Brev
min far
Hej…
indledning:
Jeg er en pige på 16 år og er vokset op med alkoholmisbrug og svigt selv om jeg ikke bor sammen med min far
problem:
Selvom jeg ikke bor sammen med min far og ikke rigtig har noget kontakt så kan jeg ikke lade vær med at tænke på om han stædig drikke selv om det ikke er mit problem da han også prøvet at begå selvmord for 8 år siden hvor alkoholen var med ind i
alt det her har gjordt mig meget bange og her ikke kunne koncentrere mig i skolen så mine karaktere på virket af det
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 16 årig pige
Hvor er det godt, at du skriver til BørneTelefonen. Så kan vi sammen tænke over, hvordan du får hjælp, så du ikke skal være så bange.
Jeg kan se på dit brev, at du ser sammenhængen mellem de problemer, du oplever nu – og det svigt, du oplevede, som barn.
Jeg kan sagtens forstå, at du tænker på din far, hvad han laver, og om han drikker. Det er klart, at det påvirker dig og din skolegang. Det er faktisk almindeligt at have det sådan, når man er vokset op med svigt og alkohol i familien.
Du skriver om det at være bange og ikke at kunne koncentrere sig. Fra andre unge, der er vokset op med alkohol og svigt ligesom dig, ved jeg:
• at man kan blive rigtig god til at aflæse andres humør og stemninger i rummet – for det bliver man nemlig super trænet i.
• at man kan komme til at tænke alt for meget på sine forældre, og hvordan de har det.
• at man kan komme til at mangle tryghed, forudsigelighed og nærvær – og et ordentligt hjem uden rod.
• at man kan komme til at føle sig ‘på vagt’ – og klare for mange praktiske ting selv.
Sådanne ting kan gøre, at man føler sig ensom, anderledes og ‘forkert’. Når du kæmper med angst, har det derfor sine ‘gode grunde’.
Derfor er det godt at tale med andre unge, der kender til svigt og alkohol. Ved du, at der findes grupper for unge i din situation? (pårørende grupper).
Hos http://Tuba har de både chat og grupper, som du kan benytte dig af. Du kan få rådgivning anonymt og gratis ved at chatte med en rådgiver eller deltage i en gruppechat. Du kan også skrive til deres brevkasse eller Ung-til-ung forummet.
Når du er åben om din baggrund med alkohol og svigt, er det nemmere for andre mennesker at forstå, at du har brug for støtte.
Hvem kan du tale med? En lærer? En vejleder? En person længere ‘ude i familien’, som du taler godt med? En ven?
Du kan tale med og få hjælp af voksne i  http://Headspace  Dem kan du tale med over flere omange. Mange unge har fået hjælp der.
Du kan også tale med din kommunes anonyme rådgivning for unge. Du kan spørge om, hvilke muligheder din kommune giver til unge i din situation. Kan du ikke finde nummeret, så hjælper vi. Ring til os på tlf. 116 111.
Du kan også bruge din læge som støtte. For lægen kan henvise dig til en god psykolog eller andet. Det er vigtigt, at du hjælp til det med at være bange.
Når du fortæller åbent om, at du har oplevet svigt og alkohol i din opvækst, så skal de voksne hjælpe dig.
Hvis du ikke bliver hjulpet på en måde, du kan bruge, så kontakt os igen. Så finder vi andre muligheder.
Jeg vil ønske dig nogle gode snakke og tror, at du vil finde frem til den støtte, du behøver. For du virker som en person, der handler. Og du fandt jo frem til os!
Kærlig hilsen
Børnetelefonen