Brev
En kamp der allerede er tabt på forhånd – jeg vil IKKE mere!
Hej brevkasse,
Jeg er en pige på 15 år, der døjer med nogle problemer herhjemme. Sagen er den, at min mor HVER weekend min lillebror og jeg er hos hende, drikker sig fuld. Det har hun ikke altid gjort, det begyndte da hun fik en ny kæreste.
Når hun er fuld, skændes hun og hendes kæreste rigtig tit, og jeg bliver bare så vred og indebrændt, af at høre på hende te sig som et lille barn. Jeg bliver helt flov på hendes vegne! Og jeg bliver vred på ham, for at komme her i dette hus, og tro at han ejer alt og alle – jeg hader ham simpelthen!
Han kan bagtale mig til min mor, lige foran mig, jage mig væk fra diverse aktiviter, fordi at han åbenbert har mere ret til dem end jeg, og stå og grine af f.eks. mit tøj, LIGE foran mig, selvom jeg lige har givet udtryk for, at jeg faktisk er rigtig glad for det…
Jeg er simpelthen bare så ked af det, over både min mors drikkeri og over hendes nye kæreste… Han vender min mor imod alle hendes tre børn, og det er som om, at hans mening bare er den der gælder.
En dag nedgjorde han min storebror, foran os alle sammen, og min mor gav ham kun ret, i alle hans grove udtalelser (og hvis hun havde gjort andet, havde han sikkert bare råbt af hende, og prøvet på at belærer hende, for han kender åbenbart hendes børn bedst)…
Jeg har prøvet på, at fortælle min mor, at jeg ikke har lyst til at være her længere, når han er her, men hun lytter ikke engang, hun bliver bare pisse sur på mig, og hentyder til, at det bare “er mig der bestemmer alt her i huset”. Jeg kan snart ikke holde det ud længere! Hverken min mors nye kæreste eller hendes drikkeri!
Jeg mindes en aften, hvor hun var fuld, og kom NØGEN (fordi hendes kæreste og hende, lige havde haft højlydt sex, som de næsten gør hver weekend, hvilket har gjort at min lillebror græd sig selv i søvn, og har gået til psykolog) ind til min lillebror på 12, og sagde han skulle gå i seng – han videochattede med nogle venner på daværende tidspunkt…
Jeg er også tit syndebuk når hun er fuld, fordi jeg forsvarer mine brødre – hun har slået mig flere gange, og kaldt mig ting som kælling mm. og hun har endda truet med at afskrive mig som sit barn… Det er ikke for at give hendes nye kæreste alt skylden, men jeg ved snart ikke, hvem skylden så ellers skal ligge hos?
Det hele er snart for meget, jeg har oplevet for mange ting, for en pige på min alder, især når alt dette har stået på, siden jeg var 12 år gammel. Hvad skal jeg gøre, når min mor ikke lytter til noget af alt det jeg siger? Det her er simpelthen et ulideligt liv, i aner ikke hvordan det er! Jeg vil ikke det her mere, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev!
Du har helt ret. De ting, du og dine søskende har oplevet og stadig oplever, er alt for meget.
Jeg tror ikke, at din mor helt forstår, hvor galt det står til, eller også vil hun ikke erkende det, fordi det er for svært for hende.
Det er tydeligt, at hun ikke har det godt, for ellers ville hun ikke drikke sådan. Og når der kommer alkohol i det omfang ind i billedet, så forsvinder fornuften fuldstændig og i nogle tilfælde også selvrespekten; man lader en anden eller tilfældighederne styre sit liv, og man mister evnen til at se sig selv udefra og til at vise almindeligt hensyn til sine omgivelser, som fx i situationen, hvor din mor kommer nøgen ind til din lillebror.
Det er af samme årsager tydeligt, at I skal have hjælp til at takle jeres situation.
Du fortæller, at du har prøvet på at tale med din mor om det, uden at det har hjulpet, men måske snarere gjort det sværere for dig, idet hun bliver vred på dig.
Det må føles meget uretfærdigt og nedtrykkende.
Jeg tænker derfor på, om det ville kunne gøre en forskel, hvis I alle tre i fællesskab fortalte hende, hvad det er, I ser og oplever, og hvordan det får jer til at føle. Og så skal I sige til hende, at I ikke kan holde til det, at I føler, at familien går i stykker.
I kunne også skrive et brev til hende i fællesskab, som I alle underskriver. Så bliver I ikke afbrudt, og I har mulighed for at få det hele sagt på en måde, som, I synes, passer.
Derudover tænker jeg over, om I mon har fortalt jeres far, hvad der foregår? Han kan måske også hjælpe, hvis han ved, hvordan det hele står til. Eller måske nogle andre i familien, som kan tale med jeres mor om situationen. Eventuelt jeres mormor/morfar eller en moster/morbror.
Hvis dette ikke hjælper, så må I bede om hjælp udefra. Det kan man gøre ved fx at fortælle sin klasselærer, hvad der foregår. Skolen har nemlig forpligtelse til at tage hånd om jer ved at være der for jer, og ved at tage kontakt til kommunen.
Eller du kan kontakte BørneTelefonen på telefon/chat/sms, som også kan hjælpe med at få fat på kommunen, der tager sig af og hjælper de børnefamilier, der er kommet ind i en skæv udvikling, som har ledt til, at børnene mistrives i familien. Du/I kan også få en gratis bisidder hos Børns Vilkår. En bisidder er en voksen, der er godt ind i lovgivningen og børns rettigheder.
Denne bisidder kan hjælpe med, hvordan du/I får kontakt til kommunen for at få hjælp. Han/hun kan mødes med dig/jer og tage med til møder på kommunen og så videre.
Jeg håber virkelig, at jeres situation forbedres meget snart. Det er der akut brug for!
De kærligste hilsener fra
BørneTelefonen