Alt mugligt

Halløj
Jeg er en pige på 13 år, men fylder 14 d 14 oktober og jeg har lidt problemer.
1 problem
Jeg synes jeg er tyk, jeg er 169 høj og vejer ca 60 kilo, hvilket jeg synes er for meget. Også fordi min storebror er 180 og vejer ca 64 kilo.
2 problem. Mine bryster er store. I starten synes jeg ikke de var særlig store men mine venner begyndte at sige ej hvor er dine bryster store, og må jeg røre. I forvejen går jeg lidt og gemmer på dem ved fx. At gå i store trøjer (det elsker jeg) osv…
3 problem min mor er ret depri og hun har flere gange overvejet at begå selvmord, men det er fordi hun mistede sit barn. Hun drikker tit et glas eller to rødvin i hverdagen, og min storebror vil ikke have folk med hjemme fordi hun gør det.
Håber i kan hjælpe mig
Hilsen E

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig

Tusind tak for dit brev. Det lyder til at der er lidt forskellige ting du går og bruger energi på, så det er godt at du skriver herind. Jeg vil prøve at komme omkring det hele i mit svar.

For at svare på dit dilemma nr. 1, så er det svært for mig at vide helt præcist, når jeg ikke kender dig. Men ud fra det du beskriver, så ligger du indenfor normalvægten, hvis man kigger på Sundhedsstyrelsens anbefalinger for børn og unge.

De bruger det der hedder BMI (Body Mass Index) til at måle normalvægt/overvægt.

Det er rigtigt at BMI særligt ser på højde og vægt, men der er også forskel på køn og alder. Af samme grund må du heller ikke sammenligne dig med din storebror, da man ikke kan sammenligne vægt mellem piger og drenge.

Piger danner fx mindre muskelmasse end drenge og kvindelige kønshormoner gør det faktisk nemmere for fedtet at “sætte sig”. Piger har derfor lidt mere fedt på kroppen generelt (uden at det betyder at de er overvægtige).

Det var en lidt lang forklaring på et kort svar, men jeg håber at det giver mening. Hvis du har mod på det, kan du tage kontakt til sundhedsplejersken på din skole, der kan fortælle dig meget mere om det. Hun kan muligvis også hjælpe dit næste punkt.

Det leder mig videre til mit svar af spørgsmål nr. 2. Nogle piger kommer nemlig hurtigere i puberteten end andre, og udvikler derfor også hurtigere bryster end andre. Derudover så er der nogle der også udvikler større bryster end andre. Brysternes størrelse kan sommetider også være afhængige af dine gener. Så der kan være større sandsynlighed for store bryster, hvis din mors bryster også er store.

Det kan for nogle være lidt pinligt eller overvældende. Det lyder lidt som om det er noget, du kan genkende? Jeg kan bestemt godt forstå at det ikke er rart at folk altid skal kommentere på det. Det er vigtigt at du siger tydeligt fra, og siger til dem at du ikke vil have at de skal tale sådan til dig eller røre ved dig. Det kan føles grænseoverskridende.

Derudover tænker jeg også for din egen skyld og bekvemmelighed at det er vigtigt at du får en god BH. Måske du har en god veninde du kunne have lyst til at tage med. De fleste undertøjsforretninger har dygtige medarbejdere der lige præcis ved, hvordan de skal hjælpe dig. De tager lidt forskellige mål med et målebånd og kan derved finde en BH der passer dig helt perfekt. BH’er kan også hjælpe med enten at skjule eller fremhæve brysterne. Du kan derfor måske også få lidt hjælp på den måde, så du ikke altid skal gå i store trøjer.

Det lyder som om din mor har det svært ind imellem. Ud fra det du fortæller, tænker jeg, at sorgen over tabet af sit barn tidligere, stadig fylder meget hos hende. Det påvirker naturligvis også dig, fordi du bor med hende.

Det er mange bekymringer for dig at gå med alene og derfor er det vigtigt at I får noget hjælp til din mor. Tror du, at du kunne have mod på at snakke med din mor om at få hjælp til jeres familie? Måske du kan få din bror med i snakken også? Hvis det er for svært for dig, så kan du måske tale med en anden voksen i din familie, som så kan tale med din mor og hjælpe hende med at finde en bedre måde at leve med sorgen på. Så hun kan få det bedre og I kan få nogle gode år sammen derhjemme. Du har nemlig ret til at føle dig tryg derhjemme, og det er din mors ansvar at det sker. Men hjælp udefra kan være nødvendigt for nogen i perioder.

Måske du også har mod på at tale med en lærer på din skole som du har tillid til og bede vedkommende om hjælp til dig – og din mor? Din lærer har pligt til at hjælpe dig, hvis du beder om det. Så kan han/hun hjælpe dig med at kontakte en rådgiver i kommunen, som kan hjælpe dig – og din mor.

Det er også sådan, at du helt anonymt kan ringe til din kommune og fortælle lidt om situationen, for så at høre hvordan de kan hjælpe, hvis det er. Du kan finde en oversigt over kommuner og telefonnummer her.

Ønsker du at vide mere eller tale mere om alkohol og forældre, så er der også TUBA, som er en rådgivning der er eksperter indenfor netop det område. Egentlig er deres rådgivning fra 14 år, men det er du jo også meget snart. Og ellers er det måske en mulighed for din storebror, der også lyder til at være påvirket. Læse mere om TUBA her.

Har du brug at tale mere med os, er du også meget velkommen til logge på vores chat her på hjemmesiden og chatte med en af vores rådgivere eller ringe til BørneTelefonen på 116 111.

De kærligste hilsner Børnetelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.