Brev
Familie krise
kære børnebrevkasse
hjemme hos mig begynder vi at få kriser.
min mor begynder at få hukommelses tab og glemmer derfor datoen og tiden. når man enten retter på hende eller bare siger nej eller gør nogget som hun ikke er enig med så pisker hun en stemmning op! hun begynder at råbe af mig og siger jeg ikke er en del a familien og nogen gange at jeg ikke er velkommen i den.
jeg er personliget meget følsom så det rører mig meget, jeg er også en af dem som ikke gider at finde mig i noget forkert så det ender med mig og min mor begynder at skændes, det driver min søster (16år) til vanvid og jeg elsker hende så højt at jeg ikke har lyst til at se hende ked af det.
Min mor skændes også men min far (mest fordi han prøver at forsvarer mig når hun siger jeg ikke er en del a familien) og nogen gange fordi de bare drikker for meget. (De er ikke Alkoholiker de bliver hurtigt påvirket) jeg har tænkt mange gange at gå til min skole men har ikke rigtig haft modet til det, hvad syntes i jeg skal gøre
Skal jeg gå til min skole?
Skal jeg sige det til en ven?
Hilsen M
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M,
Hvor er det ærgerligt, at I begynder at få kriser derhjemme. Det er tydeligt, at det gør noget ved stemningen hjemme hos jer. Det er godt at høre, at din far kan se, at det ikke er godt og forsvarer dig, så du ikke står helt alene med det.
Det lyder hårdt, at din mor er begyndt at miste hukommelsen. Er det noget, som du har snakket med din far eller søster om? Måske har de også lagt mærke til, at din mor mister hukommelsen. Måske kan I sammen snakke med hende om det, så I kan hjælpes ad eller snakke om at få noget hjælp eller støtte hende.
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når du og din mor bliver uvenner. Og jeg synes, at det er nogle rigtig gode ideer du har i forhold til at sige det til en ven og gå til din skole. Jeg vil faktisk anbefale dig at gøre begge dele.
Det er en rigtig god idé, at snakke med en lærer om det derhjemme. Jeg tror, at en lærer vil være en rigtig god støtte for dig. Din lærer kan måske hjælpe dig med nogle ideer til, hvordan du og din mor kan undgå at blive uvenner og måske snakke med dig og dine forældre sammen? Og så er det altid rart og godt at have en voksen man kan stole på. Nogle gange kan det  være en hjælp, blot at få sagt, hvordan man har det.
Det er også en rigtig god idé, at dele dine tanker og følelser med en ven. Jeg tror, at det vil være godt for dig, at en god ven, ved hvordan du har det derhjemme og kan lytte til dig. Det kan faktisk være en hjælp, bare at vide, man har én man kan snakke med om, hvordan det går derhjemme og om hvilke tanker og følelser man har. Jeg håber, at du har en god ven, som du tror kan være en støtte for dig.
Du er jo også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, vi har åbent 11-23 hver dag. Der kan du snakke med en rådgiver om, hvordan det går derhjemme og dine forældre kan også ringe til vores ForældreTelefon på 35555557
Med venlig hilsen
BørneTelefonen