Far er Alkoholiker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Tusind tak for dit brev, jeg vil hjælpe dig så godt jeg kan.

Først vil jeg gerne rose dig for, hvor er det utrolig flot, at du tænker på andre børn som står i samme situation. Det viser stort overskud fra dig, at du tænker på dem, selvom du har nok med dig selv og din egen familie. Det viser , at du har et stort hjerte. Du er en sej pige!

Jeg kan godt forstå, at du er træt af situationen med din far og hans alkoholmisbrug. Det lyder også som om, han har et problem, som han skal have hjælp til.

Jeg kan også godt forstå, at du har tanken om at sætte en grænse for din far ved at sige, at han skal komme i behandling. Og at du vil flytte hjem til din mor. Det ville måske også være en god løsning for dig. På den måde ville du være i mere trygge rammer. For det er nemlig ikke godt for et barn, at bo hos en forældre, der drikker.

Det lyder også svært, at du er så bekymret for din far det meste af tiden. Men jeg kan godt forstå det. Selvom du er træt af, at din far drikker for meget – så er du sikkert også meget glad for ham. Og savner ham som en god far. Men det er din far,som skal passe på dig og som har ansvaret for dig. Det lyder dog ikke til, at han kan det lige nu.

Det kan være super svært at sige fra overfor ens forældre. Man elsker dem højt og ønsker, at de har det godt.

Man kan måske føle skyld, fordi man gerne vil flytte fra ens forældre. Og måske mærker du også bekymringer om, at din far vil få det dårligere, hvis du flytter Eller at du ikke kan holde øje med, hvordan han har det.

Jeg kan godt forstå, hvis du har det sådan. Men det er vigtigt at huske på, at det er de voksne der har ansvaret for børnene og ikke omvendt. Du skal altså gøre hvad der er bedst for dig.

Når man har et alkoholmisbrug eller stofmisbrug, kan årsagen til misbruget være psykisk. Det vil sige, at som du selv har skrevet, din far er måske deprimeret og drikker sig væk fra problemet i stedet for at løse problemet. Hjælp, som afvænning, ville kunne hjælpe din far til at få det bedre og lægge alkoholen på hylden, men det kræver han selv vil.

Du skriver, at din mor arbejder med misbrugere. Selvom hun derfor ved en masse om, hvordan man hjælper en misbruger, kan det godt være svært for hende at hjælpe din far – fordi de kender hinanden så godt. Og fordi de er blevet skilt, har de måske også stadig nogle konflikter, der gør det svært for dem at tale sammen?

Men din mor kan hjælpe dig. Og støtte dig, når du bliver ked af det. Ville du kunne tale med hende om situationen med din far? Og om den bekymring du faktisk føler for hele familien – både din bror, halvlillesøster, papfar og far. Og kan du endda fortælle hende, at du også er begyndt at drikke lidt. Det er nemlig som du selv nok godt ved, et tegn på at du ikke har det godt.

Hvis du mærker, at din mor ikke er god at snakke med – så overvej hvem du ellers kan tale med. Har du prøvet at snakke med en lærer? En onkel, venindes forældre eller lignende? Det kunne også være, at du og din bror sammen kunne bede om hjælp til familien. Ved at kontakte den anonyme rådgivning på kommunen kan I høre, hvilke tilbud jeres kommune har til familier med alkoholmisbrug. I kan finde telefonnummeret på kommunens hjemmeside.

Sidst vil jeg lige fortælle dig om TUBA, som tilbyder rådgivning til unge, der lever i alkoholfamilier. Se mere her

Du er også altid velkommen til at skrive igen eller ringe til os, for at vi sammen kan finde en god løsning for din situation. BørneTelefonens nummer er 116 111, her sidder vi klar med yderlig hjælp.

Jeg håber meget, at mit svar har hjulpet dig.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol