Brev
Hvad skal jeg gøre
Hej mit navn er m :3
Min far blev alkoholiker da jeg var 8-9-10 år jeg er er du 13.
Men han er nu stoppet, MEN jeg føler bare han skjuler det selv om jeg hved han ikke ville gøre det 🙁
min mor og far er skilt og jeg er ene barn :-/
er i tvivl om jeg skal spørge :X
eller hvad jeg skal gøre.
jeg har lyst til at tjekke det hele :-((((
Plzz skriv dette er så vigtigt at få svar på
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Hvor er det godt du har skrevet indtil brevkassen om, at du hele tiden har lyst til at tjekke om din far drikker. Det er så sejt, at du har overvejet om du skal spørge ham – det er godt tænkt og det kan du godt være stolt af!
Du skriver i dit brev, at du er i tvivl om du skal spørge. Når jeg læser dit brev lyder det som om det fylder rigtigt meget for dig. Det lyder derfor som en god idé, at du snakker med nogle om det, så du måske kan blive beroliget. Selv om du ved han ikke vil gøre det så fylder det stadig noget for dig - det lyder ikke rart. Hvem tænker du, at du kan spørge? Din far? Eller nogle andre? Du skriver, at din mor og far er skilt, men, hvordan har de det sammen i dag? Er de venner og taler sammen en gang i mellem? Kan det mon være en hjælp for dig, at tale med din mor om det?
Jeg kan anbefale du og gerne sammen med din far går ind og kigger på hjemmesiden www.dedrikkerderhjemme.dk. Her kan du/I læse om forskellige former for rådgivning, som jeg tænker du vil kunne have glæde af, for du er bestemt ikke den eneste, der går med tanker og bekymring for en forælder. Det lyder til din far nu er stoppet med at drikke, det er rigtig dejlgt at læse. Men den bekymring du går med, er helt naturlig, for du ønsker jo din far det bedste og den bekymring er god at tale med en voksen omkring, så du kan få hjælp til en mere tryg dagligdag.
Når jeg læser dit brev for jeg et billede af, at du er bekymret for din far – mon det er rigtigt? Andre børn, som har forældre, der drikker eller har været alkoholiker fortæller, at de er meget bekymret for, hvad der skal ske med deres forældre og de frygter at de skal begynde at drikke igen. Mon du har det lige sådan? Grunden til, at jeg tænker det er en god idé at spørger ad er, at på den måde kan I få en snak om de ting du er bekymret og bange for. Hvis du beslutter dig for at spørge tænker jeg om det er en idé at overveje hvordan du kan spørge og hvornår det passer bedst. Er det lettest for dig at få det sagt med ord, eller vil det være lettere for dig, at skrive det ned og vise det til den du gerne vil spørge? Nogle synes det kan være lettere for dem, at vise det brev de har skrevet til brevkassen og det svar de har fået – hvad mon du tænker passer bedst til dig?
Jeg håber mit svar til dig har givet dig mod på at få snakket med en voksen om de tanker du går med? Hvis ikke og du har brug for at tale noget mere om det er du velkommen til at ringe, sms, eller chatte ind på børnetelefonen på 116111
Mange tanker og hilsner fra Børnetelefonen