig på, om du mon har fortalt andre om din fars alkoholproblem – måske nogle veninder, ældre søskende, lærere…? Det er en stor ting at bære på – en ting, der bekymrer børn og unge rigtig meget. Det er nemlig ofte rigtig rart, at f.eks. ens venner ved, at far drikker – på den måde kan de bedre støtte dig, når/hvis du bliver ked af det.
Jeg får lyst til at fortælle dig om disse hjemmesider: http://www.hope.dk/ung/ og http://tuba.dk. Måske kender du dem i forvejen? Der man man få meget mere information og hjælp – man kan også dele sine bekymringer med andre, der har samme problem. Det kan også være en rigtig god måde at støtte hinanden på.
Jeg krydser fingre for dig og din familie.
Mange varme hilsner fra BørneTelefonen