Er min far alkoholiker igen?

Hej jeg er en pige på 14 år,

hver anden uge bor jeg hos min far som drikker øl og vin hver dag jeg er hos ham, han har for nogle år siden været udredet for at være alkoholiker, og havde en lang tid hvor han ikke drak men nu er han starte igen.

Jeg ved ikke helt om han er fuld men nogle gange føles det lidt som han er, jeg er bekymret og har ondt i maven over det.

Jeg tror han vil blive sur hvis jeg siger noget om det.
Jeg elsker ham og han er mega sød, og gør alt for mig og mine brødre, hvad skal jeg gøre?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Hvor er det godt du skriver. Jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at hjælpe dig.

Først vil jeg rose dig for dit mod til at skrive ind og for at turde at være åben om dine følelser. Når jeg læser dit brev, kan jeg tydeligt mærke, hvor meget du holder af din far, hvor god en far du syntes han er og hvor meget du ønsker at passe på ham og hjælpe ham.

Jeg kan også læse, at han har haft et alkoholproblem før, som jeg tolker som om du kender til. Det kan godt være du allerede ved det jeg fortæller dig nu, men det er vigtigt for mig at understrege, at det ikke er din skyld at din far drikker.

Der kan være mange grunde til at voksne drikker men det er aldrig børnenes skyld. Det kan godt tyde på at din far har et alkoholproblem og det har han fordi du (hans barn) er påvirket af det. Det handler nemlig ikke om hvor meget han drikker og om han er fuld, men det handler om, at du lige nu ikke kan være tryg, ubekymret og fri.

Du skriver, at han havde en periode i lang tid, hvor han ikke drak. Jeg gætter på, at den periode, gav dig en ro og en glæde i maven. Nu skriver du, at din far er begyndt at drikke igen hver dag. Du ved ikke om han er fuld, men du ved det efterlader dig med en følelse af ondt i maven og bekymring.

Det kan jeg virkelig godt forstå. Jeg tror, at dit hoved og din krop, med det samme kan genkende de ubehagelige følelser, som du også nok havde da din far drak sidst. Du er nu overopmærksom på om han drikker, måske også hvor meget og hvilken stemning han er i. De følelser kommer af din store kærlighed til din far og din bekymring for hvad der kommer til at ske med ham og måske også jer, som familie.

Jeg kan kun opfordre dig til at få talt med nogen om din bekymring og du har allerede taget første skridt ved at skrive til Børnetelefonen. Det vidner om en stor styrke og mod i dig. Når vi taler med nogen om vores bekymringer, får vi sat ord på vores følelser. Vi får talt vores oplevelser igennem og vi kan få en følelse af at have nogen at læne os op af.

Du skriver du har to brødre, jeg ved ikke hvor gamle de er, men har du snakket med dem om din bekymring?  At dele din bekymring med dem, kan måske give dig en følelse af ikke at stå alene med bekymringerne.

Du nævner ikke din mor, men jeg forestiller mig du bor hos hende den anden uge. Jeg ved ikke om hun kender til din fars tidligere alkoholmisbrug, men jeg forestiller mig det. Har du nogensinde talt med hende om det? Måske kunne I to få en rigtig god snak om det? Din mor ville kunne lytte på dig og støtte dig og hjælpe dig til hvad du skulle gøre. Det kunne jeg håbe for dig.

Jeg ved godt. at du skriver at du måske tror, at din far vil blive sur på dig, hvis du snakker med ham og jeg kan heller ikke forsikre dig om at han ikke vil det. Men måske du skulle prøve at give det en chance? Det kan eventuelt være med hjælp og støtte fra dine brødre, din mor eller hvis du er alene, med hjælp fra et brev du har skrevet til ham. I det brev kan du måske skrive hvor meget du elsker ham, hvor sød du syntes han er og alt det gode han gør for dig og dine brødre.

Kunne du måske også forestille dig at skrive; Far jeg syntes du drikker for meget og det gør mig ked af det og utryg. Jeg har meget ondt i maven hver dag og jeg er bekymret for dig. Jeg vil gerne have at du får noget hjælp til at få det bedre?

Hvis du har mod på det, kan du læse det op for ham ansigt til ansigt eller også kan du ligge brevet til ham en morgen hvor du skal i skole, den dag du har skiftedag eller en helt anden dag du finder passende.

Jeg ved ikke om du ved det, men I Danmark er der mange børn der går rundt med lige præcis de følelser du beskriver, ondt i maven og den bekymring der følger med, når ens forældre har alkoholproblemer. Derfor er det vigtigt at du ved, at du ikke er alene. Du kan læse mere om alkohol i familien på Børnetelefonens hjemmeside: https://bornetelefonen.dk/alkohol-i-familien/

Her kan du få gode råd, læse hvilke rettigheder du har eller du kan læse mange af de andre børns historier om problemer med alkohol i familien.

Hvor var det godt og modigt, at du skrev ind til Børnetelefonen. Jeg håber du kan bruge mine tanker og måske har mod på at vælge den mulighed du føler dig tryggest ved.

Du fortjener at have det godt og jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol