depression og stress

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år.

Når du beskriver din situation lige nu, så er det helt tydeligt for mig, at du står med alt for meget ansvar på dine skuldre. Du har brug for nogen til at hjælpe dig. At du nu selv har taget det første skridt ved at fortælle om din situation, er en god og vigtig ressource at have. Hold fast i den! Jeg vil meget gerne forsøge at komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre for at få det bedre.

Det lyder som om, du igennem lang tid har gjort alt dit bedste for at klare alting, både for dig selv, din lillebror og din far. Det er helt forståeligt, hvis kroppen og psyken på et tidspunkt giver melding om, at nu er det nok.

Når en stress- og depressionstest viser, at du har langvarig stress og en dyb depression, vil jeg bede dig opsøge din læge og tale med ham eller hende om dette. Der findes alverdens tests man kan tage fx på nettet, men det er vigtigt altid at være skeptisk overfor de her tests. De er tit ikke lavet af fagpersoner, og man kan derfor ikke regne med deres konklusioner.

Din egen læge er den der allerbedst kan vurdere, om stress- og depressionstesten giver et retvisende billede af dit helbred, og du kan få oplysning om hvilke muligheder, han eller hun har for at hjælpe dig.

Jeg håber, du har mod på at gå til din læge. Du kan overveje at bede en god ven eller veninde eller en god voksen om at gå med dig, hvis du tænker, at dét ville være rart for dig.

Så længe, du og din bror er under 18 år, har din far pligt til at passe på jer og bakke jer op, så I kan have det godt og klare jer godt i skolen og med venner. Det er der nogle regler om. Du har ret til at bo et sted, hvor der er trygt og rart at være.

Det lyder som om, jeres far har glemt, at han har pligter i forhold til jer, når han drikker. Det skal han måske have hjælp til at huske på. Nu ved jeg ikke, hvor længe din far har haft et svært forhold til alkohol, men ud fra din beskrivelse, lyder det som om, det er noget der har stået på i perioder gennem længere tid – er det rigtigt? Uanset hvad har han ret til at få hjælp til at kontrollere den afhængighed til alkohol, som du beskriver han har.

Det allerbedste for dig og hele din familie, vil være at gå til din kommune og tale med en socialrådgiver om, hvordan det er derhjemme hos jer. Når du gør det, gør du det for både din egen og din lillebrors skyld. Du har ret til at tale med en socialrådgiver om, hvordan det er for dig og din lillebror derhjemme, og socialrådgiveren skal tale med jer om, hvad kommunen kan hjælpe med, så I kan få det bedre. Alle tre.

Hvis du ikke føler du har tid til at nå ned til kommunen i din travle hverdag, så er det også en mulighed at ringe derned. Du kan med sikkerhed findes nummeret til socialforvaltningen hos netop din kommune på deres hjemmeside.

Din far vil formentlig blive inddraget, idet han drikker og overlader det til dig at være den voksne derhjemme. Mon ikke han godt ved, at det ikke er helt i orden, men ikke ved, hvordan han skal gøre det anderledes? Han har brug for hjælp til at stoppe sit drikkeri. Det ved han måske godt.

Jeg tænker, at der måske er nogle gode voksne omkring jer, som kender til situationen hjemme hos jer og som gerne vil hjælpe jer, hvis de får muligheden for det. Kan du komme i tanke om nogen?

Måske er der nogle bedsteforældre eller en onkel og tante, der kunne være gode for dig at tale med og som kan støtte dig, så du kan få den hjælp, du har brug for.  Eller måske har du en god veninde, som gerne vil lytte, hvis du vil tale med hende? Du har brug for ikke at stå alene med det her længere. Det vil sandsynligvis også hjælpe på din følelse af stress og depression.

Det kan være, der er en god lærer på dit uddannelsessted eller en mentor, som du kender og som du stoler på. Disse personer har pligt til at lytte til dig og pligt til at hjælpe dig med at fortælle din kommune, hvordan det er for dig og for din bror derhjemme. Det er der nogle regler om. Du kan bede én af de voksne, du kender, om at gå med dig. Børns Vilkår har også et bisidderkorps, som du kan ringe til, hvis du tænker, at dét er en bedre løsning. En bisidder herfra kan være en støtteperson for dig, og fx være den der hjælper dig med at tage kontakt til kommunen. Du kan ringe og høre mere om, hvad det præcis betyder at få en bisidderordningen på tlf. 3555 5559.

Til sidst vil jeg fortælle dig, at jeg bemærker, at du fortæller om, at komme meget sent hjem, og at du bliver presset på dit arbejde. Dét vil jeg foreslå dig at tale med dit uddannelsessted om. Der må være en praktikansvarlig eller en anden medarbejder, der har ansvar for elevernes praktik. Han eller hun må kende til arbejdstidsreglerne for unge i lære og må vurdere, om dine arbejdsbetingelser ligger inden for reglerne eller udover reglerne – og tale med mester, hvis der er nogle regler, der ikke bliver overholdt.

Det blev et langt svar! Jeg håber, du kan bruge det hele eller dele af det. Du kan altid ringe til os i Børnetelefonen, hvis du har brug for at tale videre om dine muligheder. Tlf. hertil er 116 111.

Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke med at få det godt igen.

Mange hilsner fra Børnetelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol