Brev
Min Far
Hej, jeg er en pige på 13 år.
Jeg har en mega dårlig fornemmelse i maven, om at min far drikker lidt flere øl, end man burgte.
Han er ikke den far jeg kender.
Jeg har ikke lyst til at snakke om det med min familie, det føles helt forkert, fordi jeg er meget bange for, hvordan det bliver modtaget.
Jeg har heller ikke lyst til at snakke med nogle om det, fordi så bliver det sikkert betragtet som om jeg har en dårlig far, hvilket jeg ikke har.
Jeg tror selv at problemet er angsten for at snakke om noget så seriøst som at “anklage” ham for at drikke.
Jeg er bange.
Bange for at der sker ham noget, og bange for at det vil gå ud over andre.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Det er klart, at du er bange for, at de mange øl er for meget for din far.  Som barn, mærker hurtigt, når noget virker anderledes og føles forkert. Du skriver, at du faktisk ikke kan kende din far.
Det må gøre dig utryg, at du ikke kan kende din egen far. Uanset om din far er afhængig af øl eller ej – så har din far og din familie brug for hjælp. Når man er barn, har man brug for en far, der gør én tryg, og som man kan genkende.
Jeg har nogle ideer til dig, som du måske kan afprøve: Du kan starte med at læse lidt om, hvad andre børn tænker og gør – når de ligesom dig oplever, at deres far eller mor drikker for meget: https://bornetelefonen.dk/alkohol-i-familien/
Det var en god ide, du fik, da du valgte at skrive et brev til mig. Det får mig til at tro, at du også kan tage fat i andre. Du har nemlig brug for hjælp fra nogle flere voksne, som du kan tale med.
Uanset hvor mange øl din far drikker, så skal der ændres ved noget, så du igen kan kende ham. Og de ændringer skal voksne mennesker omkring dig sætte i gang. Det kræver, at de voksne ved, at din familie har brug for hjælp.
Du får her en video med ideer til, hvordan du kan få taget hul på en samtale. Det må nemlig føles ret umuligt, når man er bange for at virke som et barn, der ‘anklager’ sin far for at drikke og ikke have styr på sit forbrug af øl. Jeg tror, at denne video vil kunne give dig nogle forslag til, hvordan du på en god måde får fortalt om din bekymring til en voksen:
https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/
Jeg tænker, at din far og mor kan være glade for at have en datter, der er så god til at tænke på alles bedste – på at alle skal have det godt og trygt. Du er også handlekraftig og har mod til at reagerer på dét, som bekymrer dig. Jeg tænker, at du gør alt det rigtige for, at du og din familie snart vil komme igennem denne periode. Din beslutning om at skrive herind til brevkassen har i hvert fald bragt dig et stort skridt nærmere. Hvad skal dit næste skridt være?
Kærlig hilsen BørneTelefonen