Brev
Alt er imod mig
Hej brevkasse.
Jeg er så træt af at komme hjem fra skole, gå direkte ind på mit værelse og så stor tude.. Min mor er alkoholiker og hun har mange gange stjålet penge fra mig, min lillesøster, min storesøster og far men denne her gang var det virkelig mange penge.
Hun har taget omkring 2000kr fra mig og flere hundrede fra min far. Og jeg er bare bange for at hun ikke giver mig dem tilbage igen… Men det er ik kun det..
Jeg er virkelig træt af skolen. Jeg har ingen venner og vi er igang med noget prosjekt lort jeg ik kan finde ud af og alle er i grupper undtagen mig, jeg skal arbejde alene. Det skal fremlægges forand så skide mange mennesker og jeg kan ik engang fremlægge forand min klasse..
Hvad skal jeg gøre? Er der overhovedet noget at gøre?
Jeg føler mig bare så fortabt…
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du
Jeg kan godt forstå, at det er svært at se nogen som helst løsning lige nu. Det er rigtig godt og modigt, at du skriver ind til BørneTelefonen. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig.
Det lyder rigtig ubehageligt, at din mor har stjålet penge fra dig og din familie. Det må være hårdt for jer, at din mor drikker. Hvordan har din far mon reageret på det? Har I talt om det? Taler I to om din mors alkoholproblem? Og ved du om, din far har bedt om hjælp til jeres familie? Det er nemlig rigtig vigtigt, at din mor får noget hjælp til at komme ud af sit misbrug.
Måske er der en anden voksen, du er mere tryg ved – en pædagog i klubben, en ven af familien eller en venindes mor? Selvom det kan være pinligt eller svært at sige, så er det det rigtige at gøre. For det påvirker alle i en familie, når en forældre har et alkoholmisbrug.
Nogle bryder sig ikke om at fortælle store ting sådan direkte, men vil hellere skrive det i et brev. Så kan man bedre få tænkt over, hvad man vil sige, og den, der læser brevet, kan læse det i fred og ro. Kunne det mon være noget for dig at skrive et brev til din far, pædagog, bedsteforælder, venindes mor?
Det kan have store konsekvenser for en familie, hvis en af forældrene drikker. Meningen er jo, at forældrene skal tage sig af børnene og passe på dem. Det er svært, hvis man drikker for meget og måske ikke kan tænke på andet. Det er rigtig utrygt at være barn til en mor eller far, der er alkoholiker – og det skal man ikke gå rundt med alene! Vidste du, at der i gennemsnit er 1-2 elever i hver klasse, der har en forælder med et alkoholproblem? Hvis du godt kunne tænke dig at komme i kontakt med andre, der også har en forælder med et alkoholproblem, så kan du læse mere på de 3 links. Du kan også læse meget mere om, hvordan man kan skaffe hjælp.
http://dedrikkerderhjemme.kk.dk
http://tuba.dk
http://​http://www.hope.dk/ung
Du fortæller også om, at du ikke trives i skolen. Nu har du måske allerede fået ferie? Og forhåbentlig er dit projekt veloverstået. Alligevel er der nogle ting, som jeg gerne vil sige til dig – og som du måske kan bruge til at få et godt skoleår efter ferien.
Når man oplever problemer hjemme, så kan det godt smitte af på ens liv i skolen. Det kan nemlig være rigtig svært at have overskud til at få venner, når man bekymrer sig meget. Og det kan være rigtig svært at koncentrere sig om det faglige. Derfor vil jeg råde dig til at få talt med en af dine lærere om, hvordan du har det. Vælg den lærer, du bedst kan lide. Det behøver ikke være den lærer, du har mest. Vis fx bare dit brev og mit svar, hvis du tænker, det er svært at sige det direkte.
Jeg håber, at jeg har hjulpet dig lidt på vej. Du og din familie kan få hjælp. Og du har meget modigt taget første skridt. Det kan du godt være stolt over.
Kæmpe knus fra
BørneTelefonen
Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her
Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.
Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.
Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.