Brev
Hvad skal jeg gøre??
Jeg har en mor som både har en deppresion og drikker meget i perioder. Der går nærmest ikke en dag, hvor vi ikke skændes, og det kan være alt fra en lille ligegyldig ting, til et stort problem.
Jeg føler bare jeg har prøvet alting. Snakker med hende, givet hende en masse komplimenter i løbet af dagen for at få hendes humør op, fået hjælp af lægen, sundhedsplejersken og hendes kæreste, men intet hjælper.
Efterhånden har jeg bare været ved at opgive, men det har jeg virkelig bare ikke lyst til. Hver gang jeg kommer hjem, gider jeg ikke at snakke med hende mere, jeg ignorer hende også noglegange og virker sur. Og det er også mange gange det vi skændes om og hun forstår ikke hvorfor.
Men jeg føler mig bare så hjælpeløs, sur og ked af det fordi jeg ikke føler der er niget jeg kan gøre og derfor opfører jeg mig sådan. Jeg har ingen familie som vi kan få hjælp af og hendes kæreste virker ligeglad og skal arbejde hele tiden.
Vi har prøvet at snakke med ham om det, men det virker bare aldrig. Jeg er så bange for, at min mor snart dør fordi hun har rigtig dårlige lunger (har røget i ca 30 år), dårlig hjerte, drikker meget og har en deppresion.
Og jeg vil så gerne hjælpe hende, men har selv nogle ting jeg kæmper med og ved ikke hvad jeg skal gøre.
Og hver gang jeg prøver, er der nogen der trækker hende ned igen. Enten min storesøster som tit er oppe og skændes med hende og har et stort temperament som mig, og nu ikke længere er på talefod med hinanden. Eller også er det hendes kæreste som er mega ligeglad, selvom han siger han ikke er, men han har svært ved at udtrykke sig og det ender bare i vrede.
Vi har ingen familie der kan hjælpe os, ingen venner. Jeg vil ikke gå i en gruppe som min læge og sundhedsplejerske siger jeg burde, for det er ikke mig der skal hjælpes.
Og som i nok kan høre er mine forældre skilt, men jeg vil under ingen omstændigheder bo hos min far. Og heller ikke tages fra min mor. Jeg vil bare have hende rask.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 14 år
Tak for dit brev. Godt og stærkt at du får sat ord på hvad du føler og beder om hjælp.
Som jeg læser dit brev vil du gerne have at din mor bliver rask, hvilket jo er fuldt forståeligt. Dog lyder også som om, at du også kan mærke at det ikke er en opgave der lader sig løse så let, selvom du har prøvet både at få hjælp fra f.eks. din mors kæreste, læge og sundhedsplejerske. Det er forståeligt, at du begynder at føle at det er håbløst og at du bliver vred på din mor, hvilket du også har ret til. Måske er det ikke bare vrede, men også fortvivelse eller lidt afmagtfølelse, du får. Du skal jo ikke i en alder af 14 år være en mor for din mor - det skal jo være omvendt. Du skriver også, at du selv har nogle ting som du kæmper med og det skal ikke komme i baggrunden pga. at du skal tage dig af din mors problemer. Du er ret til en tryg barndom.
Du skriver, at din læge og sundhedsplejerske har foreslået dig at gå i en gruppe, men at du ikke synes du skal have hjælp. Jeg synes dog, at det lyder til at du kunne have brug for at dele dine bekymringer og frustrationer omkring din hjemme-situation med andre unge, som har en forældre der drikker for meget og/eller har en depression. I sådan en gruppe kan man også få talt om den skyld og sorg man kan gå med over ikke at kunne hjælpe sin forælder ud af fx et misbrug eller en depression. Jeg ved, at mange har noget i mod at sidde sammen med andre. Men jeg ved også at det hjælper og letter på de ting man kæmper med. Så vidt jeg ved, er der ingen der bliver tvunget til noget, de ikke selv er med på. Mon du kunne genoverveje om det ikke være en tilbud du skulle tage imod? Måske tale med din læge eller sundhedsplejerske igen, måske vise dem denne brev-udveksling?
Jeg tænker på hvordan dit forhold til din storesøster er? Det virker som om I ligner hinanden på nogle punkter, og at din storesøster har sagt fra overfor din mor. Kunne du måske tale med din storesøster om at du er ked af at jeres mor er syg, måske hun kunne blive en støtte for dig? Det kan også være en mulighed at få rådgivning hos Psykiatrifonden, din mor kan måske selv tage kontakt for at finde ud, hvad hun kan gøre for at få hjælp til at få det bedre. Hun/I kan læse mere her: http://www.psykiatrifonden.dk/faa-hjaelp/raadgivningen.aspx
Jeg tænker at TUBA, som rådgiver unge hvor alkohol er et problem i familien vil være et godt sted for dig at få råd og vejledning. TUBA tilbyder flere forskellige typer rådgivning gratis: http://tuba.dk/
Jeg håber virkelig din mor får det beder og bliver rask, men jeg håber også at du indser, at du ikke kan være den ansvarlige for dette. De
Ring endelig ind til os på 116111, hvis du har brug for flere råd eller bare at blive lyttet på.
De allerbedste hilsner
BørneTelefonen