Hjælp..

Hej Børnetelefonen.

Siden min mor og far er blevet skilt, drikker min far nu.

Grunden er at han føler sig ensom.

Han drikker hver eneste dag.

Den eneste han kunne være sammen med var min papmor. Men de er ikke sammen mere.

De slog op, begrund at min gamle papmor var lidt ond mod mig og min søskende. Hun brokkede sig osv.

Min far er alene nu. Og jeg vil gerne have ham til at lade vær med at drikke.

Han bor på Sjælland jeg bor i Jylland..

Men hvordan får jeg ham til at lade vær?

Og tak på forhånd (:

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 år.

Jeg kan godt forstå, at du har et stort ønske om at hjælpe din far. Det er ikke rart for dig at tænke på, at han er ensom, og at han drikker hver dag. Selvfølgelig ville du ønske, at du kunne hjælpe ham. Men det er et alt for stort ansvar at have som 12-årig.

Du skriver ikke noget om, hvor meget din far drikker hver dag. Eller om hvordan hans drikkeri, påvirker hans hverdag og samværet med dig og dine søskende. Men jeg tænker, at når du er så bekymret, er det fordi din fars drikkeri faktisk er et problem for ham og for jer børn.

Jeg ved ikke, om det er muligt for dig at fortælle din far direkte om din bekymring? Hvis du synes, at du kan, skal du gøre det. Ellers var det måske en idé, at du fortæller én fra din fars familie om din bekymring. F.eks. Din farmor, farfar, eller en onkel/moster. Så kan du høre deres mening om det, og hvis de også er bekymrede, kan de snakke med din far.

Jeg kan læse, at din far gerne vil passe på dig og dine søskende. Det lyder nemlig som om, at han gerne ville passe på jer, da din papmor ikke var ordentlig over for jer. Det var godt, at han lyttede til jer og passede på jer. Det lyder som om, at din far skal have noget hjælp til, at passe godt på jer og på sig selv igen.

Det sværeste ved at hjælpe folk, der drikker for meget er, at få dem til at indrømme, at alkoholen fylder for meget i deres liv. Mange benægter det i lang tid, fordi de føler sig lidt flove over, at de ikke har styr på deres liv, og at de trænger til hjælp.

Der findes mange muligheder for at få hjælp, hvis man drikker for meget. Det er noget, som din far får en masse viden om, hvis han vælger at kontakte sin læge eller kommune for at få hjælp.

Men der findes også steder, hvor børn der har en far eller mor der drikker, kan få hjælp. Du kan tale med din læge, en lærer, eller måske en person i kommunen om, hvor der findes sådan et sted i nærheden af, hvor du bor.
Jeg tænker nemlig lidt på, hvordan det går for dig og dine søskende, når I er på samvær hos jeres far. Trives I hos jeres far på trods af hans drikkeri? Føler I jer trygge, når I er der? Folk der drikker, kan I perioder have svært ved, at tage sig ordentligt af deres børn - selvom de egentlig gerne vil.

Nogle børn fortæller også, at de går og er bange for, hvordan deres forælder har det? Og om far nu er fuld, næste gang de kommer på besøg. På den måde, kan det blive utrygt. Og sådan skal det ikke være.

Hvis I ikke synes, det går så godt, vil jeg foreslå, at I snakker med jeres mor om samværet. Så kan hun tale med jeres far om det, og måske kan de finde en bedre ordning for jer.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol