Frustration, angst, depressive tanker osv.

Hej brevkasse. (Det bliver nok et ret langt brev)

Jeg er en pige på 15 år, jeg vil prøve så godt jeg kan at forklare mit problem men det er virkelig svært når jeg ikke ved hvor jeg skal starte.

Jeg har skrevet her ind et par gange og føler ikke rigtigt at jeg har fået et brugbart et svar, men nu prøver jeg igen, ikke mindst for at få mine tanker skrevet ned/ud af hovedet.

Jeg har det rigtig svært her hjemme. Grunden til at jeg skriver her ind er fordi jeg er et følelsesmæssigt vrag for tiden og fordi at jeg virkelig er i tvivl om jeg “bare” er i den der “teenagefase” hvor man har humørsvingninger osv, eller om det er noget som jeg burde gøre noget ved.

Ærligt talt føler jeg mig fortabt……

Jeg har et meget vanskeligt forhold til mine forældre, mest min far. Han er psykisk ustabil og har nogle vanvittige humørsvingninger. Når jeg kommer hjem fra skole ved jeg ikke hvad jeg skal forvente af humør fra ham. Det er sååååå ufatteligt skræmmende.

Hans tanker omkring ting, normer er så firkantet at jeg knap nok kan få lov til at indføre ét ord i en samtale uden at han afbryder mig og bliver vred. Han har haft en hård og vanskelig fortid men det er ik’ ens betydning med at det skal påvirke hans børns liv.

Når han bliver vred kan han finde på at true mig med at slå mig, hvor han efterfølgende opføre sig som on intet er sket. Som jeg også påpegede før så er det skræmmende. Han forstår mig ikke og det gør min mor heller ikke.

Ca. Hver anden weekend har han en vane med at drikke…. Det er sindssygt ubehageligt da jeg ikke får noget søvn eller fred hele natten. Da min mor og jeg forsøgte at flygte til et hotel hoppede han foran bilen og råbte så naboerne kom ud deres huse og kiggede på. (kan ik beskrive følelsen andet end når jeg tænker tilbage på episoden føler jeg intet andet end ydmygelse, fornedrelse.)

Da jeg i går tog fat i min mor og prøvede at fortælle hende at jeg har det svært mente hun at jeg skulle tag en snak med min far hvis det var han som jeg havde et problem med. Da jeg forsøgte dét gik han fuldstændig amok.

Jeg prøvede at fortælle dem mine frustrationer og at jeg inderligt har brug for at komme væk fra dem et stykke tid og at jeg synes at vi burde kontakte kommunen og tag til en samtale da jeg meget kraftigt ønsker at bo hos en plejefamilie hver weekend eller hver dag. De gik begge amok, fordi de forbandt det med at jeg mente at de var nogle “lorte” forældre og at de ik kunne finde ud af at passe deres børn osv.

Som sagt så tænker de firkantet om disse emner, og kunne ikke sætte sig ind i, hvad det var jeg prøvede at forklare dem. De accepterede på ingen måde mit bud, da det i deres verden vil være en krænkelse for dem ikke at være gode forældre.

Jeg har tidligere i år været i en depressiv fase (dvs. Lysten til mine normale prioriteter er dalet, søvnmangel, koncentrationsbesvær osv. Jeg frygter virkelig at falde tilbage i den fase da jeg er begyndt med ikke at kunne sove, ikke at prioritere ting som før hend osv.

Når jeg prøver at forklare min mor det forholder hun sig fuldstændig passivt til dét og mener hun at jeg er opmærksomhedssøgende/krævende og at hun har andre problemer at give sig til vel vidende at jeg har forsøgt at begå selvmord to gange og en enkelt gang fik et raserianfald som tog mig omtrent en måned at komme videre fra.

De tror at det er overdrevede reaktioner som jeg kommer med. Jeg vil gerne pointere, at jeg har søgt om hjælp men det mislykkedes gang på gang, hvilket har resulteret i at jeg har angst for at søge om hjælp.

Jeg har søgt om hjælp hos min lærer som ignorerede mig, hos kommunen som ikke har gjort andet end at ydmyge mig for min fritidsklub (så nu går jeg der ikke længere) jeg har ringet til politiet som gik lige da de kom.

Jeg føler mig svigtet, trådt på og fravalgt…… Så jeg ved ærlig talt ikke hvordan jeg overhovedet skal finde motivationen til at leve længere. Det eneste som holder mig oppe er at jeg håber på at jeg bliver lykkelig om nogle år.

Jeg har sikkert en masse stavefejl men jeg bliver nød til at afslutte dette brev da klokken er midnat og jeg skal i skole imorgen.

Håber inderligt at i vil hjælpe mig

Mvh.
Pigen med et svært liv…….

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige pige

Tak for dit fine brev, som fortæller mig, at du er en person med en skarpt analytisk hjerne, et stort sprogligt beredskab og et toptunet sanseapparat. Du er fuldkommen på det rene med hvilke problemer I har derhjemme. Du har været meget initiativrig og prøvet at gøre forskellige ting, hvilket er rigtig godt gået! Angående det med teenage-fasen og såkaldt overdrevede reaktioner: Jeg tror simpelthen bare teenagere kan gennemskue deres forældre for første gang – og det kan være meget belastende. Kan du genkende det?

Selvom du oplever, at dine forskellige initiativer ikke har båret frugt, så hjælper det alligevel at gøre noget. Handlekraft er depressionens fjende nr. ét. Det er IKKE spildte kræfter – det skal du vide. NB: Hvis din far gør alvor af sine trusler og slår dig, så er det en anden situation, og du må tage fat i en lærer eller kommunen igen - og trusler om vold er psykisk vold, og det er heller ikke lovligt!

Du fortæller, at du allerede har skrevet herind før og ikke synes du har fået brugbart svar. Jeg ved jo ikke hvilke svar du har fået, men jeg tænker at det måske vil være godt at ringege og tale med os på 11611? På den måde kan vi også spørge lidt ind til din situation, og måske hjælpe dig bedre. Det kan du overveje.

Det jeg tænker efter at have læst dit brev er, at du kan fortsætte at prøve på at komme til at tale med far og mor, men det er usandsynligt at de vil lytte og ændre deres adfærd. En ny strategi kunne være, at du tænker på en anden måde. Du har brugt meget energi (så meget at du blev deprimeret) på at forholde dig til hvad der sker mellem dig og far/mor. Det lyder hårdt, men måske skal du opgive det? Hvis du fx ikke kan have meningsfulde samtaler med din far, så hold op med at have dem. Man kan nemt blive fanget ind af andre der har humørsvingninger eller er aggressive. Han har et problem, så gør det ikke til dit problem. Giver det mening for dig?

Gode råd for at holde det ud, indtil hjælpen kommer og der lyttes til dig kan være: Træk følehornene til dig. Pas på dig selv. Fokuser din energi på alt hvad der løfter dit humør. Nu får du en liste med meget konkrete råd, som måske vil kunne gøre dig gladere:

1.     Kom væk hjemmefra, tag hen til dine venner. Overnat der om muligt.

2.     Inviter venner hjem. Dine forældre vil nok opføre sig pænere, hvis I har gæster.

3.     Find en hobby. Man kan melde sig til et motions-svømmehold i en svømmeklub, også uden at være elitesvømmer. Spørg også på skolens kontor hvilke gratis tilbud der er til børn/unge i kommunen. Det kan være en billedskole, en teaterklub, fitness eller noget helt tredje.

4.     Lyt til musik. Lav en lytteboble med høretelefoner, hvor du hører musik du elsker, som flytter dine tanker bort fra dine forældre og bekymringer.

5.     Læs! Bøgerne er fulde af mennesker som har det PRÆCIS som dig. Gå på biblioteket og få fat i en bibliotekar som evt. kan finde de rigtige bøger til dig. Bibliotekarer er uddannet til at finde bøger, og de elsker at få en udfordring.

6.     Skriv dagbog. Som du selv siger det så klogt, så kan dét at skrive sine tanker ned hjælpe med at få dem ud af hovedet. Og du skriver rigtig godt.

7.     Få et fritidsjob. Så har du dine egne penge, og det giver dig frihed.​

8.     Fokusér på din skole. Det er vigtigt du får en god eksamen, det synes jeg ikke dine hjemmeproblemer må ødelægge for dig.

Håber at der mindst ét af rådene som giver mening for dig. Og som sagt: Ring til os,hvis du har brug for en anden slags hjælp. Den hjælp kan være en bisidder fra os, der kan gå med dig på kommunen og sikre, at dine rettigheder overholdes - det lyder det nemlig ikke til, at de gør lige nu. Din lærer bør reagerer og tage kontakt til kommunen - det har en lærer pligt til. Jeg håber, du vil kæmpe videre og gå efter det, der er bedst for dig. Ring til os og fortæl din historie, så er vi i dialog om, hvad du synes er bedst for dig og hvad vi kan hjælpe med.

Kærligste hilsner og tanker fra BørneTelefonen.

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol