Brev
Alkoholiske forældre
Hej.
Jeg har et problem som jeg håber du kan hjælpe mig på. Mine forældre drikker rigtig meget, både min mor og min far. Jeg er 17 år nu og har levet med det i snart 4 år. De mener det er min og min søsters skyld at de drikker. De skylder skylden på os hvis vi konfrontere dem med det.
Det er rigtig hårdt og jeg undgår min familie så meget som muligt. Jeg er en meget indelukket pige og der er derfor ikke mange der ved dette. Min far har et par gange prøvet at begå selvmord imens han var fuld, hvor min søster og jeg har måtte ringe til ambulancen da min mor ikke kunne vækkes pga. hun selv var fuld.
Jeg er så lidt hjemme som overhovedet muligt og sover muligvis hjemme 1 døgn om ugen. Jeg har en super skøn kæreste og en dejlig veninde som jeg sover hos. Jeg har ingen penge men vil så gerne flytte hjemmefra. selvom jeg kun er 17 så har jeg simpelthen været igennem meget det sidste år.
i 2011 døde min mormor, bedstemor og min oldemor. Jeg tilbragte hele min sommerferie på hospitalet da jeg fik en blodprop i hovedet. dette gjorde at jeg blev skeløjet i et halvt år (heldigvis er det normalt nu) dog har jeg hukommelsestab. Jeg har aldrig rigtig fortalt nogen hvor hårdt det hele er for mig og at jeg ikke kan holde ud at være i samme rum som mine forældre.
Jeg har bare dårlig samvittighed overfor mine forældre. De ved at jeg ikke kan fordrage dem når de er fulde. De har gjort så meget for mig, de kan bare ikke forstå at jeg har svært ved at sætte pris på det, når det der ville betyde mest ville være hvis de ikke drak. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, da vi ikke har råd til en psykolog.
M.V.H problemet i familien.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit ærlige brev, jeg er ked af, at du har måttet vente så længe på svaret. Hvor er det bare et stort og modigt skridt at skrive herind efter alle de år. Efter alt hvad du har været igennem, tænker jeg at du må have en særlig styrke for at have klaret dig. Du har oven i købet formået at redde din fars liv og konfrontere dine forældre med, at de drikker for meget - det tænker jeg er virkelig flot og stærkt.
Sådan som du beskriver dit forhold til dine forældre, så kan jeg godt forstå, at du har lyst til at flytte hjemmefra. Det er sådan, at man i visse tilfælde godt kan give støtte fra kommunens side, så det kan lade sig gøre at flytte hjemmefra, men da det er forskelligt fra kommune til kommune, kan jeg ikke sige dig præcis, hvordan din kommune vil vurdere din sag. Men jeg tænker, at når dine forældre drikker så meget, som du skriver, så vil der måske være en mulighed for det. (I hvert fald skal kommunen hjælpe og støtte dig og din familie, for det har de pligt til så længe der er børn eller unge under 18 år ihjemmet!)
Så hvis det virkelig er noget, du overvejer, vil jeg lige fortælle dig om muligheden for at få en Børnebisidder her fra Børns Vilkår, som kan hjælpe dig med at kontakte kommunen. Børnebisidderen er en voksen, som kender til børns rettigheder og som kan sørge for, at du bliver hørt. Du kan læse mere her >>, og du kan ringe på 35 55 55 59 mandag-torsdag kl. 9-16 og fredag kl. 9-15. (Alternativt kan du bede om en bidsidder via BørneTelefonen, som du finder nummeret på længere nede. BørneTelefonen har åbent 11-11 og lørdag 13-17, så nogle gange kan det være lettere at få tid til at ringe der..)
Bisidderen kan også hjælpe med at undersøge, om der måske kan bevilges en psykolog til dig via kommunen, så jeg tænker at du ville kunne få rigtig meget hjælp ved at få en bisidder.
Jeg tænker også, at det lyder som om, dine forældre skal have noget hjælp til at holde op med at drikke. Jeg kan jo læse i dit brev, at du har indtryk af, at dine forældre bebrejder din søster og dig for deres drikkeri, og det tænker jeg på ingen måde er rimeligt. Det er aldrig børnenes skyld, når forældrene drikker for meget. Men skyldfølelsen, som du og din søster oplever, er desværre almindelig i familier hvor forældrene drikker for meget...
Som sagt synes jeg det er rigtig flot, at du alligevel har sagt fra, men jeg tror også, at der er brug for hjælp udefra, så dine forældre kan stoppe med at drikke. Måske kunne du (og din søster) have glæde af at kigge på hjemmesiden www.dedrikkerderhjemme.dk, hvor I blandt andet kan læse om andre børn og unge, der har oplevet at deres forældre drak for meget. De har også en anonym telefonrådgivning.
Lige nu lyder det som om, du trives godt hos din søde kæreste, og jeg tænker på, om du mon ville kunne fortælle hans forældre lidt om, hvordan du har det derhjemme? Du skriver, at der ikke er mange, der ved hvordan du har det, men måske ville det alligevel være en lettelse, hvis du kunne betro dig til en voksen, du stoler på..?
Det kunne også være, at du havde lyst til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til os på chatten, hvor der sidder søde rådgivere klar til at lytte til dig..? Det er anonymt og gratis, og det kan være en god måde at "øve sig" i at få det sagt til en voksen.
De bedste ønsker fra BørneTelefonen