En kamp der allerede er tabt på forhånd – jeg vil IKKE mere!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev!
Du har helt ret. De ting, du og dine søskende har oplevet og stadig oplever, er alt for meget.
Jeg tror ikke, at din mor helt forstår, hvor galt det står til, eller også vil hun ikke erkende det, fordi det er for svært for hende.

Det er tydeligt, at hun ikke har det godt, for ellers ville hun ikke drikke sådan. Og når der kommer alkohol i det omfang ind i billedet, så forsvinder fornuften fuldstændig og i nogle tilfælde også selvrespekten; man lader en anden eller tilfældighederne styre sit liv, og man mister evnen til at se sig selv udefra og til at vise almindeligt hensyn til sine omgivelser, som fx i situationen, hvor din mor kommer nøgen ind til din lillebror.

Det er af samme årsager tydeligt, at I skal have hjælp til at takle jeres situation.
Du fortæller, at du har prøvet på at tale med din mor om det, uden at det har hjulpet, men måske snarere gjort det sværere for dig, idet hun bliver vred på dig.
Det må føles meget uretfærdigt og nedtrykkende.

Jeg tænker derfor på, om det ville kunne gøre en forskel, hvis I alle tre i fællesskab fortalte hende, hvad det er, I ser og oplever, og hvordan det får jer til at føle. Og så skal I sige til hende, at I ikke kan holde til det, at I føler, at familien går i stykker.

I kunne også skrive et brev til hende i fællesskab, som I alle underskriver. Så bliver I ikke afbrudt, og I har mulighed for at få det hele sagt på en måde, som, I synes, passer.

Derudover tænker jeg over, om I mon har fortalt jeres far, hvad der foregår? Han kan måske også hjælpe, hvis han ved, hvordan det hele står til. Eller måske nogle andre i familien, som kan tale med jeres mor om situationen. Eventuelt jeres mormor/morfar eller en moster/morbror.

Hvis dette ikke hjælper, så må I bede om hjælp udefra. Det kan man gøre ved fx at fortælle sin klasselærer, hvad der foregår. Skolen har nemlig forpligtelse til at tage hånd om jer ved at være der for jer, og ved at tage kontakt til kommunen.

Eller du kan kontakte BørneTelefonen på telefon/chat/sms, som også kan hjælpe med at få fat på kommunen, der tager sig af og hjælper de børnefamilier, der er kommet ind i en skæv udvikling, som har ledt til, at børnene mistrives i familien. Du/I kan også få en gratis bisidder hos Børns Vilkår. En bisidder er en voksen, der er godt ind i lovgivningen og børns rettigheder.
Denne bisidder kan hjælpe med, hvordan du/I får kontakt til kommunen for at få hjælp. Han/hun kan mødes med dig/jer og tage med til møder på kommunen og så videre.

Jeg håber virkelig, at jeres situation forbedres meget snart. Det er der akut brug for!

De kærligste hilsener fra
BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)