Familie

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du på 14 år.

Tusind tak for dit meget flotte brev. Hvor er du altså bare god til at sætte ord på den rigtig svære situation, som du og din familie står i. Jeg kan fornemme, at du allerede har gjort en hel masse for at hjælpe på situationen derhjemme. Det viser, at du er en stærk, omsorgsfuld og betænksom person - men selv de stærkeste mennesker i verden kan have brug for hjælp, når det hele bliver svært. Så det er rigtig godt, at du skriver.

Det er aldrig nemt, når en familie går igennem en skilsmisse. Mange børn og unge føler, at de står i midten af den svære situation, hvor de voksnes udfordringer og følelser er meget svære at lukke øjnene for. Derfor kan man også komme til at tage alt for mange ting på sig. Der kan være mange ting, der er svære - både praktiske og følelsesmæssige. Og de voksnes svære opgave er, at undgå at det går ud over børnene, så børnene føler, at de skal tage ansvar for situationen. Jeg fornemmer, at din mor har forsøgt at gøre rigtig meget for at ændre på situationen, men at det er svært for hende alene.

Jeg kan høre, at din fars alkoholmisbrug påvirker jer alle rigtig voldsomt. Det er der ikke noget at sige til. Misbruget kan ændre den far, som man jo holder af inderst inde. Han kan være svær at genkende, han bliver utilregnelig og ubehagelig. Det er sygdommen (alkoholmisbruget) i ham, der taler og påvirker hans handlinger. Men det ændrer ikke på, at det på ingen måde er okay. Det er vigtigt, at du og din familie får noget hjælp til den svære situation.

Jeg vil anbefale dig at vise din mor brevet her og mit svar. Det kan være, at hun har brug for at vide, at I som familie faktisk har ret til at få hjælp. For det er en smadder svær situation, I står i. Din mor har mulighed for at ringe til vores ForældreTelefon. Her sidder der nogle virkelig søde og dygtige rådgivere, som hjælper voksne og forældre til, hvordan de bedst kan passe på deres børn i situationer, der er svære. De kan også hjælpe med, hvor din mor kan få hjælp. Det er helt gratis og anonymt. Din mor kan læse mere om vores ForældreTelefon her, hvor hun også kan finde telefonnummeret: https://bornsvilkar.dk/radgivning/foraeldretelefonen/foraeldretelefonen

Derudover, vil jeg anbefale dig og din bror at kigge lidt på muligheden for at få en bisidder fra Børns Vilkår (BørneTelefonen). En bisidder kan gå med jer til møder, både i kommunen og i Statsforvaltningen. Statsforvaltningen er det sted, der hjælper med at bestemme reglerne for samvær og forældremyndighed i skilsmisser. I har ret til at blive hørt og inddraget, så de ved, hvordan I ønsker, at det skal være. Det er nemlig vigtigt. En bisidder taler med jer inden og efter møderne om, hvad der sker og hvad I ønsker jer. Bisidderen kan hjælp med, at I får sagt det, som I gerne vil sige. Og så hjælper bisidderen med, at jeres rettigheder bliver overholdt. I kan læse mere om bisidderne her: https://bornetelefonen.dk/bisidder-børnetelefonen

Nu har jeg skrevet en masse muligheder og links. Måske kan du sammen med din mor kigge lidt på dem, sådan at I finder ud af, hvad der er den bedste løsning? Hvis det er lidt svært at overskue, kan du altid ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111. Du kan fortælle, at du har skrevet et brev til Brevkassen og gerne vil høre mere om bisidderne. Du kan også bare tale lidt om jeres situation, og hvordan du har det. For det er rigtig vigtigt, at du ikke går alene med tingene. Og at du bliver ved med at bruge din flotte evne til at sætte ord på det, som er svært. Hold fast i det!

Jeg ønsker dig og din familie alt det bedste. De må være meget stolte af, at du sådan tænker over, hvordan I kan få det bedre og endda rækker ud efter hjælp.

De bedste tanker fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.