Brev
Alkoholiker?
Jeg er en pige på 16 år, som bor i en stor famili (5 børn også mine forældre). For ca. halvandet år siden fik min far en discoscolaps. Han er blevet operetret, men han er stadig meget plaget af det. Her på de sidste, har jeg lagt mærke til at han ikke rigtig spiser hverken forkost eller aftensmad, og han drikker ret meget vin til maden.
Det generer også min mor så meget, at hun her til aften pludselig tog vinen fra bordet og satte den i køleskabet. Han spørger også tit, om noget man lige fortalt, og det er ikke altid han lytter lige meget med, selvom det er ham der har stillet spørgsmålet.
Mit spørgsmål er så bare, er min far ved at blive alkoholiker? Og hvad kan jeg gøre ved det?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Tak for dit brev. Jeg forstår godt din bekymring for din far, når du fortæller at han er meget plaget af smerter, og er begyndt at drikke meget vin. Jeg tænker, at han jo nok ikke har det godt og derfor prøver at dulme sine smerter med alkohol... Det lader jo også til at din mor er bekymret.
Din far har måske brug for hjælp fra sin læge til at komme ud af sit alkoholmisbrug, og måske skal han have noget stærkere smertestillende medicin, hvis det han tager ikke virker. Men det kan være, at han slet ikke kan overskue at bede om hjælp, hvis han er blevet vant til at drikke sig fra problemerne. Derfor kan det være, at din og din mors bekymring kan være med til at få ham til lægen..?
Måske skulle du I første omgang tale med din mor om det, og forsøge at få hende til at snakke med din far..? Det kan også være, at der er en anden voksen, som kender jeres familie, og som vil kunne snakke med ham om det..? Jeg tænker i hvert fald, at det ikke skal være dit ansvar alene, så jeg håber, du kan kan komme i tanke om en voksen, som du er tryg ved at betro dig til?
Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på chatten, hvis du har lyst til at snakke med en rådgiver, før du går videre med det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen