Brev
Hej, håber i kan hjælpe
Hej,
jeg er en pige på 18 bor hos min mor.
Min mor er begyndt at drikke meget på det sidste, også i hverdagen.  Det påvirker mig utrolig meget både i skolen, i fritiden og for ikke rigtig sovet og kommer ikke altid lige op til tiden om morgen.
Har ikke snakket med nogen om det, for hvis nu at nogen siger hun ikke er en god nok mor, for hun er en god mor når hun ikke drikker hele tiden. Ved ikke hvad jeg kan gøre, holder det for mig selv.
Vil gerne hjælpe min mor, men når jeg prøver diskutere vi i stedet :'(
Mvh D
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år.
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært at snakke med andre om din mors drikkeri, og at du er bange for, hvad de tænker om hende. Du ved, at hun har været en god mor for dig, men du ved også, at når hun drikker, er hun ikke en god mor. Selv om det er svært, er det vigtigt, at du får fortalt om det, for det er den eneste måde, både din mor og du kan blive hjulpet på.
Jeg kan læse, at din mors alkoholforbrug påvirker dit liv rigtig meget. Alkohol i familien betyder nemlig ikke kun noget for den, der drikker, men for alle i familien. Det har alle børn og unge i samme situation som dig oplevet.
Det er fint, at du har prøvet at snakke med din mor om det, men desværre lyder det til, at hun ikke formår at lytte til dine bekymringer.
Jeg tænker, at det nok er for svært for dig at hjælpe hende. Måske kender du en person, som din mor nemmere kan lytte til, det kunne f.eks. være en veninde eller ven til din mor eller en arbejdskammerat. Hvis din mor beslutter sig for, at hun ønsker hjælp til sit alkoholproblem, er der mange muligheder for det. Hun kan til en start kontakte sin læge, der kan henvise hende videre, eller hun kan kontakte sin sagsbehandler i kommunen.
Med hensyn til dig selv tror jeg, at du kan have glæde af at kigge på www.hope.dk/ung og www.tuba.dk. Begge er links, der henvender sig til børn og unge med alkohol i familien. Her kan du læse om andre unge og komme i kontakt med dem, og du kan læse om, hvordan du kan få hjælp.
Du skal vide, at du altid kan ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver om de svære ting i dit liv. Vi vil meget gerne hjælpe dig.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen