Brev
jeg drikker for meget og ødelægger min fremtid
Hej!
Er en pige på 15 år og går nu i 9. klasse.
Min far er alkoholiker og jeg tror jeg har fået noget af fra ham.
Men anyways.. Jeg tror jeg ødelægger mit liv, jeg er til fest hver weekend og jeg føler selv at jeg tager mig sammen i skole men får 02 og 00 i hver klasse. Ville rigtigt gerne have en god fremtid og jeg er 100 på at der er flere der har det som mig.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.. det er ikke fordi jeg er afhængig eller noget, men det er fordi jeg har festet rigtigt meget i et stykke tid og så blev min mor sur på mig og sagde at jeg skulle tage mig sammen.
Jeg prøver at lave om på det nu men kan du komme med nogen gode råd eller noget?
Ville også gerne have svar på hvorfor årsagen til at unge drikker i en tidlig alder og hvorfor unge bliver alkoholikere og hvordan man kommer gennnem den face
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Pige på 15 år
Jeg tror, at det er meget almindeligt, at man fester når man er 15 år. Det kan være en god og hyggelig måde, at mødes med sine venner. Jeg kan godt forstå, at du kan være nervøs for om det tager overhånd. Det er jo rart at være sammen med vennerne og man vil ikke føle, at man går glip af noget. Jeg tror også, der er stor forskel på, hvordan man fester og hygger med sine venner - det er ikke alle steder at alkohol er en del af så unges fester. Ofte er det noget som forældre og skolen laver aftaler om, netop for at være de voksne, der er ansvarlige og med til at passe på jer.
At være alkoholiker og være afhængig af alkohol hver dag bliver til sidst en sygdom, som man skal have hjælp til at komme af med. Når man vokser op i en familie med alkohol bliver hele familien berørt og det kan mærkes på forskellige områder, ens skolegang, ens koncentration, ens humør, ens omgangstone i familien og blandt vennerne.
Der findes misbrugscentrer i næsten alle kommuner, hvor man få gratis hjælp, hvis man har alkohol tæt inde på livet, og gerne vil have nogle gode råd. Der findes også ungegrupper, hvor man kan tale med andre unge som også lever i en familie med en alkoholiker. Du kan også kigge på http://www.hope.dk/ung/  - det tror jeg vil være hjælpsomt.
Om unge drikker tidligere end ellers er meget forskelligt og afhængig af ens omgangskreds. Den fase med alkohol og fester har de fleste nok været igennem, hos nogen står den på i længere tid og nogen vælger altså alkohol fra. Her er det super godt, at være opmærksom på, at alkohol også får en negativ betydning. Det kan gå ud over skolegang, hvis man ikke får sin søvn og man får svært ved at koncentrere sig.
Jeg tror ikke, at du er alene om at være usikker på fremtiden. Hvis du ikke forstår, hvorfor du hele tiden får 00 og 02, kan du tale med din lærer om, hvad du kan gøre for at forbedre din karakter, så du kan få den gode fremtid som du gerne vil have. Hvis du ikke lige har mod på at snakke med din lærer, kan du også skrive en mail på intra om det. Det kan være, at du har brug for hjælp til at bruge mere tid på at få lavet lektier i hverdagen. Det kan din lærer og mor måske bakke op om omkring. Måske kan du finde nogen at lave lektier sammen med eller lave en plan for, at du bruger tid til lektier og faglige emner hver dag.
Måske kan du også tale med dine venner om, at skrue lidt ned for festerne og i stedet for mødes til hyggeaftener hvor I ser film, snakker, hører musik, pjatter og drikker sodavand eller te. Måske har du også mod på at være ærlig og sige, at du har brug for at fokusere mere på det faglige i skolen fordi det er vigtigt for dig, at dine karakterer bliver bedre.
Jeg håber, at jeg fik svaret på de spørgsmål du havde, og kan du altid kontakte os på 116111.
Mange tanker til dig fra
BørneTelefonen