Brev
Far er Alkoholiker
Kære børnetelefonen.
Jeg skriver dette brev fordi jeg selv har brug for hjælp, og da jeg også tror at de kan hjælpe andre.
Jeg er en pige på 14 år, og jeg har lagt mærke til at min far drikker rigtig meget.
Hver dag drikker han måske 3 øl, og jeg har set ham snige sig udenfor og drikke om natten.
Mine forældre er skilt, og min mor er godt klar over hvor meget han drikker, men da hun tidligere har prøvet at sige det flere gange til ham, skubber han hende fuldstændig væk, og vil slet ikke lytte til hende.
Jeg har været ude for nogen rigtig dårlige nætter, hvor min far er kommet hjem, hel vildt fuld. Han kunne slet ikke snakke eller noget som helst. Det virkede som om han havde drukket 3 flakser vodka eller sådan noget. Jeg så ham også en gang vælte ud af toget, en tirsdag morgen, hvor jeg var på vej til at tage toget til skole. Det var mega ubehageligt.
Min papmor er også helt galt på den. Hun tager min halvlillesøster væk fra mig og min rigtige bror i flere måneder. De tog fx for et par uger siden til new york, uden at fortælle os andre det. Jeg har flere gange prøvet at sige til ham, at jeg synes han drikker for meget, men han siger bare at jeg er et barn, og at jeg ikke ved hvad jeg snakke om.
Min papfar er også alkoholiker og har indtaget stoffer før.
Min bror er så træt af det hele, at han drikker sig fuld hver weekend. Jeg føler der er alt for meget druk i min familie, og jeg er selv begyndt at drikke. Jeg ved godt det er forkert, og at det er alt for tidligt, men alle de andre fra min skole gør det. Min mor arbejder med stofmisbrugere og alkoholikere, så hun er den eneste der ikke drikker for meget.
Jeg har også lagt mærke til, at min far kun er glad når han har drukket. Jeg tror måske han har en depression. Jeg har tænkt mig at sige til ham, at jeg flytter hjem til min mor, hvis han ikke snart tager sig sammen. Han skal smide min papmor ud, og stoppe sit alkoholforbrug – med det samme. Min papmor er kun dårligt for ham, mig, min bror, og min halv-lillesøster på 3.
Please hjælp, har brug for vejledning.
håber nogen får noget godt ud af det her. Hvis i står i samme situation, så søg til en voksen. eller som jeg har gjordt skriv ind til børnetelefonen.
– Pigen på 14.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Tusind tak for dit brev, jeg vil hjælpe dig så godt jeg kan.
Først vil jeg gerne rose dig for, hvor er det utrolig flot, at du tænker på andre børn som står i samme situation. Det viser stort overskud fra dig, at du tænker på dem, selvom du har nok med dig selv og din egen familie. Det viser , at du har et stort hjerte. Du er en sej pige!
Jeg kan godt forstå, at du er træt af situationen med din far og hans alkoholmisbrug. Det lyder også som om, han har et problem, som han skal have hjælp til.
Jeg kan også godt forstå, at du har tanken om at sætte en grænse for din far ved at sige, at han skal komme i behandling. Og at du vil flytte hjem til din mor. Det ville måske også være en god løsning for dig. På den måde ville du være i mere trygge rammer. For det er nemlig ikke godt for et barn, at bo hos en forældre, der drikker.
Det lyder også svært, at du er så bekymret for din far det meste af tiden. Men jeg kan godt forstå det. Selvom du er træt af, at din far drikker for meget – så er du sikkert også meget glad for ham. Og savner ham som en god far. Men det er din far,som skal passe på dig og som har ansvaret for dig. Det lyder dog ikke til, at han kan det lige nu.
Det kan være super svært at sige fra overfor ens forældre. Man elsker dem højt og ønsker, at de har det godt.
Man kan måske føle skyld, fordi man gerne vil flytte fra ens forældre. Og måske mærker du også bekymringer om, at din far vil få det dårligere, hvis du flytter Eller at du ikke kan holde øje med, hvordan han har det.
Jeg kan godt forstå, hvis du har det sådan. Men det er vigtigt at huske på, at det er de voksne der har ansvaret for børnene og ikke omvendt. Du skal altså gøre hvad der er bedst for dig.
Når man har et alkoholmisbrug eller stofmisbrug, kan årsagen til misbruget være psykisk. Det vil sige, at som du selv har skrevet, din far er måske deprimeret og drikker sig væk fra problemet i stedet for at løse problemet. Hjælp, som afvænning, ville kunne hjælpe din far til at få det bedre og lægge alkoholen på hylden, men det kræver han selv vil.
Du skriver, at din mor arbejder med misbrugere. Selvom hun derfor ved en masse om, hvordan man hjælper en misbruger, kan det godt være svært for hende at hjælpe din far – fordi de kender hinanden så godt. Og fordi de er blevet skilt, har de måske også stadig nogle konflikter, der gør det svært for dem at tale sammen?
Men din mor kan hjælpe dig. Og støtte dig, når du bliver ked af det. Ville du kunne tale med hende om situationen med din far? Og om den bekymring du faktisk føler for hele familien – både din bror, halvlillesøster, papfar og far. Og kan du endda fortælle hende, at du også er begyndt at drikke lidt. Det er nemlig som du selv nok godt ved, et tegn på at du ikke har det godt.
Hvis du mærker, at din mor ikke er god at snakke med – så overvej hvem du ellers kan tale med. Har du prøvet at snakke med en lærer? En onkel, venindes forældre eller lignende? Det kunne også være, at du og din bror sammen kunne bede om hjælp til familien. Ved at kontakte den anonyme rådgivning på kommunen kan I høre, hvilke tilbud jeres kommune har til familier med alkoholmisbrug. I kan finde telefonnummeret på kommunens hjemmeside.
Sidst vil jeg lige fortælle dig om TUBA, som tilbyder rådgivning til unge, der lever i alkoholfamilier. Se mere her
Du er også altid velkommen til at skrive igen eller ringe til os, for at vi sammen kan finde en god løsning for din situation. BørneTelefonens nummer er 116 111, her sidder vi klar med yderlig hjælp.
Jeg håber meget, at mit svar har hjulpet dig.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen