Jeg kan ikke lide min far

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 16 år,

Tak for dit brev. Du beskriver rigtig flot, hvordan det er at have en forælder, der drikker. Og hvor mega svært det er, at finde det gode i sådan et forhold. Det kan være utilregneligt, utrygt og samtidig sårende, for man elsker jo sine forældre. Måske er man også bekymret for dem.

Det må være svært for dig lige nu, med alle dine tanker om kontakt eller ikke kontakt til ham. Det er tanker, som jeg tror, at mange unge i din situation, vil kende til. Måske føles det ikke som en hjælp, men alligevel kan det måske være en trøst til dig om, at du ikke er alene med følelsen og tvivlen, og at det er normalt.

Jeg tænker, at du skal snakke med din far eller måske skrive til ham, om hvordan du har det. Du kan fortælle ham, at du i en periode ikke ønsker kontakt. Fortæl ham, hvad det gør ved dig, når han drikker, og gør de andre ting, som er svære ved ham.

Det ved jeg godt kan være svært. Men det er vigtigt, at din far ved besked om, hvordan du har det. Det kan også være, at du har brug for helt at stoppe kontakten med ham. Men måske er det rart, at man ikke har "lukket døren helt" med det samme? Jeg tænker, at det er en meget stor beslutning at gøre det definitivt. Men det er ikke i orden, at det skal være, som det er nu. Jeg kunne forestille mig, at det kunne være godt for dig, at få ro på og ikke skulle tænke på, at du skal være sammen med ham.

I kunne måske aftale en tid om ½ år, hvor I kan mødes og gå en tur, eller drikke en kop the. Du kan der mærke, hvordan du har det med ham. I den periode kan du bare nikke til ham, hvis I møder hinanden i jeres by. Jeg tænker, at hvis I har lavet en aftale om at ses om noget tid, kan det måske være lettere, hvis I støder på hinanden i byen.

Det er ikke din skyld, at din far drikker og spiller sine penge op. Det skal han have voksenhjælp til at få stoppet, og det er hans eget ansvar.

Kunne du snakke med din mor og få hende til at støtte dig i, at du har brug for en lang pause fra din far? Det er vigtigt, at du ikke er alene om alle de her tanker, og at du får støtte af en voksen til at tage den beslutning, hvor du har det bedst. Du kunne vise dit brev til os og svaret til din mor og snakke ud fra det.

Det kan også være, at det er rart for dig at tale med nogle professionelle om din fars misbrug. I kan kontakte din kommune og høre, hvor der findes sådan et tilbud for dig. Du kan også se mere her på siden: https://tuba.dk/

Jeg håber, at du finder det sidste mod til at få hjælp, så du kan få ro på tankerne omkring dit forhold til din far. Det fortjener du så meget.

Hvis det er for uoverskueligt for dig lige nu, kan du starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

De bedste hilsener BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.