Brev
Begge forældre drikker..
Hej børnetelefonen
Jeg er en pige på 16, hvis forældre har drikket hele mit liv. Jeg var ikke klar over hvor slemt det var før et par år siden. Mine forældre blev skilt for 6 år siden, og jeg har siden hen boet ved min mor og set far nogle hverdage eller weekender. Jeg har altid haft en blandet forhold til min far fordi han drikker, men når han ikke har drikket har vi det virkelig godt sammen. For et lille års tid siden fik min mor en ny kæreste og Jeg ku ham bare ikke. Derfor valgt jeg i januar og flytte hjem til min far. Men det var på bekostning af at min far basically stoppede med at drikke, han holdte det cirka en måned og så gik det galt. Og det kun blevet værre. Jeg står nu i den situation at jeg hverken kan bo ved min far pga alkohol eller ved min mor pga hendes kæreste. Jeg aner virkelig ikke hvad jeg kan gøre for jeg har det jo i bund og grund fint med mine forældre. Men jeg kan ikke komme hjem til en fuld far hver dag og jeg kan ikke bo ved min mor fordi hun vælger hendes kæreste frem for mig… hvad skal jeg gøre..
Hilsen 16 årig pige
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Tak for dit brev. Du er rigtig god til at forklare, hvordan du har det og hvad der kan være svært. Det er en evne, der vil gøre det nemt for dem, der skal hjælpe dig. Jeg vil rigtig gerne give dig nogle idéer, du kan overveje.
Det er godt at læse, at du i bund og grund har det fint med dine forældre. Og på samme måde er jeg sikker på, at dine forældre ville sige, hvor glade de er for dig, hvis jeg fik mulighed for at spørge dem. Lige nu oplever du nogle udfordringer i forhold til dem begge, der gør det svært for dig at skulle bo hos dem. Måske kunne der gøres noget, så det blev nemmere for dig?
Ved du, om din far har et ønske om at stoppe med at drikke eller formindske sit alkoholforbrug? Mange, der drikker for meget, har nemlig et stort ønske om at stoppe – men de har bare svært ved at gøre det på egen hånd. Heldigvis er der forskellige tilbud, der kan hjælpe. Måske kunne du fortælle din far, at du gerne ville støtte ham i at komme til lægen? Lægen kan nemlig snakke med din far om alkohol og hjælpe ham med at formindske eller helt stoppe med at drikke.
Hvis du kunne have lyst til at prøve det, kunne du måske skrive et brev til din far, hvor du tilbyder din hjælp og støtte? Måske tager han imod den, måske ikke. Men uanset hvad er det ikke dit ansvar, at han skal stoppe. Du kan tilbyde ham at hjælpe, men det er ham selv, der skal tage skridtet. Det kan også være, at han ikke er klar lige nu, men at han måske bliver klar på et tidspunkt, og at han så vil række hånden frem mod dig for din støtte.
Ved din mor, hvorfor du flyttede fra hende? Ved hun, at du følte, at hun valgte sin kæreste frem for dig? Når man er nyforelsket, kan man nemlig godt komme til at glemme de endnu vigtigere ting i livet – som fx sine store børn. Det kan være, at din mor var så optaget af sin nye kæreste, at hun helt glemte at lægge mærke til, hvordan du havde det med det hele? Måske er der noget, din mor og dig plejede at lave sammen, som du savner? Og måske kunne du foreslå din mor, at I nogle er sammen kun du og hende, og at I så laver nogle af de ting?
Nogle gange skal der nogle andre løsninger til – i hvert fald for en periode. Eller måske ville der være behov for noget hjælp og støtte til dine forældre og dig, så du kunne trives hos en af dem. Det er kommunen, der sammen med dine forældre og dig kunne finde en løsning, I alle kunne trives med. Her kunne du måske overveje at få en bisidder? En bisidder er en voksen, som gratis kan tage med dig til møde hos kommunen. Han eller hun kan sørge for, at kommunen lytter til dig og at dine rettigheder bliver overholdt. Hvis du vil vide mere om bisiddere, kan du læse mere på bisidder fra BørneTelefonen.
Jeg ønsker dig og dine forældre alt det bedste fremover. Jeg håber, du har fået lyst til at overveje nogle af mine idéer. Hvis du har brug for flere ideer eller bare har behov for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til os på 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen