Jeg er bange for det had og det vold som svæver i mine tanker…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære C på 15 år!

Tak for dit brev, og din grundige beskrivelse af, hvordan du har det. Det er rigtig godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp, for jeg kan høre, at der er nogle ting, der er rigtig svære for dig i øjeblikket.

Først vil jeg rose dig for, at du er stoppet med at skære i dig selv. Det er rigtig godt gået! Det er svært for mange at stoppe, men det er SÅ godt, at du har fået den hjælp, du havde brug for.

Det lyder som om, at der er sket og sker nogle ting i din familie, som er rigtig hårdt. Det er for det første hårdt for et barn at vokse op med en alkoholiseret far, og opleve at man er nødt til at tage sig af ham, som da du måtte følge ham hjem. Mange børn hvis forældre er alkoholikere oplever, at rollerne i familien bliver byttet om, så det er børnene der må være voksne overfor forældrene og passe på dem, når de er fulde, eller sørge for ting, fx mad, som de ikke selv kan sørge for. Måske kan du genkende noget af det? Det er rigtig hårdt for børn, at opleve det, og det sætter spor, som man har brug for hjælp til at få bearbejdet. Det er godt, at du har haft din mor til at støtte dig.

Derudover må det være virkelig hårdt for dig, at din mor har fået kræft, og måske ikke har så lang tid tilbage at leve i. Jeg tænker på, om du mon snakker med nogen om din mors sygdom, og frygten for at miste dine forældre? Det kan være din sundhedsplejerske eller din kontaktperson? Ellers har du også mulighed for at søge støtte hos Kræftens Bekæmpelse. Måske din sundhedsplejersken eller din kontaktperson kan hjælpe dig med det, hvis du føler det er nødvendigt? Det kan også være, at du har brug for at snakke med dine søskende om det, og også høre hvordan de har det med det?

Den følelse af had du beskriver, som tidligere var rettet mod dig selv, men nu mere er rettet ud ad, tænker jeg måske kan hænge sammen med de mange ting du har været udsat for i dit liv. Både følelsen af ensomhed i skolen, din fars alkoholmisbrug, dine søskendes problematikker og din mors sygdom. Det er rigtig mange tunge ting at bære rundt på. Jeg tænker at følelsen af had måske kan være opstået fordi du føler dig vred over, at du skal rammes af så mange svære ting i dit liv? Det er helt normalt, at man bliver vred, hvis man føler at man skal kæmpe med mange problematikker og svære ting i sit liv, og måske føle sig uretfærdigt behandlet af skæbnen (hvorfor skal alting gå ud over mig?), samt at man ikke har kontrol over de ting der sker. Jeg tror, at din trang til at have kontrollen eller magten over andres liv, ved at sætte dem i fare, kan være et tegn på, at du oplever at kontrollen og magten er blevet taget fra dig i dit liv, og du har derfor behov for at få den tilbage. Det er meget ubehageligt at opleve, at man ikke har kontrol over sit eget liv, og at der sker så voldsomme ting, som man ikke har mulighed for at ændre på. Det kan næsten føles som om, at vreden er ved at koge over inde i én, og man får lyst til at slå på noget eller at råbe og skrige for at få det ud. Det kan være meget ubehageligt, at have det sådan. For mange opleves det derfor som en lettelse, når de kommer af med noget af vreden eller hadet på denne måde. Det er helt normalt at have det sådan. Det er selvfølgelig vigtigt, at vreden eller hadet ikke kommer til at gå ud over andre mennesker. De kan jo ikke gøre for det. Måske du kan overveje, om du kan komme af med hadet på en måde, hvor det ikke kommer til at gå ud over uskyldige mennesker. Det kan fx være ved at gå til en sport som boksning eller noget andet, hvor du kan komme af med nogle af de vrede følelser du har, og også opleve adrenalinen i din krop. Hvad tænker du mon om det?

Jeg kan godt forstå, at det virker skræmmende for dig, at skulle fortælle nogen om dine tanker, selvom din fornuft siger dig, at du skal gøre det, for at få hjælp. Jeg kan også godt forstå, at du frygter at blive betragtet som psykisk syg, når din bror er det, og din mor nogen gange sammenligner dig med ham. Det er rigtig modigt af dig, at du har taget det første skridt til at få hjælp, ved at fortælle om dine tanker i dit brev til brevkassen. Jeg ved, at det kræver mod og styrke. Det er virkelig sejt, at du har gjort det.

Når jeg læser dit brev, får jeg en forståelse af, at du rigtig gerne vil have hjælp til at komme af med tankerne om hadet, men at det måske er frygten for, hvordan dem du fortæller det til, vil reagere på det, der har afholdt dig fra at gøre det. Er det mon sådan du har det? Der skal rigtig meget mod til at bede om hjælp, men det virker som om, at du er rigtig god til det. Jeg synes også, det lyder som en rigtig god idé, at kontakte Tuba, for at høre, om de kan hjælpe dig. Hvis du har mod på det tror jeg, det ville være rigtig godt, hvis du også kan vise din kontaktperson eller sundhedsplejerske det brev, du har skrevet til brevkassen og mit svar til dig. På den måde behøver du ikke at fortælle dem om dine tanker. Det kan måske gøre det lettere for dig? Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis du også kan få deres hjælp til at komme af med de tanker du har. Måske ved de også, hvilken form for hjælp, der kunne være god for dig – og kan hjælpe dig med at få hjælpen.

Når jeg læser dit brev får jeg fornemmelsen af, at du måske er lidt flov over, at have de tanker du har, og ikke synes det er rart, at skulle fortælle andre om dem? Hvis det er sådan du har det, vil jeg sige til dig, at der ikke er nogen mennesker, der kan styre deres egne tanker. Som jeg forstår dit brev, synes du heller ikke, det er rart at have de tanker, og du vil gerne af med dem, så hurtigt som muligt. Måske kan du prøve at tænke på, at tankerne om hadet er sorte tanker, som er kravlet ind i dit hoved, uden du ville have det. De sidder nu og prøver at irritere dig, ved at prøve at få dig til at gøre ting, som du slet ikke har lyst til. Du har brug for hjælp til at få de sorte tanker ud af dit hoved, så du kan få det godt, og i stedet have lyse og gode tanker derinde – dem som din fornuft giver dig, når den stopper de sorte tanker. Jeg håber, at det giver mening for dig?

Det kræver mod at fortælle andre om sorte tanker, der er kravlet ind i ens hoved, men jeg er sikker på, at du har det mod der skal til for at bede om hjælp. Og husk, at vi ikke selv bestemmer eller styrer hvilke tanker der er i vores hoved, men vi kan godt smide dem ud, som vi ikke vil have der, og som ikke gør noget godt for os.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)