Jeg vil væk!!!!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år

Du virker som en pige, der passer godt på dig selv. Det viser du fx, når du skriver herind og fortæller om din plan med at stikke af hjemmefra. Men når man er 10 år gammel, skal man ikke passe på sig selv alene. Der har man brug for at blive passet på.

Derfor synes jeg ikke, du skal stikke af. Men de voksne i dit liv skal kende din plan. De skal vide, hvordan du har det. Og din plan viser, at du ikke har det godt derhjemme. Du har brug for, at de passer på dig.

Mon du kan fortælle din mor om, hvordan du har det. Og om din plan? At du har det svært med din mors nye kæreste? Du kan måske vise hende det brev, som du har sendt til Brevkassen. Så kan hun også se mit svar. Din mor er din mor, og hendes opave er at sørge for, at du og din bror har det godt.

Hvis det ikke er nogen hjælp, så snak med en god lærer og bed om hjælp. Måske er der en lærer du tænker på?

Hvis du har det så dårligt der hjemme, er det vigitigt at få hjælp så det kan blive rart. Eller at man finder ud af, hvad der er bedst at gøre. Det kan være at tage hen i kommunens Familie hus eller familie rådgivning. Her kan man også få hjælp.

Husk at du altid kan ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for det. Vi vil også hjælpe dig mere, hvis du har brug for det.

Knus til dig fra BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol