Brev
Drikker han for meget
Hej børnetelefon
Mine forældre er blevet skildt for lidt over et år siden.
Min farhar altid drukket meget men vi har ikke lagt mærke til da min mor har dækket for ham. Efter mine forældre er blevet skildt har mig og mine søskende lagt mærke til at han drikker 4-5 dåse øl om dagen nogle gange flere
men mit problem er jeg ved ikke om det er meget for han opfører sig ikke som sådan anderledes men det kan vel også værre fordi han har drukket så meget mange gange.
Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre for hvis man siger noget til ham argumentere han bare for hvorfor han gør som han gør.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du bliver bekymret, når din far drikker flere øl hver dag. Hvor er det godt, at du har skrevet dette brev og bedt om hjælp, så jeg forhåbentligt kan hjælpe dig.
Du skriver, at du er i tvivl om, om det er for meget. Det er faktisk sådan, at Sundhedsstyrelsen har opstillet nogle anbefalinger omkring alkoholforbrug. Hvis din far drikker 4-5 genstande om dagen, så drikker han ifølge Sundhedsstyrelsen så meget, at det ikke er sundt for ham. Og det er tegn på at han er afhængig af alkohol. Han gør det hver dag og det er 4-5 øl, så vidt du ved.
Det lyder som om, at du har forsøgt at snakke med din far om det, men at han bare er kommet med argumenter. Jeg tænker, at det vil være en god ide, at snakke med nogle andre voksne om det. Måske kan du snakke med din mor om det, og så kan hun tage en snak med din far om det? Din far kan få gratis hjælp til at stoppe med at drikke. Det kan han få i sin kommune. Han kan også snakke med sin læge om at få hjælp. Det er gratis.
Dig og din mor kan få anonym rådgivning hos kommunen. Din mor kan kontakte kommunen og få rådgivning til hvad i kan gøre, for at hjælpe din far, din søskende og dig. Du kan faktisk også selv ringe til kommunen, hvis du gerne vil det. Hvis du søger på din kommunes navn på google, kan du finde din kommunes hjemmeside. Her kan du finde et nummer, som du kan ringe til, og så skal de nok hjælpe dig med at få dem der er de rigtige at snakke med.
Du kan også snakke med nogle andre voksne end din mor. Det kan for eksempel være en af dine lærere, en pædagog i din klub, en tante eller onkel eller en helt femte voksen, som du stoler på. Hvis du synes, at det er svært at fortælle om, kan du vise dem dit brev, som du har skrevet til BørneTelefonen og mit svar. Det kan nogle gange gøre det lidt nemmere.
Det lyder som om, at dine søskende også godt ved, at din far drikker øl hver dag. Måske kunne I hjælpe hinanden med at få snakket med nogle voksne om det, så du ikke er helt alene om at bede om hjælp.
Jeg synes, at det er så flot af dig, at du reagerer og beder om hjælp, når du kan fornemme, at noget ikke er, som det bør være. Jeg synes også, at det er rigtig flot, at du også har forsøgt at sige noget til din far. Det får mig til at tænke, at du er en utrolig stærk pige! Jeg Håber, at du har mod på, at følge nogle af mine råd, så du ikke længere skal gå og være bekymret for din far alene.
Måske vil det også være en hjælpe at kigge på disse steder, som er for unge med forældre, der har drikker meget alkohol: http://www.hope.dk/ung/ og https://tuba.dk/
Kærlig hilsen
BørneTelefonen