Brev
Far og stoffer
Hej
Min far har et stof misbrugs
jeg elsker ham men nogen gange bliver det for meget jeg vil bare gerne være hos min mor men så bliver han så sur over det han tager det i prioder hvor han ikke har det så godt eller han har rigtigt mange penge
har nogen gange bare lyst til at stikke af og så komme til bare om morgen så han ikke opdager mig
han var også en gang ved at opdag at jeg røger men tror også jeg får et stof misbrug han begyndte da han var 13
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Hvor er det godt, at du skriver ind og fortæller ærligt om din fars stofmisbrug. At være barn af en misbruger er rigtig hårdt. Selvom du elsker din far, så kan stofferne have en så voldsom kraft, at det desværre kan overskygge alt andet.
Jeg ved, at mange andre børn og unge (og voksne), der er pårørende til en misbruger, er nødt til at holde afstand til misbrugeren, fordi det simpelthen er for hårdt. Du skriver, at du nogle gange får nok og mest har lyst til at være hos din mor. Det kan jeg godt forstå.
Det skal være rart og trygt for dig at være sammen med ham, og derfor er I nødt til at finde ud af, hvordan I kan være sammen på god måde. Det vigtigste er dig – og at du har det godt, der hvor du er.
Din far skal vide, at du ikke kan og vil være en del af misbruget. Derfor kan det være, at I skal finde nye måder at være sammen på. Nu ved jeg ikke, hvor ofte du er sammen med din far. Men det kan f.eks. være, at du ikke skal være hos ham en hel weekend, men måske bare en eftermiddag? Du skriver, at han tager stoffer i perioder, hvor han ikke har det så godt. I de perioder skal du måske helt undgå at være sammen med ham.
Du skriver, at han bliver sur på dig, hvis du vil være hos din mor. Det er ikke rart, og jeg kan godt forstå, hvis det er svært at tale om. Det er bare rigtig vigtigt, at du ikke står alene med det. Og at du ved, at det ikke er dit ansvar.
Er det mon noget, du kan fortælle din mor? Kan du måske tale med hende om de svære følelser i det, at du på den ene side elsker ham, men at du ikke har lyst til at være sammen med ham, når han tager stoffer? Hvis det er svært at få åbnet samtalen op, kan du måske vise hende dit brev, du har skrevet herind – og mit svar.
Så kan hun også se, at vi altid gerne vil hjælpe på ForældreTelefonen. Måske vil hun gerne tale med os? Hun kan ringe på ForældreTelefonen tlf: 35555557
Hvis du synes det er svært eller for hårdt at fortælle din mor, kan det også være en anden voksen, du kender godt og er tryg ved? En venindes mor, en lærer eller måske et andet familiemedlem? En voksen, som vil kunne støtte dig og som du vil kunne tale med dig om dine svære følelser i det her.
Det er også muligt at få hjælp fra din kommune. Hvis du fortæller kommunen, at din far har et stofmisbrug, har de pligt til at hjælpe dig og din familie. Du har som barn nemlig ret til at blive passet på og vokse op i et trygt hjem. Alle kommuner har en åben og anonym rådgivning, som du kan kontakte. Vi kan her på BørneTelefonen hjælpe dig med at tage kontakt til kommunen. Det kalder vi for en bisidder. En bisidder kan hjælpe dig både før, under og efter møder i kommunen. Du kan læse mere om det her: Bisidder
Jeg kan også anbefale dig, at kigge på TUBAs hjemmeside. TUBA er en rådgivning for børn og unge der er vokset op i en familie med alkohol- eller stofmisbrug. De giver også anonym rådgivning og har hjulpet rigtig mange børn og unge. Du kan finde linket her.
Jeg er lidt i tvivl om, det er dig selv, der er bekymret for, at du får et stofmisbrug eller er det din far?Jeg kan godt forstå, hvis du tænker over det, men du behøver bestemt ikke ende som din far. Du skriver, at du røger. Har du overvejet at snakke med din mor, eller en anden voksen, om at du ryger og om dine tanker? Jeg tænker, at det vil være godt for dig, at tale med de voksne om det.
Det er rigtig godt, at du har skrevet herind, og jeg håber, du kan bruge mit svar til at få snakket med nogle voksne omkring dig. Det er rigtig vigtigt, at du er tryg og bliver passet godt på. Du er altid velkommen til at kontakte os igen. På BørneTelefonen sidder der også altid en voksen parat til at hjælpe dig. Du kan ringe på 116 111 eller kontakte os via chat eller sms.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen