Hjælp mig med mit misbrug

OBS: Navne på steder og byer er fjernet af hensyn til afsenderens anonymitet.

Hej BørneTelefonen

Jeg er en dreng på 15 år. Jeg har i længere tid været ude i et hashmisbrug, og jeg er bange for, hvad det måske kan føre til.

Jeg bor i en by på sjælland sammen med mine forældre. De er begge misbrugere, så jeg er vokset op med, at folk omkring mig ryger og drikker.

Her på det sidste synes jeg det har taget overhånd, og mit misbrug er blevet værre. I stedet for at tage i skole, sidder jeg et skjult sted i dyssen, indtil mine forældre er taget på arbejde.

Jeg er bange for min fremtid. Jeg er bange for, at jeg ikke bliver til noget. De fleste som opvokser på dette sted bliver her. Jeg vil ikke være en af dem, jeg vil væk herfra! Sådan som tingene ser ud nu, er det svært at forestille sig… Kan i hjælpe mig?

Hilsen en 15 årig dreng

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år,

Jeg er meget imponeret over dit brev! Det kan være svært at se og indrømme, at man har et misbrug – især når man er vokset op blandt voksne, der selv har misbrugsproblemer. Så det er virkelig en styrke, at du kan mærke, at du ikke vil fortsætte et liv med misbrug. Du har allerede taget første skridt på vejen mod at skabe det liv, du ønsker dig.

Alle mennesker har ret til at få hjælp, hvis de har et misbrug. Og der er flere steder, hvor du kan få den hjælp. En mulighed er, at du går til din læge. Lægen kender de tilbud for hjælp, der findes i din kommune. Du kan finde din læges telefonnummer på dit sygesikringskort.

En anden mulighed er, at du kontakter U-turn. U-turn rådgiver unge om misbrug, og de har en gratis anonym rådgivning, du kan ringe til på 82562300. De har også støttegrupper mm. Læs mere på : https://uturn.kk.dk.

Du skriver, at du ikke vil ”være en af dem”. Og du nævner selv på, at det kunne være godt for dig at komme væk. Det kan jeg godt forstå – for når der er problemer og misbrug i en familie og også i det område, man lever i, kan man have brug for at opleve, at tingene kan være anderledes.
Mon du har overvejet, hvordan det ville være for dig fx at komme på efterskole?

Det er sådan, at en familie med misbrugsproblemer kan få hjælp fra kommunen. Og det lyder til, at det kunne være godt for både dig og dine forældre at få noget hjælp. Jeg kan ikke sige, hvordan kommunen helt præcist vil hjælpe, men en del af hjælpen kunne måske være, at hjælpe dig med at komme lidt væk hjemmefra.

Derfor er det første, du kan gøre, at få en voksen til at hælpe dig med at tage kontakt til kommunen. Hvis mange af de voksne, du kender, har et misbrug, kan det måske være svært at komme i tænke om en, du kan tale med? Men du behøver ikke kende den voksne så godt. Du kan f.eks. snakke med en lærer – også selvom du ikke kommer så meget i skolen. Hvis du ikke kan overskue at tage i skole en hel dag, kan du møde op og spørge efter en bestemt lærer ved lærerværelset. Du kan også skrive til en lærer på intranettet (hvis I bruger sådan et) og spørge om han/hun har tid til at tale med dig en dag, fordi der er noget, du gerne vil have hjælp til.

Hvis du har lyst, kan du printe dit brev til Brevkassen ud sammen med svaret her og give det til en lærer eller en anden voksen. På den måde behøver du ikke sige så meget til at starte med – den voksne kan hurtigt læse, hvad det hele drejer sig om.

Jeg tænker også, at du vil kunne have glæde af at få en bisidder her fra Børns Vilkår. En bisidder er en voksen, der kender lovgivningen og ved, hvilke rettigheder du har. Bisidderen kan derfor hjælpe dig med at få kontakt til din kommune. Bisidderen går også med til alle møder og støtter dig i at få den hjælp, du har brug for. Du er meget velkommen til at ringe på 116111, hvis du vil høre mere om vores bisidderordning.

Du har vist stort mod og selvindsigt i dit brev. Og jeg tror på, at du har modet til at tage det næste skridt og bede en voksen om hjælp eller kontakte os for at høre mere om en bisidder. Du fortjener et godt liv uden misbrug.

De bedste hilsner og tanker
BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol