drikker i smug

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år,

Der findes ingen dumme spørgsmål, derimod er det rigtig godt at du skriver til os! Jeg synes at det er rigtig stærkt af dig, at du søger hjælp, når du kan mærke, at det ikke længere kun er for sjov at drikker alkolhol, men at det er noget du har brug for lige nu, for du at kan komme igennem dagen.

Jeg ved fra andre unge, som har stået i din situation, at de også startede med at drikke lidt for sjov, men at det lige pludselig begyndte at tage overhånd. At man begynder at skulle bruge mere og mere alkohol for at man selv kan hænge sammen. Er det mon også sådan du oplever det? Hvis du har det sådan, at det lige nu føles rigtig hårdt, så ved jeg, at det godt kan blive sådan, at du kan komme igennem en dag uden at skal drikke alkohol.

Jeg kommer til at tænke på, om der er nogen der ved, at du behøver alkohol for at klare dagen? Fra andre unge ved jeg, at det er nemmere at komme ud af det, når man kan få støtte fra andre. Hvis du gerne vil sige det til en voksen, som du er tryg hos, kan du fx sige: “Jeg vil gerne have hjælp, da jeg er begyndt at drikke alkohol for at komme igennem min dag“.

Jeg kan godt forstå, hvis du tænker, at det er lidt svært at skulle få det sagt. Hvis det lige nu er lidt for svært, kan det være, at du hellere vil starte med at snakke med en professionel. Jeg ved, at der er professionelle, som har meget erfaring med unge og voksne, som drikker alkolhol for at kunne klare dagen – fx er der “Alkolinjen“. Deres hjælp er gratis, og du kan være anonym, hvis du har lyst til det.

Jeg kommer også til at tænke på, om du har fået snakket med nogen om din forældres skilsmisse? Det er forskelligt hvordan børn og unge håndterer sådan noget, men måske du vil synes, at det vil være rart at få talt med en voksen om det?

Nu kender jeg ikke dit forhold til din mor, men jeg kan forestille mig, at det kan være hårdt ikke at se sin mor i lang tid? Vidste du, at du har ret til at blive hørt i forhold til samvær og hvor meget du ser din mor? Læs mere her: https://bornetelefonen.dk/skilsmisse/skilsmisse-rettigheder/

Hvis du sidder og tænker, at det måske kunne være okay at få snakket med en voksen om dine forældre, så er der “HeadSpace“. Det er et gratis tilbud til unge mellem 12-25 år, som har brug for at snakke lidt.

Til sidst vil jeg gerne sige, at du kan godt være stolt af dig selv! Det er flot, at du kan mærke, hvor dine grænser går. Ved at du kan mærke dine grænser og handle på det, får du mulighed for at gøre noget ved det, inden at det tager overhånd.

Får at brug for at snakke med en voksen fra BørneTelefonen, er du velkommen til at ringe på 116111. Måske du gerne vil tale lidt om dine forældres skilsmisse? Det kan også være at du gerne vil have lidt mere hjælp til, hvordan du kan få det med alkoholen fortalt til en voksen, som du kender? Uanset hvad, så sidder vi klar til at hjælpe dig!

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvis dine forældres skal skilles, er det dem, der bestemmer, hvor du skal bo. De bestemmer også, hvor tit du skal være hos den forældre, du ikke bor hos.

Hvis ikke de kan blive enig, så bestemmer Familieretshuset det. Familieretshuset er et slags skilsmissekontor.

I Danmark har alle børn dog ret til at blive hørt, når deres forældre skal skilles. Derfor skal Familieretshuset og dine forældre lytte til dine meninger, inden de beslutter, hvor du skal bo osv. Uanset hvor gammel du er.

Når du fylder 10 år, har du også det, der hedder initiativret. Det betyder, at du kan bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre. Det kan fx være et møde om, hvor du skal bo. Eller hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos. Det kan også være noget helt andet, som du måske er ked af.

Din initiativret betyder ikke, at du selv kan bestemme. Det er dine forældre og Familieretshuset, der bliver enige om det. Men de skal lytte til dig. Og dine ønsker skal tages med i deres overvejelser.

Hvis du vil bruge din initiativret, kan du ringe til Børnenes Skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50. Du kan også skrive et brev til Familieretshuset. Print brevet her.

Det kan også være, at du kan bede en voksen, som du kender, om at hjælpe dig med at skrive brevet til Familieretshuset. Måske en lærer på din skole, en pædagog på din klub eller en anden voksen.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældres skal skilles, er det dem, der bestemmer, hvor du skal bo. De bestemmer også, hvor tit du skal være hos den forældre, du ikke bor hos.

Hvis ikke de kan blive enig, så bestemmer Familieretshuset det. Familieretshuset er et slags skilsmissekontor.

I Danmark har alle børn dog ret til at blive hørt, når deres forældre skal skilles. Derfor skal Familieretshuset og dine forældre lytte til dine meninger, inden de beslutter, hvor du skal bo osv. Uanset hvor gammel du er.

Når du fylder 10 år, har du også det, der hedder initiativret. Det betyder, at du kan bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre. Det kan fx være et møde om, hvor du skal bo. Eller hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos. Det kan også være noget helt andet, som du måske er ked af.

Din initiativret betyder ikke, at du selv kan bestemme. Det er dine forældre og Familieretshuset, der bliver enige om det. Men de skal lytte til dig. Og dine ønsker skal tages med i deres overvejelser.

Hvis du vil bruge din initiativret, kan du ringe til Børnenes Skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50. Du kan også skrive et brev til Familieretshuset. Print brevet her.

Det kan også være, at du kan bede en voksen, som du kender, om at hjælpe dig med at skrive brevet til Familieretshuset. Måske en lærer på din skole, en pædagog på din klub eller en anden voksen.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol