Bekymret

Hej BB.

Jeg er vildt bange for om min far kommer til at drikke for meget til min konfirmation om et år.

Grunden til jeg er bange er fordi, for 3 år siden drak min far så meget at mig, og min mor og lillebror boede på et krisecenter i en hel sommerferie.

Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, jeg er så bekymret for om der skal ske noget..

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13 årige pige

Tak for dit brev. Puha det lyder ikke rart at gå rundt med den bekymring og frygt indeni, når din konfirmationsdag skal være en dag du glæder dig til. Du skal vide, at det er så sejt, at du mærker dine følelser og beder om hjælp til at få ro indeni. Det er virkelig flot.

Du lyder som en rigtig følsom og eftertænksom ung pige, der allerede har oplevet meget. Det betyder, at bekymringen for om din far måske drikker for meget er baseret på dine erfaringer og helt naturlig. Du skriver ikke noget om din far stadigvæk drikker eller om i har talt om hans problem i fællesskab - din far, mor, lillebror og dig?.

Jeg tænker, at det er vigtigt at du får fortalt din mor og far om din bekymring, men jeg ved også, at det kan være vanskeligt at tale med sine forældre om følelser, som man synes er svære. En mulighed kunne være først at tale med din mor om det og så kunne I, i fællesskab fortælle din far om din bekymring. I kunne måske lave nogle aftaler for dagen du skal konfirmeres. Jeg er sikker på, at både din mor og far ønsker, at du får den konfirmationsdag som du drømmer om og ikke ønsker, at du skal være bekymret.

Vi får faktisk en del opkald og breve fra andre unge, der har bekymringer omkring det at skulle konfirmeres grundet forældrenes fx alkohol, skilsmisse mm. og ikke ved, hvordan de skal tale med dem om det. Jeg ved dog fra andre børn og unge, at det kan gøre det lettere at starte samtalen, ved fx at vise det brev du har skrevet ind til os og vores svar. Hvad tænker du om det? Kunne det være en mulighed til at starte samtalen?

Jeg kan også anbefale du går ind på http://www.dedrikkerderhjemme.dk. Her kan du læse og få noget at vide om, hvordan det påvirker børn og unge når forældre har problemer med alkohol. du kan bl.a. skrive sammen med andre unge, eller du kan ringe til deres rådgivning på 33 17 20 10 og få en snak. Du er ikke alene om at have disse tanker og der er hjælp at få.

Jeg håber, at du fik nogle råd du kan bruge. Pas godt på dig selv.
Husk at du altid er velkommen til at sms´e eller ringe til Børnetelefonen på 116111 og tale med en rådgiver. Det er anonymt og gratis.

Kærlige hilsner og tanker her fra BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol