Alkoholiker?

Hej Jeg har et spørgsmål. er min far alkoholiker hvis han drikker mindst 10 genstande hver dag? Men det mest om aften sådan kl 16 han begynder.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 13 årig pige

Jeg kan godt forstå, at du kan være i tvivl om, hvornår man er alkoholiker.

Der er ikke en bestemt grænse for, hvornår noget er ’for meget’. I mange familier bliver der drukket lørdag/søndag eller lidt hver dag. I nogle familier mere. Jeg kan se, at din far drikker 10 genstande hver dag. Det er en hel del.

Det, der er vigtigt er, at du føler dig tryg og passet godt på. Og at dine forældre gør ting, der hører voksne til – for eksempel står op og morgenen, sørger for at mad og tøj er i orden. At de kan tænke på dig og dine søskende, som nogle de skal passe på og hjælpe med forskellige ting.

Du skriver, at du har talt din fars genstande. Derfor kan jeg se på dit brev, at du er utryg – og det er et tegn til, at du skal dele det med nogen, så din familie kan få hjælp.

Det er vigtigt at fortælle andre om, at din far drikker. Så ved andre, hvordan det er hjemme hos dig. Det kan kræve stort mod at dele det med andre mennesker. Men det kan være godt at tænke på, at mange faktisk kender til problemer med alkohol.  Måske fordi de engang har haft en ven, der drak for meget – eller de har selv haft en mor eller far, der drak for meget. Det sværeste er at få det sagt!  Hvem kunne du vælge at sige det til? Måske din mor?

Nu ved jeg slet ikke, om det er muligt at tale med din mor om det? Måske får du at vide, at du overdriver. Måske har du erfaring med, at hans genstande bliver dysset ned – eller at din mor bliver sur, når du prøver at tale åbent om din fars genstande? Måske drikker din mor også mange genstande, og er derfor en del af problemet ? Måske sker der noget helt andet, der gør det svært at tale med din mor.

Så har du andre muligheder:

  • Det kunne måske være en moster, en mormor eller en anden i familien, som du har tillid til. Du kan også vise dem dette brev, så ved de, at de også kan ringe på Forældretelefonen (tlf.nr. 35555557). Her kan de få at vide, hvordan de bedst hjælper dig og din familie.
  • Eller det kunne være en voksen i skolen, sundhedsplejersken, din lærer, en i klubben. Hvis det er for svært for dig at tale om, kan du måske vise dette brev?
  • Måske har du i første omgang mest lyst til at tale med en rådgivning. Hope Ung taler med mange børn og unge ligesom dig – det er anonymt (du skal ikke opgive navn) og gratis
  • Du kan altid ringe og tale med os på BørneTelefonen. Du øve dig på os, når du skal tale med nogen om, hvordan der er derhjemme.

Du kan også ringe ind til os på Børnetelefonen på 116 111, og tale med en af vores rådgivere.

Jeg håber, at du får en god snak med din mor eller en af vores rådgivere.

De bedste hilsner fra Børnetelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol