Brev
Hvornår er et familie medlem alkoholiker?
Hej børnetelefonen
Jeg er en 17 årige pige.. Jeg har en mormor der starter sin dag med Øl, hun drikker nok 10-15 på en dag..
Jeg har tit lyst til at kalde hende en alkoholiker men hun går på arbejde(drikker ikke på arbejdet) men så straks hun kommer hjem så har hun denne her trang. Derfor er jeg meget i tvivl..
I deres hjem bliver der røget og drukket meget. Jeg husker tit juleaftener hvor hun har fået alt for meget og ødelagt julen.. Det værste er nok det råben og skiftende humør…
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for jeg vil ikke vælge hende fra men ved at hun vil konfrontere og hade mig vis jeg begynder at vise hende at hun tit forskrække mig ved hendes mærkelige opførsel.
Kan jeg overhovedet kalde hende for alkoholiker? Alle i min familie ser bort fra Det, så aner ikke om jeg er totalt mærkelig at se hende sådan..
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17
Mange tak for dit brev. Ud fra det du beskriver, lyder det som om, at din mormor har et problem med alkohol. Og du gør det helt rigtige ved at tale ud om dine bekymringer.
Du skriver at din familie ser bort fra, at din mormor drikker, selvom hendes opførsel jo er for meget og skræmmer dig. Det lyder som en enormt svær situation at stå i. Alkohol kan meget ofte ændre de personer, der er afhængige af det. Og det er ikke nemt at opleve, at den mormor som man elsker, forandrer sig, når hun bliver fuld. Især hvis man ikke kan tale med nogen om det. Det er vigtigt, at du ikke står med det alene.
Jeg synes, at du skal starte med at tale med din mor (eller far, eller begge forældre) om det. De spørgsmål du stiller til BørneTelefonen er helt naturlige og forståelige, og jeg håber, at dine forældre vil svare dig klart på dem. Du kan fx vise dem dit brev, hvis du vil. Det kunne godt lyde som om, at din mormor trænger til noget hjælp fx at komme på afvænning. Og det skal man bruge en masse støtte til fra hele familien. Så første skridt er jo, at der bliver talt højt om det.
Jeg vil gerne gøre klart, at det selvfølgelig ikke er dit ansvar, at din mormor får hjælp. Så hvis det bliver svært at få dine forældre i snak, og hvis der ikke bliver gjort noget ved din mormors alkoholmisbrug lige nu, så er det ikke dig, der gør noget galt. Der er voksne i din familie, og omkring din mormor, som skal tage ansvar.
Hvis du vil, kan du også kigge lidt rundt på nettet omkring det, at være i familie med en, der har et alkoholproblem. På BørneTelefonens hjemmeside har vi et tema om alkohol i familien, hvor du kan finde gode råd, og læse andres fortællinger. https://bornetelefonen.dk/tema/alkohol-familien
Du kan også læse på Hope http://www.hope.dk/ung/ som er en side målrettet børn og unge med forældre der drikker. Nu er det jo ikke din mor eller far det drejer sig om, men jeg tror stadig at siden kan være relevant for dig. Husk også at du altid er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Igen vil jeg sige, at du gør det helt rigtige ved at tale ud om din mormors problem. Det er slet ikke nemt at være den første, der bringer et følsomt emne på banen i familien. Men jeg håber du har mod på at tale med dine forældre.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen