Brev
Min far
Min far har blodprop, men han vil altid have vin når vi skal spise kød eller noget. Min mor giver ham ikke lov, så bliver han bare sur. Så siger min mor, at han må købe 1 vin flaske så kommer han bare med 6. (Han drikker selfølgelig ikke alle på samme tid)
Han har også blodprop 8 steder i hjernen. Hver gang jeg siger noget til ham om det råber han og siger at jeg ikke bestemmer over ham.
Er bare virkelig bange for han ender på hospitalet igen 🙁
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årig pige
Jeg kan sagtens forstå, at du er bange for at din far skal ende på hospitalet. Som barn/ung er noget af det mest skræmmende, at der skal ske noget med ens forældre.
Det lyder også som om, du har god grund til at være nervøs for din fars helbred. Er det mon noget I har snakket om i familien? Måske uden at din far har været med i første omgang? Det ville nok også være en ide, at I får talt sammen hele familien…
Nogle mennesker forandre sig under deres sygdom – ofte fordi de selv er lidt bekymret eller bange. Hjernen kan være også påvirket, hvis blodpropperne er i hjernen. Nogle bliver mindre tålmodige, nogle bliver mere kede af det, andre bliver hurtigt vrede osv. Det handler ofte om dem selv og ikke dem det kommer til at gå ud over.
Måske du har brug for at vide noget mere om din fars heldbred, så du bedre kan slappe mere af og nyde jeres samvær.
Ofte tror forældre at de skal beskytte deres børn fra detaljerne og kommer til at pynte lidt på situationen. De fleste børn/unge som jeg kender, vil gerne vide hvad der sker, og vil gerne involveres. Måske har du det også sådan?
Fortæl dine forældre, at du er bekymret og gerne vil tale med dem om din fars situation. Forklar dem hvordan du har det og hvad du tænker.
Det kan også være en idé, at du kunne få en snak med din læge om det. Din læge kan måske også hjælpe dig med at få viden om det at have blodpropper, men også tale om, hvordan du har det med din far. Måske din mor kan hjælpe dig med det, ellers står telefonnummeret til din læge på det gule sundhedskort, så du kan ringe og få en snak.
Jeg håber, at du kan få en god snak med dine forældre – så du kan bekymre dig mindre og slappe af derhjemme.
De bedste hilsner fra Børnetelefonen