Far der drikker

Hej BørneTelefonen

Jeg er en pige på 13 år og min far har drukket i rigtig mange år og det har sat spor i mig.

Jeg har svært ved at se ham fordi jeg synes han er en kæmpe torsk og jeg ved ikke hvor jeg skal gå hen med det.

Så jeg har et spørgsmål om hvordan man kan komme af med alle disse følelser

Mvh pige på 13

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Hvor er jeg glad for, at du har skrevet til BørneTelefonen. Det lyder nemlig som om, du er klar til at gøre noget godt for dig selv og alle disse følelser, som du har i forhold til din far.

Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at være sammen med ham. Det kan være rigtig hårdt at se en, man holder af, der drikker for meget. Man vil så gerne hjælpe og få personen til at stoppe, så personen kan få et bedre liv – men det er for stor en opgave, når man er barn. Det kræver hjælp fra mennesker, som ved rigtig meget om, hvad der skal til for at få voksne til at holde op med at drikke. Det lykkes for mange at stoppe med at drikke, når de får den rette hjælp – selv om det kan være svært.

Ved din mor mon, at du kæmper med disse følelser? Det kan også være, at det ikke er noget, som I taler om? Hvis du kan tale med din mor om dine tanker, så tror jeg, det vil være rigtig godt for dig. Det kan være rigtig svært at tale om, når en forældre drikker for meget. Men det hjælper at snakke med nogen i stedet for at gå rundt med problemerne alene. Jeg er sikker på, at din mor også går rundt med en masse tanker og følelser omkring din far.

Der findes forskellige muligheder for at få hjælp, f.eks. i samtalegrupper og familiebehandling. Nogle børn er glade for at komme i en børnegruppe, hvor man taler med andre børn, der har forældre der drikker. Måske kan det også være godt for dig?

På http://www.hope.dk/ung som er en hjemmeside om alkohol, er der en liste over de steder, hvor du kan få hjælp. Du skal bare klikke dig ind på det sted i landet, hvor du bor, for at se mulighederne.

Hvis du har brug for at snakke med en lyttende voksen, der ikke kender dig, kan du ringe anonymt til BørneTelefonen på 116 111.

Du er allerede godt i gang med at hjælpe dig selv med det brev som du har skrevet herind. Det er super sejt!

Kram fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.