Brev
Hjælp
Hej
jeg vil gerne fortælle om mine problemer. P.s jeg ved at der er så mange der har det meget værre end mig men det fohindre ikke mig i at være ked af det.
Det hele startede her før juleferien hvor jeg kommer hjem efter skole min mor havde dog skrevet på sms at jeg skulle gå på klub, men jeg havde brug for 10 kr til at betale til klubben så jeg cyklede hjem istedet for på klub(min mor og far har været skilt siden jeg var to måneder. Min far har sagt rigtig lede ting til min mor som heldigvis er stoppet for nogle år siden.) jeg ved ikke hvorfor men jeg lægger ikke mærke til min fars firmabil der holder lige foran vores hoveddør. Jeg havde nøgler med så jeg gik bare op til vores lejlighed jeg åbnede døren der larmer ret meget når man åbner den så min mor må have hørt det og gået ud i gangen. (Skifter altså lidt med nutid og datid) min mor står så med dyne rundt om sin krop og jeg kan se at hun ikke har bh på og det er egentlig meget normalt at hun tager sig en lur for hun arbejder meget hårdt. Men der lugter virklig meget af sved (jeg står stadigvæk på opgangen) min mor spørger hvad jeg laver og jeg fotklare det hurtigt.
Jeg kan så høre skridt inde fra stuen af og en stemme der siger “hej …” jeg er så forvirret at jeg ikke en gang ved hvem det er der siger det (min far) men jeg regner den dog hurtigt ud, jeg skynder mig at få de ti kroner af min mor og går så på klub virklig sur og pist og med tåre løbende ned af øjene. Jeg er på klubben oh kan se at min mor har skrevet og ringet til mig og hun bliver ved med at forsikre mig om at hende og min far ikke har tænkt sig at starte et forhold(løgnere) hvilket de så hurtigt gjorde og det blev til at vi skulle holde jul sammen og en forfærdelig nytårsaften: det starter godt selvom at min far nærmest ikke siger noget men hen ad aften spiller vi et spil og der er virklig dårlig stemning fra min fars side som slet ikke vil deltage i noget overhovedet.
Til sidst er der så dårlig stemning at min mor smider ham ud af lejligheden og han kalder hende for en møgso, min bror min mor og jeg tager så over til et par gode venner. Hen på aften skriver min far til min mor at de skal giftes og hvor meget han elsker hende selvom at han lige hr kaldt hende for en møgsoog min mor tilgiver ham med det samme ( min far har røget hash og vi(mig og min bror) har ikke måtte se ham i over et år og han gør det stadigvæk en gang imellem han drikker øl, men er ellers en fin fyr, min mor drikker og ryger ikke) senere efter vælger min storesøster så at blive muslim (ikke for at være ond eller noget det er bare en stor ændring) og hun går med tørklæde og så har hun meget bestemte regler for hvad jeg må og hun er bare slet ikke den samme sjove søster som hun plejede at være.
Hele turen igennem min mor og fars forhold har der været op og nedture (de skændes faktisk lige nu) og min mor har slået op med ham flere gange fordi at han er så usnaksalig og føelsesløs men det jeg bliver så pist over er at ligemeget hvor mange gange min far er et dumt svin og at de slår op tager hun ham aligevel tillbage. Ærligt talt ved jeg ikke hvad jeg skal gøre mit liv er bare blevet ødelagt af min søster og af min mor og far.
Undskyld vis der er stavefejl det er lidt svært på en telefon når man er træt.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år!
Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp. Du har fuldstændig ret i, at du kan være lige så ked af det over de problematikker der er I dit liv, og de kan føles lige så store, som dem andre har i deres liv. På BørneTelefonen hjælper vi alle, der har brug for det uden at vurdere, for det der fylder og gør en ked af det i livet, er det vigtigt at få hjælp og støtte til.
Jeg kan godt forstå, at du blev virkelig overrasket, forvirret og vred, da du kom hjem for at hente 10 kr. til klubben og opdagede, at din far var i lejligheden sammen med din mor. Det lyder også til, at der har været en rigtig ubehagelig stemning nytårsaften – jeg håber, at det gik bedre juleaften. Jeg tænker, at det var godt, at din mor smed din far ud af lejligheden, da han skaber dårlig stemning, og ikke gad deltage. Men jeg kan godt forstå, at du bliver rigtig frustreret over, at hun bliver ved med at tilgive ham for det han gør og kalder hende. Selv om han er din far, og du ellers synes han er en fin fyr, er det aldrig rart at høre når nogen siger grimme ting til ens mor – uanset hvem det er.
Når jeg læser dit brev får jeg en fornemmelse af, at du ikke synes, at din mor behandler sig selv særlig godt, når hun bliver ved med at tilgive din far for det han gør - og det går også ud over jer børn. Er det mon sådan du har det? Hvis hun var god ved sig selv, ville hun måske holde fast i, at de ikke skulle være i et forhold, selv om han siger undskyld, når der ikke går ret lang tid før han igen begynder at behandle hende dårligt og kalde hende grimme ting. Jeg tænker, at det heller ikke må være rart for dig at opleve din far på den måde? Du skriver jo, du synes han er en fin fyr, men jeg tænker på, om det mon kan komme til at ødelægge den opfattelse du har af ham, hvis du bliver ved med at opleve, at han ikke behandler din mor ordentligt, så du med tiden kan komme til at synes mindre om ham? Det synes jeg ville være rigtig ærgerligt. Så tænker jeg, at det ville være bedre, hvis du så din far alene, eller måske sammen med dine søskende, så I kunne lave nogle hyggelige ting sammen (når han ikke har drukket eller røget hash), uden det ville ende i skænderier mellem ham og din mor. Hvad tænker du mon om det?
Jeg synes, det er rigtig vigtigt, at du får snakket med din mor om, hvordan du har det med, at hun bliver ved at tage din far tilbage, når hun har slået op med ham. Jeg tror det er vigtigt, at du får fortalt hende hvordan det påvirker dig, og at du ikke synes, hun behandler sig selv godt på den måde. Du kan måske også sige til hende, at det kan komme til at ødelægge den opfattelse, du har af din far, så du kan lide ham mindre og mindre, når du gang på gang ser, at han behandler hende dårligt. Jeg tror, at det vil kunne hjælpe din mor, hvis hun får indblik i, hvor meget det påvirker dig, at hun bliver ved med at slå op og derefter tilgive din far. Hvordan tror du, det vil være at tage den snak med din mor? Hvis du synes det er svært, kan du evt. få en voksen til at hjælpe dig med det. Det kunne fx være en af de voksne i klubben, eller måske en i din familie eller en af dine mors gode veninder? Det kunne være også en moster eller tante eller måske din bror eller søster? Du kan evt. også vise din mor det brev du har skrevet til brevkassen og mit svar til dig. I brevet beskriver du dine oplevelser og følelser omkring dine forældres forhold på en rigtig god måde. Det er også muligt at få gratis og anonym familie rådgivning i jeres kommune, måske vil det hjælpe, at I som familie talte sammen med en rådgiver? Eller din mor havde mod på at ringe til vores ForældreTelefon på 35555557, der kan hun også være helt anonym og få en snak om de ting, hun har brug for hjælp og støtte til?
Jeg tænker, at det måske også ville være rart for dig at få snakket med din far om hvordan det påvirker dig, når han ikke taler pænt til din mor? Du kan måske sige – eller skrive – til ham, at du bliver rigtig vred og ked af det, når han kalder hende grimme ting? Måske tænker han slet ikke over, at det påvirker dig så meget? Du kan måske også foreslå ham, at I to kan lave noget hyggeligt sammen en dag, så I kan få nogle gode oplevelser sammen, så det hele ikke kommer til at handle om forholdet mellem ham og din mor? Hvad tænker du om det?
Til sidst synes jeg, at du skal tage en snak med din søster, om det valg hun har taget om at blive muslim. Jeg tror det er vigtigt, at du får sagt til hende, at du savner den sjove søster hun var engang. Selv om hun er muslim, kan I jo godt lave nogle sjove og hyggelige ting sammen. Du kan måske også spørge ind til de regler hun har for, hvad du må, og hvorfor hun har regler for dig. Selv om hun har valgt at blive muslim, kan hun jo ikke forvente, at du skal leve efter bestemte regler. Du har ikke valgt at være muslim. Jeg tænker, at det handler om, at have respekt for hinanden; Du har respekt for at hun lever efter bestemte regler, går med tørklæde osv., men hun skal også respektere, at du ikke gør det.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du snart får det godt igen.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen