Livet er forvirrende

Hej
Længe har tanken kørt i mit hovede, vedrørende om jeg skulle skrive til jer eller ej. Men klokken er nu 3 om morgen og jeg hverken kan eller gider at sove.

Jeg er en pige på 16 år og jeg har lige færdiggjort folkeskolen, bagefter står den på STX.

Jeg har en storebror samt mor og far. De er begge gode forældre, og de elsker mig, dog er de ikke helt perfekte (men hvem er også det?). Min far er tidligere alkoholiker, og en aften for et par år siden, hvor han var stærkt præget af både alkohol og piller, gjorde han noget ulovligt, som medførte et og et halvt år i fængsel. Derefter blev han erklæret for psykisk syg, og kom på et psykiatrisk center.

Det var hårdt. Og det ramte også min familie hårdt. Jeg mistede de få venner jeg havde tilbage – det skal lige siges at jeg aldrig har været særlig heldig på vennefronten, men det en anden historie – fordi jeg ikke kunne åbne op til dem om hvad der var sket, istedet lukkede jeg mig selv inde. Min bror stoppede også med at snakke, og min mor prøvede at leve vidre så godt hun nu kunne. Mine forældre er ikke længere sammen. De bor dog sammen og skændes tit. Det er meget udmattende at høre på…

Jeg har valgt kategorien “øvrigt” fordi det her brev handler om sådan ca. alt lort i mit liv. Min far er nu ude af det hele, men han er begyndt at drikke igen, og det er op ad bakke… Da jeg var lille kunne jeg slet ikke bære tanken om at mine forældre ikke skulle bo sammen…. Nu ønsker jeg det mere end noget andet. Så familielivet er pretty much f*cked. Det har det været i lang tid, samtidig med at jeg følte jeg ikke rigtig havde nogen venner.

Jeg følte/føler mig meget alene. Defor har jeg gået og bildt mig selv ind, at det alt sammen skete fordi jeg ville finde en som ville gøre mig så lykkelig at alt det andet ville forsvinde, og alt min fokus ville gå på ham. Altså en dreng som jeg ville forelske mig i. Den tanke er hvad der har holdt mig kørende i mange år. Men nogle gange er håb ikke nok, og tanken om at tage mit liv har strejfet mine tanker flere gange, fordi alt var så hårdt at bære og jeg så ingen grund til at leve. Det eneste der holder mig fra det, er fordi jeg ved at min mors liv ville blive ødelagt, hvis jeg vælger at tage mit eget.

Ingen burde leve på den måde… Men det gør jeg. Som sagt er håb nogle gange bare ikke nok.

Specielt eftersom jeg brækkede min næse for 2 år siden, og den er nu både meget skæv og har et såkaldt “knæk”. Jeg kan ikke længere se den skønhed som min mor snakkede om at jeg havde. Og jeg kan ikke forestille mig at nogen drenge kunne lide mig, for den sags skyld.. Elske mig.. Andre drømmer om penge, magt, at rejse, at ændre verden. Jeg ønsker blot at blive elsket af en dreng. Men jeg er heller ikke som andre unge, og det er også defor jeg føler mig alene… Pga. Min far som er alkoholiker, har jeg valgt at holde mig helt væk fra alkohol… Sådan er andre unge ikke… De drikker jeg sku i hegnet vær weekend, og de tager også stoffer og mister deres mødom som 13årige. Det er der da heller ikke noget galt med, men jeg ønsker at det skal være specielt…

Jeg ER meget anderledes.. Jeg drikker eller ryger ikke, jeg elsker at lytte til jazz og klassisk musik (som 16årig.. I mean come on, hvem gør det?), jeg ønsker at gøre en forskel og passe på vores jord. Og jeg ønsker at finde en dreng som reelt tænker med sin hjerne og ikke med pikken…. Jeg startede på mit første job for ca. 2 uger siden. Det er i en biograf og jeg elsker virkelig jobbet. Der er meget at lave og der er i høj grad kontakt mellem arbejdskiver, hvilket jeg nyder, når jeg ønsker at finde venner. Vi er i alle aldre, men vi kan godt med hinanden. Alle er meget søde, men det er specielt en som jeg kan lide bedre en de andre. Han heder Xxxxxxxxx og er bare helt min type. Han er anderledes og han er ikke bange for at sige hvad der er på hans hjerte. Alle andre synes at han er lidt mærkelig, men jeg dybt fascineret over hans person. I Folkeskolen var jeg omgivet af drenge som var meget uengageret, derfor er jeg dybt facineret af kloge drenge, som gider af engagere sig. Han er perfekt i mine øjne, og jeg har snakket med mine (få) veninder, og fortalt den om ham, og de er enige og siger at han er bare lige min type, har faktisk ikke mødt nogen der passer bedre. Jeg er slået bag over af ham.

Men skæbnen har aldrig været med mig, og selfølgelig er den heller ikke den her gang. Jeg er 16. Han er 24. Mit spørgsmål er nok så, hvad fanden skal jeg gøre? Ifølge mig er alder bare et tal, og det definere ikke nødvendigvis din modenhed. Jeg er med på at det ville være ulovligt at have et sexuelt forhold, og måske også andet, men jeg kan ikke slå ham ud af mit hovede.

Måske passer min person bare til fyrer som er ældre, fordi jeg har brug for mere modenhed, og hvis det er sagen, vil de jo altid være ældre end mig. Der er så mange tanker, at jeg ikke kan holde styr på ham.

Jeg kan forestille at I vil råde mig til at glemme ham, men hvad hvis han er den rette? Hvad hvis han er den der kan gøre mig lykkelig? Hvad hvis jeg ikke kan glemme ham, fordi vi arbejder sammen? Hvad hvis jeg ikke har lyst til at glemme ham?

Tja.. Det var nok alt for denne gang, og I fik enda en meget kort udgave… Jeg håber at i kan/vil hjælpe, og jeg håber at jeg bryder mig om jeres svar 🙂

Tak på forhånd.

K.h
Xxxx

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig på 16 år.

Først vil jeg sige til dig, at jeg synes det er godt, at du har skrevet dette brev. Der er mange problemer og tanker, som det er godt at dele med andre, og det kan være en god ide, at starte med at skrive til os. Måske kunne du oven i købet få sovet lidt, da du var færdig med at skrive? Det håber jeg.

Din beskrivelse af din familie som 'pretty f*cked', synes jeg passer ret godt. Det er virkelig fantastisk, at du midt i alt det svære omkring din fars misbrug, fængsling og senere indlæggelse på psykiatrisk center og dine forældres samliv og høje konfliktniveau, kan holde fast i, at du har nogle gode forældre, der elsker dig. Det synes jeg er meget overskudsagtigt. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvornår i alt dette her der mon er blevet taget hensyn til dig og dine behov? Det virker som om du har måttet klare dig selv og i hvert fald, som om der ikke er blevet snakket så meget med dig undervejs. Det er almindeligt, at børn i familier med misbrug, ofte skal være 'den voksne' og tage ansvar, fordi de voksne ikke kan. Mon det har været sådan for dig?

I hvert fald er det nemt, at få en ensomhedsfølelese, hvis du ikke snakker med andre om de svære ting derhjemme. Og måske kommer din følelese af at være 'anderledes' også af, at du har holdt dig lidt for dig selv?

Hvor er det til gengæld fedt at læse om, hvor glad du er for dit nye arbejde. Det er SÅ fint, at du har kastet dig ud i alt det nye, og at du hygger dig med dine nye kolleger. Jeg er ikke bekymret for dit nye venskab med ham på dit arbejde. Hvis I snakker godt sammen, og du føler dig godt tilpas i hans selskab, så er det jo bare godt. Nu har du kendt ham i 2 uger...måske bliver han ved med at fascinere dig - måske ikke? Du må give det tid og se det an og mærke efter, om han er så fantastisk, som du lige i første omgang føler. Det er ikke forbudt at have et forhold til en der er 24, hvis man selv er 16. Heller ikke seksuelt.

På mig lyder du som en tænksom, reflekterende og moden pige. At din næse har fået et 'knæk' betyder ingenting i forhold til, om der er en sød fyr, der vil falde for dig. Som du selv giver udtryk for, så er det netop engagement og måden at forholde sig til ting på, der betyder noget. Jeg tager hatten af for, at du - på baggrund af alt det med din far - holder dig fra alkohol. At du interesserer dig for musik og samfundsforhold synes jeg viser, at du er moden og forholder dig til din omverden. Jeg er sikker på, at du vil finde folk på gymnasiet, som matcher dig og dine interesser. Dem er du bestemt ikke alene med.

Til sidst vil jeg lige holde fast i det med, at du ikke rigtig har fortalt om problemerne derhjemme til nogen andre. Jeg tror det er vigtigt, at du tager det alvorligt, at du ind imellem bliver meget trist og måske slet ikke har lyst til at leve. Selvom du virker utroligt sej og stærk, så er det vigtigt, at du får snakket med nogen om de ting, der har været svære for dig i din opvækst. Måske kunne du starte med at ringe til os BørneTelefonen på 116111 og dele det med en rådgiver, som helt sikkert vil lytte til dig. Sammen kan I så snakke om, hvordan du bedst kan komme videre derfra. Jeg har faktisk heller ikke rigtig fornemmelse af, om du snakker med din mor. Det lyder som om, at I har et godt forhold til hinanden, men snakker I om alle de ting omkring din far, og de konflikter din mor og far har med hinanden? Mon din mor er klar over, hvor meget det påvirker dig?

Jeg håber virkelig, at du vil henvende dig til os på telefonen, sms eller på chatten - måske har du fået mod at give et glimt af livet derhjemme til en rigitg god ven/veininde.

Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.