Brev
Min far drikker
Hej!
Jeg er en pige på 16 år. I alt den tid jeg kan huske, har min far drukket, når han har været nede.
Da jeg var lille blev jeg altid bildt ind, at min far havde influenza, og at jeg derfor ikke kunne komme hjem til ham.
Sidste år blev han sendt på hospitalet til afgiftning og bagefter tilbudt at komme på afvænning, han vil dog ikke indrømme at han har et problem, hvilket jo er klart og tydeligt. Inderst inde tror jeg godt, at han ved det, men jeg tror, at han er bange for at indrømme det.
Jeg har en halvlillesøster, som jeg ikke ser mere p.ga. min fars druk. Efter, at han havde været på afgiftning fortalte jeg ham, at det var sidste chance og ellers ville jeg ikke have noget med ham at gøre.
Derfra gik det bedre, og han var næsten ædru i 3 måneder, men nu er han desværre faldet i igen….
Hvad skal jeg gøre?
Har fortalt ham, at han ikke skal ringe til mig når han er fuld, hvilket har resulteret i, at jeg ikke har snakket med ham i en måned.
Det gør ondt på mig, at jeg ikke kan tale med ham, for jeg vil så gerne hjælpe ham, men jeg kan ikke klare at blive svigtet gang på gang.
Skal jeg cutte kontakten til ham? Er bange for at det måske bare vil gøre det værre?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 16 år
Jeg kan godt forstå, at det er rigtig svært for dig at være i det dillemma. Din far har både haft perioder, hvor du har været sammen med ham og perioder, hvor alkoholen har taget helt over. Nu virker det til at du har oplevet det så mange gange og måske også er blevet mere klar på, hvad det gør ved dig og har betydet for dig gennem hele dit liv. At sige fra over alkoholmisbrug kan være nemt, men at sige fra over for et menneske, som man også holder af og håber på kommer ud af misbruget, det er en meget stor følelsesmæssig beslutning.
Jeg kan ikke beslutte for dig, hvad der er bedst at gøre. Men, jeg vil råde dig til at passe rigtigt godt på dig selv. At passe godt på sig selv kan betyde, at man siger fra over for det, der ikke er godt for en, og jeg tænker, at det er det du har gjort nu. Du kan ikke klare flere svigt, og det er helt ok, at du mærker efter i dig selv og passer på dig selv!
Jeg kan godt forstå at det gør ondt og du gerne vil hjælpe ham, men alkoholen har et meget stærkt tag i din far, at det er professionelle der skal hjælpe ham med at slippe alkoholen. Så kan jeres relation, måske så være mere far - datter med kontakt i de perioder eller tidspunkter på dagen, ugen, måneden eller året, hvor du  synes det er ok for dig.
Jeg ved fra andre børn og unge, at de beslutninger man tager for at passe på sige selv, de har stor betydning for hvordan ens liv føles og opleves. Hvem ved mon, hvordan det føles at være dig? Jeg tænker, at det er vigtigt at få talt med nogen om, hvordan det påvirker dig.
Måske har du en lærer på din skole eller en anden voksen, som du er tryg ved og som kunne være god at tale med? Måske kunne du vise den lærer dit brev, hvor du så fint sætter ord på dine tanker, følelser og oplevelser?
Der findes også to rådgivninger for børn og unge, som jeg vil anbefale dig at kigge på og søge mere rådgivning hos. Der er www.DeDrikkerDerhjemme.dk og www.Tuba.dk, som tilbyder rådgivning til børn og unge. Du kan kontakte dem på på flere måder, og der er også ungeforum og tilbud om forløb. Her vil der være professionelle og andre unge, som kender til det du står i og du kan tale eller skrive med dem. Du kan få hjælp til at dele dine tanker og bekymringer omkring din far, og du kan få hjælp til, hvad du helt konkret kan gøre for at passe på dig selv og din far bedst muligt.
Du fortæller om de svære situationer, og hvordan du har forsøgt at tackle dem. Det synes jeg er virkelig flot.  Det giver helt forståeligt frustrationer, dårlig samvittighed og dilemmaer for dig – og det gør ondt. Derfor er det også rigtig vigtigt, at du får hjælp til at bearbejde de svære følelser.
Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111.
De kærligste kram fra BørneTelefonen