Jeg tror min mor har et drikke problem!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Hvor er det bare flot og modigt af dig at skrive til BørneBrevkassen og fortælle din historie. Jeg kan godt forstå, du har svært ved at finde ud af, hvem du kan betro dig til omkring den svære situation, du står i… Jeg vil gøre, hvad jeg kan for at hjælpe dig med at finde ud af, hvem du kan gå til, så du (og din mor) kan få hjælp.

Det første jeg får lyst til at sige, er, at det ikke er din skyld, at din mor drikker og har det skidt. Jeg kan godt forstå, hvis du får de tanker, men de voksne har selv ansvar, for det de gør ved sig selv og deres liv; men du bliver selvfølgelig meget påvirket af den dårlige stemning, det skaber derhjemme, at din far og mor skændes...

Jeg kan også godt forstå, at du bliver urolig, når din mor virker beruset… Du lyder som en sød pige, der er meget opmærksom og omsorgsfuld, men det gør måske også, at du bruger meget energi på at bekymre dig, hvilket er helt naturligt ud fra det du fortæller.

Det lyder som om, du har haft snakket med din mor om, at hun drikker, og at hun i øjeblikket ikke formår at være den mor, hun gerne vil være for dig (og din søster)... Har du en fornemmelse af, om hun har lyst til at få hjælp til at få det bedre?

Måske kan du skrive et brev til hende, hvor du fortæller hende, at du holder af hende og at du ønsker, at hun skal få det bedre og bede om hjælp til at komme ud af sengen og stoppe med at drikke, fordi du bliver ked af det. Hvordan tror du, hun ville reagere på det? En gang imellem kan det hjælpe at skrive ting til i stedet for at skulle finde mod til at formulere noget ansigt til ansigt… Hvad tænker du om det?

Jeg kan sagtens se, der er nogle ting hjemme hos dig, der ikke er, som de skal være. Har du mon haft mulighed for at tale med din far om, at du bliver ked af det, når han og din mor skændes (og at du har mistanke om, at han er sammen med andre…!)? Tror du det ville hjælpe dig at få sagt nogle af dine tanker højt for din far, eller er jeres forhold ikke tæt nok?...

Evt. kunne du give din far en kopi af brevet (eller af brevet til BørneBrevkassen) for jeg tænker, det ville være godt, hvis han fandt ud af, hvordan du har det. Jeg tror nemlig, det ville være godt, hvis han kunne sørge for at din mor (og resten af jer i familien) får noget hjælp..

Det er rigtig dejligt at høre, at du har en sød storesøster og jeg kan godt forstå, at I begge ønsker at glemme de ting, der foregår derhjemme. Gad vide, om din søster har talt med nogen om det… Ved du noget om det?

Jeg tænker, at I kan prøve at støtte hinanden til at finde nogen, der vil kunne hjælpe jer til at få taget hul på det tabu, som I føler det er at have en mor, der virker deprimeret og beruset. Kender I en voksen, som I begge kan lide at snakke med? Det kan være, at der bor en sød nabo på vejen, en tante, som også kender jeres familie eller også har en af jer en lærer, som I kan føle jer trygge ved at snakke med. Hvordan tror du, det ville føles at snakke med en voksen om det?

Jeg kan godt forstå, at du savner din søster derhjemme (for det lyder som om, hun er flyttet hjemmefra?)… Bor hun langt væk? Måske kan du besøge hende lidt mere i de perioder, hvor du synes, det er ekstra svært hjemme hos jeres forældre…

Det er helt naturligt at sammenligne sine forældre med andres, når man bliver lidt ældre, og jeg ved fra andre i samme situation som dig, at det ofte først er som teenager, at man indser, hvis ens familie ikke fungerer, som de fleste andres...

Jeg kan ikke lade være med at tænke på den veninde, du nævner, som har en far, der ikke drikker mere… Hvad tror du, der ville ske, hvis du fortalte hende om det? Jeg tænker, at det kunne være rart for dig at snakke med en, der kender nogle af de følelser og bekymringer, som du går med, og måske kan hun fortælle, hvordan det var at skulle snakke med nogen om, den gang hun opdagede, at hendes far drak… Måske kan hun genkende den skyldfølelse, du beskriver…

Jeg kan godt følge dine tanker om, at du ikke vil være offer, men for mig at se, handler det ikke om at være offer, men at være sej og stærk, fordi man tør bede om hjælp… Jeg tænker ikke, at du skal fortælle det til alle dine venner, men en gang imellem kan det være meget rart at have nogen omkring sig, som ved, at man er ked af det, så de kan give en et ekstra kram, når man ser ud til at have brug for det. Eller til at støtte en i at det man føler er helt okay... Hvad tænker du om det? Tror du, dine venner ville støtte dig?

Sikke en masse spørgsmål jeg har stillet dig nu… Gad vide, om det giver dig mod til at sige til nogen, at du er ked af det og bekymret? Det håber jeg rigtig meget, for som sagt tror jeg, det vil være en god ide at gøre..

Her til sidst vil jeg fortælle dig, at der findes en anonym rådgivning for børn og unge, der har en forælder, der drikker. Her har du mulighed for enten at skrive et brev til deres brevkasse eller ringe på tlf. 33 17 20 10. De har åbent mandag til onsdag fra 12-18 og torsdag fra 12-21. De har også en hjemmeside, hvor du kan læse lidt om, hvordan de hjælper børn og unge som dig -->

http://www.dedrikkerderhjemme.dk

Hvis du hellere vil skrive her til igen eller ringe til BørneTelefonens rådgivere (tlf. 116 111) er du selvfølgelig også velkommen til det.

De kærligste hilsner, BørneBrevkassen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol