Bange på mors vegne

Hej,

jeg er en pige på 13 år som har skilte forældre. Jeg bor hos min far for det meste, jeg er kun hos min mor hver anden lørdag.

Jeg er rigtig glad for min mor men jeg er i tvivl.. Siden mine forældre blev skilt var min mor begyndt på at ryge cigaretter, det syntes jeg ikke var specielt godt fordi jeg er imod rygning o.s.v.

Jeg sagde ikke noget til hende, fordi jeg var meget nervøs. Der gik ca. 1 år, og hvergang vi kom hjem hos vores mor så lugtede der anderledes.

Hun blev hurtigt sur og ked af det, og når hun blev det så sagde hun altid at hun “lige tog ned til bilen”. Men jeg vidste godt hvad hun havde gang i, fordi jeg havde hørt om hash o.s.v før, og vidste godt hvordan det lugtede.

Jeg begyndte at blive meget nervøs på min mors vegne, fordi hash kan ødelægge ens hjerneceller og andre alvorlige ting.
Jeg fandt også nogle hash stumper og det papir det bliver pakket ind i. Jeg fortalte ikke mine søskende hvad det var hvis de spurgte mig, fordi jeg ikke ville have de skulle tænke anderledes om vores mor.

Jeg er meget bange for at min mor er ved at rode sig ud i noget skidt.
Hvad skal jeg gøre ??

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Jeg kan godt forstå at du er nervøs og bange for mor, for det kan virke rigtig skræmmende at tænke på, at ens mor måske ryger hash. Det er godt, du har skrevet, du skal ikke stå alene med dette problem og dine bekymringer.

Jeg kan godt forstå din bekymring.Som du selv skriver kan hash ødelægge ens hjerneceller og andre alvorlige ting. Hash kan også have en dårlig indflydelse på, hvordan man fungerer i hverdagen og sammen med familie. Det er rigtig godt at dele sine bekymringer med andre, så man ikke sidder med disse tanker alene.

Når jeg læser dit brev, fornemmer jeg tydeligt din bekymring, kærlighed og omsorg du har for din mor. Men det er også vigtigt, at du får hjælp til at gøre noget ved det, du er bekymret for.

Du skriver, at du fandt nogle hash stumper og det papir det bliver pakket ind i, men også at du ikke har sagt noget til hende fordi du er nervøs for, hvordan hun vil reagere. Det er selvfølgelig slet ikke i orden, at ens mor ryger hash. Måske kunne første skridt være at snakke med din far og mor om det. Så I kan finde ud af, om det virkeligt er hash eller om der er en anden forklaring. Hvad tænker du mon om det? Jeg forstår, at du ikke er i tvivl om, at det er hash og også det, der lugter af.

Det kan også være, at du har brug for at tale med din far først eller måske din mor. Men jeg tænker, at det er vigtigt, at det ikke kun er noget mellem dig og din mor.

Jeg ved godt, at det kan være rigtig svært at gå hen til sin mor og spørge hende om hun ryger hash. Eller fortælle din far om det, du har fundet. Nogen gange kan det føles som om, at man sladrer. Men det er ikke at sladre, når du er bekymret for din mor og måske også for, hvordan det bliver for dig og dine søskende, hvis din mor fortsætter med hash og være ked af det.

Du kan måske bruge det brev, du har skrevet til os, hvor du er rigtig god til at sætte ord på din bekymring. Du kunne måske også forberede dig, ved at skrive ned på et stykke papir hvad det er der virkelig bekymrer dig, så du er sikker på at få sagt alt det du gerne vil.

Hvis du vælger at tage en snak med din mor og/eller far, kan du vælge at starte snakken ud fra din bekymring for hende - på den måde starter samtalen positivt og kommer til at handle om kærlighed og bekymring for hende. Kunne det være en måde at starte en samtale på, tænker du? Senere hen i samtalen, kan du så sige at du har en denne mistanke om at hun ryger hash og det bekymrer dig rigtig meget.

Du er også altid meget velkommen på BørneTelefonen på 116111, hvis du gerne vil snakke noget mere, du kan også chatte med os.

Jeg håber, I får en god snak med din mor.

 Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol