Brev
Kan ikke stole på min mor..
Hej!
Jeg har det her problem med min mor. Hun er tidligere alkoholiker og har fået hjælp til det. Jeg har bare ikke lyst til det mere, og har ikke været til det i et stykke tid.
Problemet er at min mor ikke vil stoppe med at drikke, bare drikke mindre, og jeg ser ret sort og hvidt på tingene. Drikker hun, så drikker hun.
Der har været flere gange hvor hun brød løfter hun havde med mig, min lillebror og min far. Hun må ikke drikke når børnene er hjemme hos hende (mine forældre er skilt).
Her er nogle eksempler:
Hun har været på Antabus, og nogle gange “glemte” at tage det, så hun brugte det som en undskyldning for at drikke sig fuld.
Når hun har sine kærester på besøg mens vi er der (hun skifter ret tit), vil hun bruge det som en undskyldning for at drikke.
Hun har ofte spurgt mig om lov. Altså om hun må drikke. (Ofte når hun har venner eller kærester på besøg). Det giver mig en klar besked om hun ikke ved det er rigtigt at drikke. Desværre føler jeg mig ikke tryg nok til at sige nej. Så jeg siger ja, men beder om at det ikke er hver gang, og hun giver mig ret i at det ikke skal være sådan. Dog bliver det stadig hver gang.
Efter mange gange hun har drikket, har jeg til sidst ringet til min far, og han kom og hentede mig, og min lillebror. Min mor forlangede at vi skulle snakke med hende, og fik min far overtalt til at køre der hen igen med mig og min lillebror, selvom jeg ikke rigtig havde lyst. Hendes kæreste (på det tidspunkt) var på besøg, og han respekterede at vi havde en snak, så han gik med vores hund. Min mor beskrev at hun var træt af aftalen, og vil lave den om, og igen, selvom min far var der, sagde jeg ja.
Så jeg ser det som om, at hun synes det er en dårlig aftale, så hun laver den om selv. Hun har også det billede om at hun er den eneste der har været igennem noget svært, hvilket jeg er stærkt uenig i.
Jeg kunne blive ved i lang tid.
Men med alt det, kan jeg bare ikke stole på hende længere, og specielt ikke på alkohol delen.
Jeg elsker min mor, men jeg ønsker ikke at være hos hende, når jeg ikke føler mig særligt trygt hjemme hos hende.
Tak for at lytte!
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13-årige
Det er godt, at du har en mor, som du elsker.
Du elsker hende på trods af, at du tit er utryg hjemme hos hende.
Hvis misbrug har været en del af ens barndom, så bliver man nemt utryg. Det kan jeg læse, at du også er.
Der er let at forstå. For du har dårlige erfaringer med din mor, der ikke holder aftaler.
Du fortæller, at jeres aftale i familien siger, at hun ingenting skal drikke foran dig og din bror.
Alligevel får din mor lyst til at drikke, når I er hos hende. Særligt når nye kærester og venner kommer på besøg.
Det må ikke føles rart, når din mor spørger dig ‘om lov’ til at drikke alkohol. I ved jo  begge, at det er imod aftalen. Alligevel spørger hun dig.
Utryghed og dobbelte følelser må ramme dig som et lyn, når hun spørger. Det er ikke underligt, at du i forvirringen siger ‘ja’ selvom du mener ‘nej’. Det kan være svært for børn at holde fast i sig selv – når forældre svigter.
Jeg har nogle ideer og råd til dig, som jeg tror, kan få mere tryhed ind i dit liv:
En aftale er en aftale. Din mor synes måske, at jeres aftale er dum og besværlig. Men hun kan ikke droppe aftalen uden videre. Måske kan din far tale med din mor om, at aftalen skal overholdes og stadig er vigtig for dig. Lad din far hjælpe dig, hvis han kan. Måske skal han læse brevene, vi har skrevet til hinanden? Han kan ringe til ForældreTelefonen på tlf: 35 55 55 57, hvis han har brug for råd og støtte. Du kan måske også bruge en anden voksen i din familie? Han eller hun må gerne ringe til ForældreTelefonen.
Du har ret til at føle dig tryg og blive hørt. Utrygheden ødelægger din lyst til at bo hos din mor. Du kan derfor bruge din ‘initiativret’ og indkalde til et møde med din far, mor og en voksen fra det offentlige system. På mødet skal de voksne høre på dig. Hvis du fortæller om din utryghed, skal de voksne ændre samværet, så du kan blive tryg. Har du lyst til at høre mere om initiativretten – så ring til os på tlf: 116 111. Eller læs mere her:Initiativret
Andres erfaringer kan hjælpe dig. Det er en god ide at udnytte andres viden og erfaringer. Tal for eksempel med¨https://bornetelefonen.dk/henvisninger/hope-ung/ . Eller https://bornetelefonen.dk/henvisninger/misbrugsportalen/  Her kan du tale med voksne, der ved rigtigt meget om at vokse op med alkohol. Derfor skal du ikke forklare alt fra bunden. Brug dem. Du kan måske også kigge på deres hjemmesider – måske sammen med din far eller en anden person?
Hjælp til din familie. Du kan ringe til din kommune. Eller din kommunes ‘anonyme rådgivning for unge’ . Her kan du høre om, hvordan kommunen kan hjælpe din mor og jeres familie. Hvis du ikke kan google nummeret frem, så lad os hjælpe på tlf: 116 111. Kommunen har flere muligheder for at hjælpe dig og din familie. I har ret til hjælp. Ring og tal med din kommune, når du er parat.
Din lærer kan støtte dig. Har du en god lærer? Det kan føles som en stor hjælp i skolen, at læreren ved lidt om dit liv derhjemme. Din lærer vil måske også kunne forstå, hvis du nogle dage virker mere utryg end andre. Tør du tage fat i din lærer og tale lidt med ham eller hende? Eller en anden god person fra skolen? Du kan måske skrive et brev, hvis det føles nemmere?
Du skriver, at du elsker din mor. Men du har svært ved den del af hende, som alkoholen har fået overtaget over. Når du taler åbent om utrygheden, som du møder hjemme hos din mor, så kan andre bedre hjælpe og støtte dig. Husk, at du også altid kan tage fat i BørneTelefonen igen, hvis du får brug for mere støtte.  Så finder vi på flere ideer og forslag.
Til sidst vil jeg sige: Det er vigtigt og stærkt, at du har skrevet herind. Din mor taler ret meget om ting, der føles svære for hende. Men du har også en ret til at tale højt om, hvad der gør livet svært for dig (og nok også din bror).
Du har åbnet dig og fortalt om din families situation. På den måde får du de bedste kort på hånden, så I alle kan få den hjælp og støtte, I har behov for.
Kærlig hilsen BørneTelefonen