Forældre skændes!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære S. på 12 år!

Det er rigtig godt, at du skriver til Brevkassen for at få hjælp. Det, der sker hjemme hos dig, er ikke godt. Jeg kan godt forstå, at det er for hårdt for dig at være i.

Det lyder meget ubehageligt, at du blev vækket om natten, fordi din mor og papfar skændtes. Det må også have været rigtig ubehageligt for dig, at køre rundt alene midt om natten. Det lyder som om, at du ikke helt føler, at din mor og papfar passer på dig, når de lod dig gå ud blandt fulde mennesker kl. 3 om natten. Og det synes jeg faktisk, du har ret i. En pige på 12 år skal ikke køre rundt på gade alene om natten. De skulle have stoppet dig.

Jeg tænker derfor, at det er rigtig vigtigt, at I får noget mere hjælp i jeres familie. De voksne, der hjalp jer sidste gang, vil også kunne hjælpe jer igen. Ved du mon, hvem det er? Og er der nogen af dem, du taler med og derfor kunne fortælle, at det stadig ikke går godt derhjemme?

Hvis ikke, så er det bedste, du kan gøre at snakke med en anden voksen om, hvordan I har det derhjemme. Det kunne være din venindes mor eller far. Det kunne også være en pædagog fra klubben, hvis du går i klub? Og den har åben her i sommerferien.

Det kan være svært at fortælle om, at det går dårligt derhjemme. Måske føler du, at du ”udleverer” dine forældre. Men du skal vide, at det er en meget stor hjælp for alle i din familie, at du beder om hjælp. Din mor og papfar har det ikke godt lige nu – og derfor kan de ikke passe på jer, selvom de helt sikkert gerne vil. Derfor har de brug for hjælp.

Jeg ved, at det for nogle børn er nemmere at skrive et brev end at fortælle, hvordan man har det. Du har skrevet et meget fint brev hertil. Det kunne du overveje at vise den voksne. Og også mit svar. Så ved den voksne, at han eller hun skal tale med kommunen, så I kan få hjælp igen.

Her på BørneTelefonen vil vi også meget gerne hjælpe dig med at få hjælp til din familie. Vi har det, der hedder en bisidder. En bisidder er en voksen, der kan hjælpe dig med at få talt med din kommune. Bisidderen tager med dig til møder i kommunen og ved en masse om den hjælp, en familie kan få. Mange børn, der har det svært derhjemme, har fået hjælp fra en af vores bisiddere. Og jeg tror, det faktisk kunne være en rigtig god hjælp for dig også. Ring derfor gerne til vores bisiddere på 35555559. Og læs mere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder

Nu er det desværre sommerferie, og du kan derfor ikke tale med din lærer. Men jeg synes, du skal overveje at skrive et brev til din lærer – enten nu eller når skolen starter igen. Du har nemlig helt ret i, at det er svært at koncentrere sig i skolen, hvis der er problemer derhjemme. Sådan er det for alle. Hvis I får hjælp til at få det bedre derhjemme, er jeg sikker på, at du også vil få lettere ved at koncentrere dig i skolen. Men jeg tænker, at din lærer skal vide, hvordan du har det. Så vil det nemlig være nemmere for ham eller hende at støtte dig.

Jeg synes, at det er en rigtig god idé, hvis du en anden gang banker på hos din veninde, hvis du går rundt på gaden alene om natten. Det er nemlig slet ikke trygt for en pige på 12 år at gå rundt mellem fulde folk om natten. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for at efterlade din lillebror derhjemme. Fortæl det til din venindes forældre. Så vil de finde en måde at hjælpe ham på.

Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at I snart får noget hjælp derhjemme.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.