hvad skal jeg gøre?

Hej. Der er rigtig mange ting der fylder i mit liv lige for tiden, så jeg har brug for at komme ud med det, og få nogle svar…

jeg har fået mig en kæreste, vi har været sammen i ca ½ år, og jeg er rigtig glad for hende, men det er sådan så jeg også selv er en pige så det vil sige at jeg er biskesuel, jeg har ikke sagt det til min familie, men mange af mine veninder ved det, selvom jeg ikke er typen der taler mega meget om mine følser når jeg er sammen med mine veninder. det skal siges at jeg er 100% afkalret med min seksuelitet.

Men jeg syntes det er rigtig svært og sige, og der er noget der lige har gjort det 100 gange svære at sige, hun er nemlig blevet taget i at begå butikstyverig. Jeg sagde at jeg ikke vil med, men hun har så skrevet mit navn på en seddel fordi hun vil give mig noget, jeg ved godt det er forkert, men nu må jeg ikke være sammen med hende, og for min familie er hun jo bare “min veninde”.

Men jeg tror der er en meget “simpel” grundt til hvorfor hun gør det, hendes mor drikker og hun kan ikke altid sytre sig, så hun slår min kæreste. jeg har talt flere gange med min kæreste om, om hun ikke vil have hjælp, eller om vi skulle gå til komunen, men det vil hun ikke, for hun kan jo godt lide sin mor når hun er ædrug!

men jeg vil jo bare gerne hjælpe hende! min faster og mor ved godt at hun bliver slået, og at hendes mor drikker, men jeg ved bare at jeg mister hende 100% hvis jeg kontakter nogle, og at hun vil slå op, jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre??

Jeg bor ikke hjemme, men hos min faster, og det er jeg rigtig glad for, for mig om min mor blev hele tiden uvenner, og min far er udstationeret, og jeg kan ikke lide hans kone.

min kæreste har også røget hash, og der var på et tidspunkt nogle lære der var bekymret for om hun gjorde det, men selvfølig sagde vi nej, for man har jo ikke lyst til at stille andre i dårligt lys. Men dette har jeg nu sagt til min faster og min mor, så de har en idé om hvad der sker i mit liv.

hvad skal der ske med min kæreste, nu når hun er blevet taget? sker der noget med mig, når jeg nu står på den liste? jeg har bare lyst til at gemme mig væk, og forsvinder for altid! håber i kan give mig svar, eller hvad man kan sige.

hilsen en meget forviret og ked af det 15 årig

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årig

Du er havnet i et dilemma, der er rigtig svært at få løst på en god måde for både dig, din familie og din kæreste. Når vi står i et dilemma, så er der aldrig én rigtig og nem måde at løse det på. Det handler om at finde de løsninger, som føles mest rigtig for dig lige nu. Det vil jeg prøve at hjælpe dig med.

Dit brev handler om flere forskellige ting. Jeg har delt det op i tre dele, så du får nogle ideer til,

hvordan du kan finde ud af, hvad der sker med dig i forbindelse med tyveriet,
om du skal fortælle om din kæreste til din mor og faster
om hvordan du kan hjælpe din kæreste.

Hvis du ikke har begået tyveri, så bør der ikke ske noget med dig - heller ikke selvom din kæreste har skrevet dit navn på en liste. På de fleste skoler er der SSP-lærere, der samarbejder med kommunen og politiet om at hjælpe børn og unge, der fx kan være på vej ud i kriminalitet eller har gjort noget kriminelt. Jeg tænker, du skal prøve at finde ud af, om I har en SSP-lærer på din skole og spørge, hvis du er bekymret for det. Måske kan du se på intra om der er en SSP lærer på skolen eller spørge på kontoret eller en af dine lærere.

Jeg er fuld af beundring over, at du er så åben overfor din mor og faster og fortæller dem, hvad der sker i dit liv. Det viser, at du har tillid til din mor og faster, men det viser også, at du er omsorgsfuld overfor dem. Ved de godt, at du har sagt fra overfor butikstyveriet? Hvis de ved det, så vil de måske være mere trygge ved, at du har styr på, at du ikke kommer ud i problemer. Når du har fortalt dem, at din kæreste ryger hash, kan det måske hjælpe til, at de tør stole på dig, at du siger fra overfor de ting.

Hvorfor vil du gerne fortælle din mor og faster, at I er kærester? Er det fordi, du har brug for, at de kan hjælpe og støtte dig i din seksualitet? Er det fordi, du har brug for deres accept? Eller er det mon fordi du tænker, at de vil give dig lov til at være sammen med hende, hvis de ved, at I er kærester? Eller er der helt andre grunde? Prøv at tænke på, om det er lige nu, du gerne vil fortælle det, eller om det kan være om noget tid.

Jeg tænker på, om du sammen med din faster og mor kan hjælpe din kæreste? Måske vil de så kunne acceptere, at du er sammen med hende, hvis det også er for at hjælpe hende. Hendes mor lyder til at have brug for hjælp til at stoppe med at drikke og det kan hun få gratis og anonym hjælp til i kommunen. Når man snakker med kommunen, så betyder det ikke at de kommer og fjerner en ung fra sit hjem. Kommune vil se på, hvilken slags støtte og hjælp der er brug for hjemme hos din kæreste. Det kan fx være, at mor skal hjælp til at komme i behandling for misbrug af alkohol eller en støtte person i hjemmet.

Din kæreste kan også få hjælp her fra BørneTelefone ved at få en bisidder, der kan snakke med hende om de ting der sker derhjemme og gå med til møder i kommunnen. Du kan læse mere om vores gratis tilbud om bisidder her:

Du, din mor eller faster kan fx ringe og høre mere om det og så tale med din kæreste om det bagefter. I kan få mere at vide om ordningen, uden at I behøver at fortælle, hvad din kæreste hedder.

Jeg håber, at ideerne kan hjælpe dig, så du vil opleve, at du er mindre forvirret og ked af det.

De kærligste tanker og kram fra BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?