Brev
Min far
Hej bb
Jeg er en pige på snart 12.
Jeg har haft skrevet til jer før om min far (det handlede om at jeg ikke var sikker på om han var mine rigtige far) men den her gang er det SLEMT!
Her for en måned siden ca er min far begyndt at blive sindsyg. Han drikker vodka hver dag og han ryger ca 6 gange om dagen.
Han bliver sur over INGENTING, når jeg fx spørg om jeg må låne computeren så siger han “10 min” eller noget og så kommer jeg om 15 min og spørger om han er færdig og så begynder han at råbe og sige at jeg er mega utålmodig osv.
Han er også begyndt at true mig med at slå mig ihjel og hvordan han kommer mig og banker mig en dag,
han siger også tit at jeg er mega tyk og at jeg spiser for meget…..min mor siger at min far er “lidt” stresset her for tiden.
Jeg kan bare ikke klare at høre nærmest hver dag om hvor meget han vil dræbe mig osv
Hvad skal jeg gøre?
Kh J
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære J
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har fundet mod til at skrive her til Børnetelefonen. Jeg kan godt forstå, at du har svært ved at klare presset derhjemme, for det lyder bestemt ikke rart, at din far behandler dig sådan.
Din far slår dig ikke, men han drikker, råber, truer og siger nogle rigtige grimme ting til dig, så du bliver bange og ked af det. Det er også at udøve vold over for sine børn, og det er forbudt ved lov i Danmark.
Du skriver, at din mor siger at han er ”lidt” stresset for tiden, så jeg tænker at du har prøvet at snakke med din mor? Det er rigtig godt, at du har prøvet at klare det ved at snakke med din mor, men det lyder som om din mor ikke helt har forstået hvor slemt det er for dig. Det er flot, at du ikke giver op, og nu prøver du at få hjælp på anden måde – ved at skrive til os.
Når jeg læser om din og din families situation, tænker jeg, at I har brug for noget hjælp. Når der er trusler og vold i en familie, har familien brug for hjælp, og den hjælp kan man få fra socialforvaltningen i kommunen.
Du skriver ikke om du har nogen, du kan betro dig til. Mon du har en i tankerne, som du tror kan hjælpe dig? Måske har du en god lærer eller en anden voksen, du har tillid til, som du kan snakke med? Du kan også vise dit brev og mit svar. Så kan I snakke om, hvad der skal ske, og hvilke muligheder kommunen har for at hjælpe din familie.
En anden mulighed er, at du kan ringe til Børnetelefonen på 116 111 og snakke videre med en rådgiver om hvordan du kan få noget hjælp.
Måske kunne du også have brug for en bisidder, der er en voksen, der kan støtte dig til møder med socialforvaltningen og sørge for, at du bliver hørt og at dine rettigheder bliver overholdt. Du kan se mere om vores bisidderordning i boxen her i mit svar.
Jeg ønsker dig alt det bedste og håber at du finder mod til at snakke med nogen, så du igen kan føle dig tryg.
De bedste hilsner fra Børnetelefonen