Far der ryger…

Min far, har ikke røget siden har var ung, men til min konfirmation, var der en af gæsterne der tilbød ham en, og han røg den. Jeg blev rigtig ked af det og sagde til ham han skulle ikke gøre det igen. Det lovede han mig så. Men så viste det sig at han efter min konfirmation havde røget en hel uge i smug. Nu ryger han hver dag, og jeg vil så gerne have han skal stoppe! Jeg er rigtig bange for at der skal ske noget med ham..

Han drikker også hver dag.. Øl, drinks, og vin. Dog ikke alle på en dag. Men lidt blandet. Hver gang jeg fortæller hvor farligt det er, bliver han enten sur, eller ignorer mig. Han har også sagt snart 10 gange at han ville stoppe. Men han har ikke stoppet endnu.. Hvad skal jeg gøre??

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Jeg synes, det er godt, at du har fundet på at skrive til os om dine bekymringer i forhold til din fars begyndende rygning og drikkeri.

Du skriver, at din far drikker hver dag, ikke meget - men dagligt. Du skriver ikke noget om, hvad din far laver om dagen, har han mon et arbejde? Du spørger, hvad du skal gøre for at få ham til at holde op med at ryge og drikke.

Jeg godt kan forstå, at du er bekymret for, hvad der vil ske med ham, hvis han fortsætter med at ryge og drikke. Det har du sagt til ham, og jeg kan forstå, at han en gang imellem hører, hvad du siger, og at han mange gange har sagt til dig, han gerne vil stoppe. Men det er ikke sket endnu, og det bekymrer dig og gør dig ked af det. Det kan jeg godt forstå, men jeg tænker, at det er et alt for stort ansvar for dig at skulle hjælpe ham, og at hjælpen i stedet bør komme fra en voksen.

Jeg kan forstå, han tit bliver irriteret og sur på dig, og jeg tænker, at det måske er fordi, han godt kan forstå dig, når du fortæller ham, at du er bekymret, men at han måske mangler den endelige styrke og motivation... Så jeg tænker, at det kunne være godt for både din far og dig, hvis din far fik hjælp fra andre voksne. Det er sådan, at din kommune har pligt til at hjælpe din far, hvis han drikker for meget, og det er gratis for ham at få hjælp. Men det kræver selvfølgelig, at de får at vide inde på kommunen, at I har brug for hjælp, og det tænker jeg, at en voksen skal hjælpe dig med.

Du skriver ikke noget om resten af din familie, men jeg tænker på, om du måske kunne tale med din mor eller dine bedsteforældre om dine bekymringer? Hvis du har det godt med en af dine lærere, kunne du måske også fortælle ham eller hende om dine tanker? Du kunne også ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver, det er gratis og du kan være anonym.

Mange hilsner BørneBrevkassen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol