Brev
Føelsesforladt
Kære brevkasse
jeg beklager hvis mit brev ikke er relevant. Dog var det her det eneste forum jeg kunne finde der tager liggende emner op.
Jeg er en dreng på 18 år, og har i de tidlige år af min opvækst været utroligt sensitiv rent følelses mæssigt. Jeg var meget omsorgsfuld over for alt og alle, men også meget nærtagende med en kæmpe retfærdighed fornemmelse dog mest overfor andre.
Jeg er vokset op med en far der har været meget distanceret rent følelsesmæssigt og han har haft tendens til store vredesudbrud, oven i det har han også haft en lidt for stor kærlighed til alkohol som han var glad for at dele med mig da jeg kom op i 12 års alderen.
Min mor på den anden side har altid gået og ledt efter en diagnose eller en boks at sætte mig i, hvilket resulteret i at jeg blev slemt fra den ene psykiater/psykolog til den anden indtil jeg blev gammel nok til at sige fra, skal nok lige siges at mine forældre ikke har været sammen mens jeg har levet.
Da jeg var omkring 14-15 år beskiftet jeg bekendtskab til diverse rusmidler som amfetamin, kokain, mdma mm. Tidligere havde jeg eksperimenteret lidt med hash men det har aldrig været noget for mig da jeg blev lidt ældre gik det op og ned med mit stofforbrug nogle perioder på flere måneder med hverdags forbrug andre perioder gik der næsten uden noget. dog drak jeg stort set hver dag uden pause det blev ligesom en del af min identitet.
Da jeg var omkring de 16 kunne jeg mærke mindre og mindre til det gamle følsomme mig. jeg blev lidt mere ligeglad med alting. det har så taget mere og mere fat med årene.
Jeg er nu som 18 årig meget følelse forladt i den forstand at jeg mangler sympati overfor andre mennesker, den er der simpelhent bare ikke. Jeg har empati jeg føler bare ikke med dem.
Jeg har masser venner som jeg er glade for at være sammen med, og hjælper dem med deres problemer, der er bare det at jeg er pisse ligeglad med dem jeg er sikker på hvis en af dem døde imorgen ville jeg nok ikke gøre mere end at trække lidt på skulderen og det er selvom jeg holder af dem. hvilket jeg tænker burde forurolige mig men det gør det ikke. Som sagt er jeg gennem årene blevet meget følelseskold, men virker ikke sådan udadtil da jeg ved det vil gøre socialt samvær næsten umuligt.
Grunden til at jeg skriver til denne brevkasse er sådan lidt for at få svar eller bekræftelse på min teori om hvorfor jeg er sådan idag.
Jeg tænker at det kan være en blanding af stofferne som har “tømt” mit dopamincenter og en form for beskyttelse min egen krop har lavet da jeg var meget ulykkelig som lille på grund af mine dengang meget overvældende følelser. (Ud over svar er det nok også lidt for at få luft)
Det skal lige siges at jeg idag trives i bedste velgående. Jeg bor alene mit stofforbrug er reduceret til næsten ikke eksisterende. Og drikker højst alkohol engang om måneden.
Jeg er glad for den jeg er idag men ved jeg er noget anderledes end “normen” hvilket godt kan være lidt problematisk engang imellem.
Jeg håber jeg kan få et form svar hvis ikke er det også helt okay 🙂
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 18
Det er så relevant, at du har skrevet ind til Brevkassen. For så kan vi sammen tænke lidt over det, du oplever i dit liv lige nu.
Du opfatter dig selv som en person, der er anderledes end ’normen’. I mine øjne skiller du dig først og fremmest ud fra ’normen’ ved den styrke, du viser. Din sejhed og dit mod gør dig i dag i stand til at have et godt liv på mange måder.
Det har ikke været nemt at være en lille dreng, der reagerede omsorgsfuldt og retfærdighedssøgende på verden- og ofte følte sig overvældet af følelser. Og samtidig oplevede du din far som ’distanceret’ og med vredsudbrud. Og din mor ledte efter noget, der kunne ’forklare’ din måde at være på.
Det var ikke dit behov at blive puttet i en boks og blive ’beskrevet’ og ’undersøgt’ af fremmede voksne. Alligevel var det netop det, du oplevede. Du fortæller om, at du blev blandt slæbt fra den ene psykiater/psykolog til den anden. Og det stoppede først, da du selv kunne sige fra! Din distancerede far havde lidt for stor kærlighed til alkohol, som han delte med dig, da du var 12. Som du selv er inde på, blev det hele med tiden for meget for ’dit gamle følsomme jeg’.
Når du ser dig tilbage, gør du det med stor forståelse og et skarpt blik. Du kan ikke have følt dig set, som den dreng, du først og fremmest var! Og du blev talt til på en måde, der ikke tog hensyn til din sans for omsorg og retfærdighed - og hele din følelsesmæssige side. Din tilbøjelighed til at tage ting meget nært, kan nemt have været en følge af, at der ikke rigtig var plads til den, du var. At der var andre og andet, der fyldte for meget.
Din mor må have været meget bekymret for dig – for det virker som om, at hun prøvede mange forskellige ting i bedste mening. Desværre glemte hun nok til at lytte til dig.
Det må have været udmattende for dig i de år, hvor du følte dig ulykkelig og alt for overvældet af følelser. Den følelsesløshed, du beskriver,  kan sagtens være din krops forsøg på at beskytte dig! Du er selv inde på det i dit brev. Det er en forklaring, der giver god mening -  kroppen kan kan sagtens reagere på netop den måde!
Den mangel på følsomhed, du oplever, er ikke nødvendigvis blivende. Du kan blive ved med at udvikle og forandre dig hele livet. En dag bliver du måske parat til at lægge lidt af ufølsomheden, der beskytter dig, til side igen. Det kan være at du fx møder en partner eller potentielle venner – som du særligt gerne vil dele nære følelser med. Når tiden er inde bliver det måske muligt for dig at åbne lidt op for følelserne igen-  og gradvist erfare, at du godt kan styre dem og give dem en plads, så de kan berige dit liv. Uden at de belaster dig urimeligt.
Det er muligt, at den udvikling kommer snigende helt af sig selv i de kommende år. Hvis ikke -  kan det være, at du skal have et lille skub til det. Det kan være af en god psykolog. Men det er heldigvis dig selv dig, der skal styre processen denne gang. Lad ikke erfaringer fra din fortid stå i vejen for at give fagpersoner en chance til! De kan noget!
Når og hvis du når til et punkt, hvor du gerne vil åbne lidt op igen for dine følelser igen, er det også en mulighed, at du først tager fat i en rådgivning. Det kan være Psykiatrifonden http://www.psykiatrifonden.dk/ – selvom navnet lyder forfærdeligt! Eller Headspace https://www.headspace.dk/. Der kan du tale med nogen, der ved noget om unge med udfordringer, som ligner dine. Det er gratis og anonymt – og kan være en god start. Nogle gange skal man prøve forskellige ting – før man får den hjælp, der passer til en.
Tænk, at du i dag trives i bedste velgående! Du fortæller, at du har mange venner, som du er glad for at være sammen med – du har endda overskud til at hjælpe dem en gang i mellem. Samtidig klarer du fint at bo alene. Du har minimeret dit forbrug af stoffer, selvom forbruget en overgang truede med at blive en del af din identitet! Jeg har så stor respekt for din evne til at bevare overblikket og styre dig selv udenom ting, der let kunne udvikle sig rigtigt skidt for et menneske i din situation.
Du forstår at udnytte de muligheder, du ser på din vej. Din selvindsigt og handlekraft er stor. Tilsammen giver de ting dig et stærkt udgangspunkt. Jeg er derfor sikker på, at tingene nok skal gå godt for dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen