Brev
Jeg er bekymret på min fars vegne
Hej jeg er en pige på 10 år
Da jeg var to døde min farmor fordi hun røg meget og da jeg blev født havde jeg to huller og en flenge i hjertet
Så ingen i min familie ryger
Det der er sket er da jeg var fem blev mine forældre skilt og jeg skulle flytte skole det blev virkelig rodet
Nu ryger min far
Og nogle gange når mig og min lillebror (han er 8 år) er han fuld
min far ved ikke at jeg ved det
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej kære pige.
Først og fremmest vil jeg bare fortælle dig, at du virkelig er så sej, at du skriver herind og søger hjælp til både dig, din bror og familie.
Det lyder til at der er sket nogle store ting i dit og din families liv.
Når der er sygdom, død og for eksempel skilsmisse i ens familie, kan man have brug for hjælp fra dygtige voksne udefra.
Man kan have brug for hjælp til at få snakket om de ting, der er sket – så man igen kan fungere som en familie.
For mig lyder det lidt som om, at din far godt kunne bruge den hjælp, så han igen kan være den far, som du og din bror har brug for.
Din far drikker måske, fordi at noget er svært for ham, og måske ved han ikke, hvordan han ellers skal få det bedre. Men der er en masse andre måder at få det bedre på.
Din far kan kontakte vores ForældreTelefon på telefon nummer 35 55 55 57 og få nogle gode råd til, hvordan han kan få jeres familie og hverdag til at hænge sammen efter hans skilsmisse fra din mor. Han kan også få hjælp og behandling igennem sin læge, så han kan stoppe med at drikke alkohol.
Du og din bror kan måske kigge på Hope’s hjemmeside HER, hvor i kan søge støtte til jeres fars alkoholforbrug.
Det er nemlig ikke godt for nogen børn at leve sammen med forældre, som drikker for meget alkohol. For når mennesker drikker alkohol, kan de blive fulde. Og fulde mennesker kan have svært ved at klare ting, som de plejer at kunne. Du og din bror har ret til voksne omkring jer, som I er trygge ved, og som kan tage ansvar for jer.
Er der mon en voksen, som du er særligt tryg ved i din familie? Det kunne måske være din mor, måske en venindes mor eller måske en lærer på skolen?
Denne voksne kan hjælpe dig med at søge hjælp og tage kontakt til tilbud som for eksempel Hope, som kan hjælpe dig og din bror.
Jeg ved også, at man kan kontakte Statsforvaltningen, som har en Skilsmissetelefon for børn, hvis forældre er blevet skilt. Man kan her snakke med en voksen, som kan give gode råd og støtte til alle de tanker og problemer, som man kan opleve, når ens forældre er blevet skilt. Deres telefon nummer er 20 60 05 50 – og du kan læse mere HER.
Du har allerede nu vist hvor stærk du er ved at søge hjælp her ved os på BørneTelefonen, så jeg er sikker på at du nu også kan søge hjælp ved en voksen, som du er tryg ved.
Jeg ønsker det bedste for dig og din familie. Og hvis du får brug for os igen på BørneTelefonen – så ring eller skriv til os, så er vi her for dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.