Brev
Jeg har det svært derhjemme mine forældre lytter ikke
Hej børnetelefonen
jeg er en dreng på 13 år jeg har det meget svært derhjemme
vores hus er til salg og min mor og far er skilt pga min far engang drikkede sig fuld
han drak 4 flasker øl
hvergang mig og min mor og min bror og lillesøster da vi kom hjem kastede han Op i håndvasken og løj om hvor mange øl han havde drukket
min mor og far bor sammen fordi min mor ikke kan bo andre steder når huset ikke er solgt og jeg føler ikke der er plads til mig
vil bare gerne i en plejefamilie men det syntes min lorte fammilie ikke altså de tager omsorg om mig men jeg føler stadig ikke der er plads til mig
de har ikke tid til mig
jeg tror en plejefamilie ville være et godt sted fordi det er nogle nye mennesker som passer på en og som kun har dig og passe på i hverdagen
hvad skal jeg gøre mvh E.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære E 13 år
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært og at du føler dine forældre ikke har tid til dig, med alt det der sker i din familie lige nu.
At have en i sin familie, som drikker, påvirker alle i familien. Man vil så gerne hjælpe  – men det er for stor en opgave når man er barn. Det kræver hjælp fra mennesker, som ved rigtig meget om, hvad der skal til for at få voksne til at holde op med at drikke. Det lykkes for mange at stoppe med at drikke, når de får den rette hjælp fx fra lægen.
Ved din mor mon, at du går rundt med disse tanker? Hvis du kan tale med din mor om dine tanker, så tror jeg, det vil hjælpe på, at hun forstår hvordan du har det. Det kan være rigtig svært at tale om, når en forældre drikker for meget. Men det hjælper at snakke med nogen, i stedet for at gå rundt med problemerne alene. Jeg tror, at din mor også går rundt med en masse tanker og følelser omkring din far. Så hun forstår nok også, at du går og har mange tanker.
Du kan også finde en anden voksen at snakke med. Det kan være en onkel, din lærer, bedsteforældre eller en helt anden. Mon du har en i tankerne?
Det er rigtig hårdt, når ens forældre bliver skilt, fordi alt forandrer sig. Børn oplever tit, som du, at der ikke er tid til børnene, når ens forældre bliver skilt. Forældre synes som regel også, at det rigtig svært og måske giver de ikke børnene den omsorg, de har brug for efter skilsmissen.
Men det er dine forældre, der har valgt at blive skilt, og selvom det også er svært for dem, skal de huske at passe på dig. Derfor, at det er vigtigt at I får snakket sammen om, hvordan du har det og om, hvordan du gerne vil have, at dit liv bliver efter skilsmissen. Jeg ved godt, at det kan være svært at begynde sådan en snak, men jeg håber, du kan finde mod til det. Du kan måske vise dit brev og mit svar, det beskriver godt hvordan du har det.
Det lyder som om, du har fortalt dine forældre, at du tænker på om en plejefamilie kunne være noget for dig. For at komme i pleje, skal man snakke med kommunen om det. Det er kommune, der kan beslutte hvilken familie man skal bo ved, hvis man skal flytte væk fra sine forældre.
Sommetider kan det være en idé at være hos nogen i sin familie. Det kan være i en kort periode, hvor man finder ud af det vil hjælpe dig f.eks at være hos dine bedsteforældre eller andre i familen. Så kan man aftale det i familien.
Hvis du f.eks. godt kunne tænke dig at bo hos dine bedsteforældre, din moster eller en anden i familien - som en plejefamilie, kan kommunen snakke med dem og se, om de tror at det kunne være et godt sted for dig at bo.
Hvis du ringer til BørneTelefonen på 116 111, kan vi hjælpe dig med at fortælle din kommune, hvordan tingene er hjemme hos dig, så kommunen kan hjælpe dig.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen