Brev
Alkoholiker?
Hej Jeg har et spørgsmål. er min far alkoholiker hvis han drikker mindst 10 genstande hver dag? Men det mest om aften sådan kl 16 han begynder.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årig pige
Jeg kan godt forstå, at du kan være i tvivl om, hvornår man er alkoholiker.
Der er ikke en bestemt grænse for, hvornår noget er ’for meget’. I mange familier bliver der drukket lørdag/søndag eller lidt hver dag. I nogle familier mere. Jeg kan se, at din far drikker 10 genstande hver dag. Det er en hel del.
Det, der er vigtigt er, at du føler dig tryg og passet godt på. Og at dine forældre gør ting, der hører voksne til – for eksempel står op og morgenen, sørger for at mad og tøj er i orden. At de kan tænke på dig og dine søskende, som nogle de skal passe på og hjælpe med forskellige ting.
Du skriver, at du har talt din fars genstande. Derfor kan jeg se på dit brev, at du er utryg – og det er et tegn til, at du skal dele det med nogen, så din familie kan få hjælp.
Det er vigtigt at fortælle andre om, at din far drikker. Så ved andre, hvordan det er hjemme hos dig. Det kan kræve stort mod at dele det med andre mennesker. Men det kan være godt at tænke på, at mange faktisk kender til problemer med alkohol.  Måske fordi de engang har haft en ven, der drak for meget – eller de har selv haft en mor eller far, der drak for meget. Det sværeste er at få det sagt!  Hvem kunne du vælge at sige det til? Måske din mor?
Nu ved jeg slet ikke, om det er muligt at tale med din mor om det? Måske får du at vide, at du overdriver. Måske har du erfaring med, at hans genstande bliver dysset ned – eller at din mor bliver sur, når du prøver at tale åbent om din fars genstande? Måske drikker din mor også mange genstande, og er derfor en del af problemet ? Måske sker der noget helt andet, der gør det svært at tale med din mor.
Så har du andre muligheder:
• Det kunne måske være en moster, en mormor eller en anden i familien, som du har tillid til. Du kan også vise dem dette brev, så ved de, at de også kan ringe på Forældretelefonen (tlf.nr. 35555557). Her kan de få at vide, hvordan de bedst hjælper dig og din familie.
• Eller det kunne være en voksen i skolen, sundhedsplejersken, din lærer, en i klubben. Hvis det er for svært for dig at tale om, kan du måske vise dette brev?
• Måske har du i første omgang mest lyst til at tale med en rådgivning. Hope Ung taler med mange børn og unge ligesom dig – det er anonymt (du skal ikke opgive navn) og gratis
• Du kan altid ringe og tale med os på BørneTelefonen. Du øve dig på os, når du skal tale med nogen om, hvordan der er derhjemme.
Du kan også ringe ind til os på Børnetelefonen på 116 111, og tale med en af vores rådgivere.
Jeg håber, at du får en god snak med din mor eller en af vores rådgivere.
De bedste hilsner fra Børnetelefonen