Kan ik klare mere

Hej bb

Jeg er en pige på 12 år

Jeg har virkelig brug for hjælp

Jeg ved slet ik hvad jeg Skal gøre

min far han drikker nogen gang og det ik sjovt..og mine forældre er skilt og min mor kan jeg heller ikke snakke med fordi at hun er nakoman..

hvad skal jeg gøre??

hilsen pigen der aldrig for et perfekt liv?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Jeg kan godt forstå, at du skriver, at du virkelig har brug for hjælp. For det er super svært at have en far, der drikker, og en mor der er narkoman.

Det har sikkert været hårdt hjemme hos dig længe. Men nu kan du mærke, at du ikke kan klare det mere. Og at tingene skal ændres. Og det er godt! For du skal ikke klare det her. Og slet ikke alene. Du skal have det bedre derhjemme.

Man kan føle sig meget alene og utryg, når ens forældre har et misbrug. Mon du kan genkende det? Ens mor eller far er ikke altid til at komme i kontakt med, når de er påvirkede. Og det er ubehageligt. I din alder, støder man ind i mange problemer og situationer, som man ikke kan klare alene. Du har derfor brug for, at der er en voksen, der passer på dig. Og hjælper dig. Og det kan dine forældre ikke altid, når de har et misbrug.

Jeg ved ikke, om du har talt med andre voksne om, hvordan du har det? Måske ved de voksne omkring dig godt, at din mor er narkoman? Men måske er der ingen, der ved, at din far drikker?

Uanset hvad, så tænker jeg dog, at du skal have hjælp fra en voksen. Jeg ved, at det kan være svært at finde modet til at fortælle andre, hvordan det står til derhjemme. Det kan også være, at du er lidt flov over at skulle fortælle det. Jeg har talt med andre børn, der har haft det på den måde. Alligevel er det vigtigt, at du får fortalt en voksen, hvad der sker. For så kan den voksne tale med kommunen, som så kan hjælpe både dig og din familie. Det er nemlig sådan, at I godt kan få hjælp til at få det godt.

Er der mon en voksen på skolen, der har lagt mærke til, at det ikke er ok derhjemme? Eller er der en lærer, du er tryg ved, som du kunne tale med? Det kunne også være en anden voksen – en af dine veninders forældre, en nabo eller en klubpædagog?

Vi kan også hjælpe dig her på BørneTelefonen. Du kan få en bisidder. En bisidder er en voksen, der kan hjælpe dig med at tale med kommunen. Bisidderen taler med dig og hjælper dig inden mødet med kommunen. Så du ikke er alene. Du kan ringe til os på 116111. Så skal vi nok fortælle dig mere om bisiddernes hjælp.

Jeg håber, du snart får hjælp, så du kan få det godt. Du fortjener det.

Kærlige hilsener fra BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol