Brev
Jeg forstår det ikke.
Hej
Jeg er en pige på 15 år snart 16 jeg har et problem med mine forældre de har drukket så længe jeg kan huske det har jeg efter hånden vænnet mig til..
Før i tiden da de drak sloges de meget og det er svært at glemme f.eks en dag var jeg nød til at tage med min mor på skadestuen fordi min far havde brækket hendes venstre kindben/kæbe parti jeg nåede desværre at se da min far slog hende jeg har set at han har slået hende mange gange før men det slag det har jeg bare svært ved at få ud af hovedet, og jeg kan jo ikke lade være med at tænke på hvorfor de drikker om det er på grund af de ikke elsker en eller at de er trætte af en. Mine forældre har dog aldrig slået eller lagt hånd på mig men nogle gange har jeg bare lyst til at løbe langt væk og blive væk..
her for nylig blev de introduceret for sådan noget hvidt pulver jeg ved ikke om det er speed eller amfetamin men jeg ved at det er skadeligt, men de skændes eller sloges overhovedet ikke når de sniffer for når de sniffer drikker de ikke, men når de så ikke har mere pulver tilbage så er de trætte og går i seng tidligt og det er vist ret dyrt det de sniffer. og min bror kan jeg ikke rigtig gå til han er begyndt at ryge hash(hvilket min far også gør)
jeg er en MEGET indelukket person jeg svare kun hvis der er nogle der spørg mig om noget jeg er aldrig den person der starter samtalerne, jeg er genert og ved ikke hvad jeg skal gøre her på det seneste har jeg overvejet om man måske kunne komme i kontakt med nogle som måske kunne tage en blodprøve eller sådan noget på mine forældre så ville de jo kunne se hvad der foregår her hjemme, så man måske kunne komme et andet sted hen at bo ikke fordi jeg ikke elsker min familie men jeg er nød til at tænke lidt på mig selv
i løbet af de sidste 2 år har jeg nok haft gips på 5 gange på mine håndled da jeg har gjort skade på mig selv når jeg var helt nede men jeg har sagt til mine forældre at jeg er faldet og de har ikke fattet mistanke, det går jo heller ikke i længden. Og jeg har tænkt over mugligheden at tage kontakt til en oppe på min skole men jeg kan bare ikke jeg føler at jeg svigter mine forældre selvom jeg jo godt ved det er dem der har svigtet mig(Kan heller ikke da jeg er alt for genert til at starte en samtale med nogle).. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre og hvad ville konsekvensen være hvis at mine forældre blev opdaget med stoffer i blodet?
Håber i kan forstå hvad jeg har skrevet ved godt det hele står sådan lidt hulter til bulter men jeg bliver nød til at komme ud med det
Hilsen Mig..
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tusind tak for dit utroligt modige og ærlige brev, hvor du fortæller om, hvordan det er at være dig og om de svære ting, som du er blevet udsat for igennem mange år. Det synes jeg er virkelig flot! Hvor er det godt, at du har fundet modet til at skrive dit brev til brevkassen, så du kan få noget hjælp og så du kan få det godt igen.
Du fortæller om det voldsomme alkohol- og stofmisbrug, som dine forældre har og om, hvilke betydninger det har fået for dit liv.  Hvor er du god til at sætte ord på, hvordan du har det, og hvor er det godt og vigtigt, at du kommer ud med det!
Du fortæller om, hvordan deres misbrug også ofte har ført vold med sig, og jeg er glad for at høre, at det ikke er noget, som er gået ud over dig. Men det er helt forståeligt, at det har sat nogle dybe spor i dig, at se volden i mellem dine forældre. Og jeg kan godt forstå, at det har givet dig mange tanker og svære følelser at skulle være en del af en familie hvor alkohol- og senere stofmisbrug har så stor en betydning. Derfor vil jeg også rigtig gerne forsøge at hjælpe dig med at få et overblik over, hvordan du kan få hjælp.
Der findes forskellige måder at få hjælp på, men det vigtigste for mig er at fortælle dig, at det på ingen måde har noget med dig at gøre. Det er ikke dit ansvar at passe på dine forældre, det er de voksne som skal passe på dig. Lige nu er dine forældre ikke i stand til at passe på dig og derfor er det nogle andre voksne, som skal hjælpe dig.
Du fortæller selv, at du har overvejet at kontakte en lærer på din skole. Det synes jeg, er en rigtig god idé. Du skriver, at du er en meget genert pige og at det er svært for dig at tage kontakt til andre. Det vil jeg gerne hjælpe dig med at samle det sidste mod til. Så det håber jeg meget, at mit svar kan være med til.
Det, at du har skrevet til brevkassen, fortæller mig, at du allerede er i gang med at samle det mod, så jeg vil gøre mit bedste for at holde dig hånden i det næste skridt mod den hjælp, som du har krav på, og som du fortjener.
Når du skal tage kontakt til en lærer på din skole, som du føler dig tryg ved, så kunne det måske være en idé for dig at give dit brev og mit svar til din lærer, så han eller hun kan læse det. Det kan gøre det lidt lettere for dig at komme i gang med at fortælle din historie, og det kan samtidigt gøre det lettere for din lærer at forstå dig.
Måske er der et særligt godt tidspunkt, hvor du tænker, at det er lettere at kontakte din lærer på? Det kan være, at der er en dag, hvor du har den lærer i den sidste time, hvor du kan sige, at der er noget, du har brug for at tale om. Eller måske en dag, hvor du har ham eller hende i en time inden et frikvarter, hvor det også er muligt at tage kontakt.
Det er så godt, at du forsøger at passe på dig selv her, og derfor vil jeg også gerne fortælle dig lidt om vores bisiddere. Du kan få støtte af en bisidder fra Børns Vilkår til at hjælpe dig med at finde frem til, hvad du kan gøre. Vores bisiddere er en voksen, som kan se tingene fra dit perspektiv og som kan støtte dig i et sagsforløb.
For at få en bisidder, kan du ringe eller chatte med BørneTelefonen på 116111 eller via vores hjemmeside: https://bornetelefonen.dk/bisidder. Så hjælper de søde og dygtige rådgivere dig med kontakten. Det er gratis og anonymt og den er åben alle dage fra kl 11-23.
Der findes også et projekt, som hedder De Drikker Derhjemme. Det er en gratis anonym telefonrådgivning, som tilbyder rådgivning til børn og unge, der påvirkes af deres forældres alkoholproblemer. Du kan læse lidt mere om dem her: http://dedrikkerderhjemme.kk.dk/, og du kan kontakte dem på: 33 17 20 10 mandag - onsdag kl. 12-18 og torsdag kl. 12-21. Man kan også sende en SMS med sit telefonnummer til Alkoholkonsulenterne på tlf. 26 15 45 80 eller tlf. 26 15 44 61, så ringer de dig op.
Til sidst vil jeg gerne fortælle dig lidt om selvskade. Ikke fordi jeg tænker, at det er der du skal starte lige nu, men mere for at give dig en forståelse for, hvad selvskade er et udtryk for. Selvskade er netop en måde at håndtere de svære følelser på og en måde at overleve på. Når du får overskud, kan du læse lidt mere om selvskade på http://www.lmsselvskade.dk/om-selvskade/.
Jeg håber, at du har fået det overblik, som du har brug for, så du kan få hjælp. Jeg har forsøgt at liste forskellige muligheder op for dig, men det er kun dig, der kan mærke, hvilken vej der er den bedste for dig lige nu.
BørneTelefonen sender dig de kærligste kram og tanker
Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her
Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.
Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.
Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.